Subaru Impreza pro extrémní Arctic rally
Příprava vozu na Arctic rallye byla mnohem náročnější než na jakoukoliv domácí soutěž. Jak se speciál skupiny N připravuje vysvětlili na tiskové konferenci před odjezdem za polární kruh Vojtěch Štajf a jeho šéfmechanik Pavel Janoušek.
Tým musel vyměnit svíčky, s těmi používanými v našich podmínkách by Impreza nenaskočila. Většinu náplní mechanici měnili za speciální – standardní olej v tlumičích by znemožnil jejich funkčnost, do motoru pak musel týmový partner Castrol dodat speciální verzi oleje, jinak by byly starty studeného motoru velmi problematické a pro samotný agregát ne zcela bezpečné, o chladicí kapalině v motoru není třeba vůbec hovořit.
Kapalina v ostřikovačích je potom neředěným koncentrátem do -70 stupňů Celsia, pokud by totiž teplota překonala zde historické minimum při Arctic rallye – 46 stupňů pod nulou, již při rychlosti 80 km/h je tato teplota rovna minus 74 stupňům. Jelikož je trať, plná horizontů, spíše rychlejšího charakteru, vozy často dosahují na rovných úsecích i rychlostí těsně pod 200 km/h a z tohoto důvodu je potřeba nechat k chladiči jen omezený přístup vzduchu.
Pro správnou přípravu směsi je nutné přenastavit software řídící jednotky motoru, a jelikož v našich podmínkách nebylo možné specifické teploty nasimulovat, do Finska s týmem cestuje sofwarový inženýr firmy Pectel, jejíž jednotku český tým ve své Impreze používá.
Nastavení svornosti předního i zadního lamelového diferenciálu je pak naprosto odlišné od toho, který Štajf používá na domácích tratích a je spíše podobné šotolinovým set-upům, stejně tak musí být v transmisích použit speciální řidší olej.
Dejme slovo týmovému šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi: „Imprezu jsme na tento jedinečný podnik chystali déle než obvykle, celkem asi patnáct pracovních dnů. Pro extrémní mrazy je třeba nejen měnit náplně, svíčky a třeba nastavení pro sníh, ale také instalovat jiné tlumiče, brzdové komponenty, stabilizátory a zkontrolovat důkladně celý vůz, počínaje stavem hadic chladicího systému až po funkčnost topení. Start na Arctic rallye je výzva i pro nás mechaniky. Přeci jen obstarávat auto v takových mrazech nejsme z jiných závodů zvyklí, jsem ale přesvědčený, že to zvládneme.“
Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7 mm nad běhoun. Hrotované pneumatiky, tentokrát v sériové verzi Nokian Hakkapeliitta 7, pak bude posádka používat už při seznamovacích jízdách. Hroty se do ledu doslova zakousnou a jízda tak pro našince téměř popírá fyzikální zákony – pro jezdce i diváky je to skvělý zážitek.
Jednoduchá nebyla ani logistika, vzdálenost z ČR na start soutěže je asi 2500 kilometrů a týmu zabere zhruba tři dny. Na místě samotném je třeba používat kompletně zaplachtovanou „garáž“ a speciální izolaci podlahy, společnost AMI CZ dodávající produkty Subaru Industrial Products pak týmu zapůjčila dva naftové vyhřívače servisního stanu, do kterých je ale třeba také tankovat arktickou naftu, odolávající zdejším mrazům. Stejně tak musí tým na cestě ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva s sebou vezená aditiva. Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl.
JL,25.1.2012
Kapalina v ostřikovačích je potom neředěným koncentrátem do -70 stupňů Celsia, pokud by totiž teplota překonala zde historické minimum při Arctic rallye – 46 stupňů pod nulou, již při rychlosti 80 km/h je tato teplota rovna minus 74 stupňům. Jelikož je trať, plná horizontů, spíše rychlejšího charakteru, vozy často dosahují na rovných úsecích i rychlostí těsně pod 200 km/h a z tohoto důvodu je potřeba nechat k chladiči jen omezený přístup vzduchu.
Pro správnou přípravu směsi je nutné přenastavit software řídící jednotky motoru, a jelikož v našich podmínkách nebylo možné specifické teploty nasimulovat, do Finska s týmem cestuje sofwarový inženýr firmy Pectel, jejíž jednotku český tým ve své Impreze používá.
Nastavení svornosti předního i zadního lamelového diferenciálu je pak naprosto odlišné od toho, který Štajf používá na domácích tratích a je spíše podobné šotolinovým set-upům, stejně tak musí být v transmisích použit speciální řidší olej.
Dejme slovo týmovému šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi: „Imprezu jsme na tento jedinečný podnik chystali déle než obvykle, celkem asi patnáct pracovních dnů. Pro extrémní mrazy je třeba nejen měnit náplně, svíčky a třeba nastavení pro sníh, ale také instalovat jiné tlumiče, brzdové komponenty, stabilizátory a zkontrolovat důkladně celý vůz, počínaje stavem hadic chladicího systému až po funkčnost topení. Start na Arctic rallye je výzva i pro nás mechaniky. Přeci jen obstarávat auto v takových mrazech nejsme z jiných závodů zvyklí, jsem ale přesvědčený, že to zvládneme.“
Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7 mm nad běhoun. Hrotované pneumatiky, tentokrát v sériové verzi Nokian Hakkapeliitta 7, pak bude posádka používat už při seznamovacích jízdách. Hroty se do ledu doslova zakousnou a jízda tak pro našince téměř popírá fyzikální zákony – pro jezdce i diváky je to skvělý zážitek.
Jednoduchá nebyla ani logistika, vzdálenost z ČR na start soutěže je asi 2500 kilometrů a týmu zabere zhruba tři dny. Na místě samotném je třeba používat kompletně zaplachtovanou „garáž“ a speciální izolaci podlahy, společnost AMI CZ dodávající produkty Subaru Industrial Products pak týmu zapůjčila dva naftové vyhřívače servisního stanu, do kterých je ale třeba také tankovat arktickou naftu, odolávající zdejším mrazům. Stejně tak musí tým na cestě ve správnou chvíli vyměnit palivové filtry u obou dieselových doprovodných vozů, aby nedošlo k zamrznutí palivového systému a při každém tankování navíc přidávat do paliva s sebou vezená aditiva. Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl.
JL,25.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












