Synové slavných otců dobývají svět
Když se vysloví dnes jména Kopecký a Schovánek, tak si každý hned vybaví úspěšnou českou posádku startující v MS rallye. Ti dříve narození si však vzpomenou na jejich otce Josefa Kopeckého a Pavla Schovánka. Všichni mají něco společného – lásku k automobilovému sportu.
Zásadní zlom nastal v sezóně 2003, kdy začala spolupráce se Škodou Motorsport a Matadorem. Cílem společného programu je dostat posádku do mistrovství světa. Zatímco na mezinárodní půdě získávali zkušenosti, v domácím šampionátu bojovali o titul. Ten vybojovali v roce 2004 se Škodou Fabia WRC, po 3. příčce v předchozím roce. Zatím je poslední, neboť od té doby střídají domácí soutěže se zahraničními.
Úvod letošní sezony naznačil, že nastoupená cesta je správná. Nový Czech Rally Team Škoda-Kopecký se objevil poprvé na Rallye Monte Carlo. V premiérovém vystoupení vybojoval slušné 11. místo. „Těžká soutěž byla pro nás velkou školou. Především přejezd přes Col de Turini je nezapomenutelným zážitkem," říká Jan Kopecký. „S premiérou týmu můžeme být spokojeni. Odjížděli jsme s úkolem soutěž dokončit, což jsme splnili. Také jsme si v duchu přáli, aby posádka dokázala získat umístění v některé rychlostní zkoušce v první desítce, což se také vyplnilo," přiznal spokojený šéf týmu Josef Kopecký.
Vystoupení na zimní Švédské Rallye už tolik radosti nepřineslo. Třinácté místo bylo výsledkem laborování s nastavením vozu a obtížnou volbou pneumatik v neznámém prostředí. Nakonec byli jedinou posádkou s Fábií WRC v cíli. „Cenné poznatky ze Švédska zúročíme v dalších startech. Během soutěže jsme postupně zrychlovali, jak se zvyšovala naše sebedůvěra na tomto povrchu," poznamenal Filip Schovánek.
Pak přišla Katalánská Rally, kterou díky svému asfaltovému povrchu a profilu tratě čeští jezdci mají v oblibě. Ačkoliv si ji vyzkoušeli již vloni (8.m), přesto byl jejich výkon velkým překvapením. V průběhu soutěže dokázali dokonce zajet třetí čas a celkovým 5. místem vyrovnali dosavadní nejlepší umístění českého jezdce v MS. „ Je to pro nás životní úspěch. Fabia WRC fungovala bezchybně a potvrdila svoji spolehlivost. Závěrečná rychlostní zkouška byla pro nás nesmírně těžká, neboť jsme měli poprvé nadosah skvělý výsledek", řekl v cíli soutěže šťastný Jan Kopecký.
Dosud posledním startem v MS byla rallye na Korsice (loni 12.m). Tamní tratě se od našich značně liší. Přestože je asfaltový povrch podobný, rychlostní zkoušky jsou nepoměrně techničtější než v našich končinách. Ne nadarmo se jí přezdívá rallye 10 000 zatáček. Česká posádka byla opět nejúspěšnější ze všech Fábií a odvezla si 10. místo. „Jsem spokojen, že jsme ve dvou zkouškách porazili Petera Solberga a vrátili se tím zpět na desáté místo. Korsika je sice asfaltová soutěž, ale je hodně těžká. Náročnost spočívá jak v členitosti, tak ve velkém množství zatáček, které na sebe neustále navazují. Rychlostní zkoušky v horském terénu měří i přes 30 km. Neustále se mění druh asfaltu a na trati jsou vyházené obrovské kameny, na kterých jsme měli dva průrazy," přiznal spokojený Jan Kopecký.
Před dalším startem v MS, kterým bude květnová Rallye Sardinie, čeká posádku start na Rallye Matador Tatry v Púchově. Ostřílená dvojice usedne tentokrát do Citroënu C2 S1600, s nímž závodí Martin Prokop. Půjde o premiéru vozu v domácím mistrovství a s Kopeckým za volantem je jedním ze žhavých kandidátů na prvenství. „Citroën dokazuje, že je dnes nejlepším autem na asfaltu, a tak jsme se s Martinem dohodli, že jejich auto vyzkoušíme. Před rallye mám naplánovaných asi šedesát testovacích kilometrů, pak budeme ladit nastavení ještě na shakedownu. Myslím, že bychom měli být rychlejší než produkční vozy," předpovídá Kopecký.
V krátké kariéře si Jan Kopecký vyzkoušel už poměrně hodně automobilů. Kromě škodovek - Octavia, Octavia WRC, Fabia WRC a Fabia Kit Car ještě Toyotu Corollu WRC a Mitsubishi Lancer skupiny N. V letošní sezoně mají v plánu ještě starty v Itálii, Německu, Řecku, Finsku, Turecku a Anglii.
Ještě nahlédněme trochu do minulosti. Josef Kopecký byl úspěšným jezdcem v závodech do vrchu i na okruzích. S Fordem Escort získal v letech 2003 a 2004 titul vicemistra a pak i mistra Evropy. Poté přestoupil na okruhy, nejdříve s vozy Škoda, pak jezdil s Fordem Mondeo závody superturismo a Octavia Cup. Josef Kopecký byl vždy pověstný perfektně nastaveným automobilem. Přípravě vozu věnoval absolutní maximum, a tak není divu, že také Fabia WRC je bezpochyby nejlépe připravenou škodovkou startující v MS.
Také Filip Schovánek měl k motorismu hodně blízko, hlavně k rallye. Jeho otec Pavel Schovánek patřil mezi naše nejlepší spolujezdce. Nejvíce úspěchů včetně několika titulů mistra republiky získal v letech 1980 až 1993 s Václavem Blahnou, kdy spolu jezdili s vozy Škoda 130 RS, Lada VFTS, Lada Samara, Opel Kadett nebo Ford Sierra/Escort. Bohužel závodil v době hluboké totality, a tak se do zahraničí dostal pouze v rámci startů, která plánoval Motokov anebo na soutěže Poháru míru. Životním úspěchem je 8. celkové místo z Rallye Akropolis na voze Škoda 130 RS.
Vzhledem k věku obou mladíků Jan Kopecký - 24 let a Filip Schovánek - 27 let mají svoji budoucnost ještě před sebou. Zvláště když se mohou spolehnout na skvělé zázemí a zkušenosti svých otců.
Jindřich Lasík, 25.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout