Stuck a Sainz startují s VW Scirocco
Poprvé usednou do jednoho závodního automobilu dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz a mistr světa sportovních vozů Hans Joachim Stuck. Společně s dalšími jezdci se zúčastní o tomto víkendu jednoho z nejtěžších závodů světa – 24 hodin Nürburgringu.
Pro tento vytrvalostní závod, jehož největší část se odehrává na legendární Severní smyčce, přezdívané Zelené peklo, připravil Volkwagen tři vozy Scirocco, které se tak představí na závodní trati dřív, než v ochodech. S jedním vozem pojedou Sainz, Stuck, de Villiers a Depping, v druhém pak Johansson, Gruber, Mutsch a Verboist a s třetím rovněž Stuck, Hackenberg z technického vývoje a novináři Ostmann a Malmedie.
[b]Pozornost expertů a sportovní veřejnosti bude upřena hlavně na legendu rallye. Jak se díváte na svého kolegu?[b]
Stuck: Pro mě je neuvěřitelné, startovat po boku Carlose Sainze. V rallye je něco podobného jako Michale Schumacher ve formuli 1.
Sainz: Hans Joachim Stuck je pro mě legenda, zvláště na Severní smyčce. Je to pro mě čest, startovat s ním dohromady v tomto závodě. Má zkušenosti, jako malá kdo, mohu se od něho hodně naučit.
Jakou zvláštní výzvou je čtyřiadvacetihodinovka?
Stuck: Tým a jezdci se musejí v tomto dlouhém a extrémně náročném závodě vyvarovat chyb. Jedině tak lze bojovat o přední místa. Severní smyčka Nürburgringu je totiž hodně specifická a píše své vlastní dějiny. Právě neočekávané události dělají tento závod zvláštním.
Sainz: Je to můj první závod 24 hodin, proto jsem zvědav, co mě čeká. V každém případě velká výzva. Při mém zkušebním startu s Golfem při čtyřhodinovce jsem získal aspoň malou představu, co to znamená, jet vytrvalostní závod na Nürburgringu. Čtyřiadvacetihodinovka je bezpochy ještě náročnější. S Hansem, Ginillem a Dieterem mám vedle sebe tři silné a profesionály. Především Stuck má neuvěřitelně hodně zkušeností.
Jak důležité jsou zkušenosti na více než 25 kilometru dlouhé Severní smyčce s 33 levými a 40 pravými zatáčkami?
Stuck: Zkušenosti jsou na Severní smyčce důležitým klíčem k úspěchu. Mnohokrát musíte předjíždět pomalejší vozidla. Zvláště při předjíždění se musíte raději dvakrát přesvědčit, jestli o vás jezdec jedoucí před vámi ví, a nechá vás předjet. Lepší je pár zatáček počkat, než poškodit vůz.
Sainz: Měl jsem dobrou příležitost poznat Nürburgring při závodě. Je to hodně těžká trať, Severní smyčka není vůbec jednoduchá. Také já si myslím, že předjíždění hraje v závodě rozhodující roli.
Více než 200 vozidel na startu, zhruba 200 000 diváků podél trati. Jde o jeden z největších závodů světa. Dokážete vnímat tuto ohromnou kulisu?
Stuck: Určitě. Vidíte davy diváků podél trati, jejich obytné vozy a stany. Zvláště v noci zachytíte jako řidič tu úžasnou atmosféru. Podél trati není nikdy úplná tma, všude plápolají ohně. A do kokpitu občas pronikne i vůně grilovaného masa, to pak dostanete hlad. Panuje tu neuvěřitelná atmosféra. Nürburgring je jako Velká cena Monaka, 500 mil Indy nebo 24 hodin Le Mans
Sainz: Pro mě je všechno nové. Ale umím si představit, že je to podobné jako na rychlostní zkoušce, na kterou přijde hodně lidí. Nürburgring mi svým charakterem připomíná trochu rychlostní zkoušku, neboť diváci často sledují závod z bezprostřední blízkosti.
Pane Stucku, od začátku roku jste reprezentant koncernu VW. Jak vnímáte novou roli a navíc opět usednete za volant.
Stuck: Z nové pozice mám radost, a od prosince do února jsem si myslel, že mi závodění už nic neříká. Když jsem ale začal testovat, hned mě infikoval závodní virus. Před několika dny jsme testovali – a neexistuje nic hezčího v životě než ráno za krásného počasí sedět v závodním voze a spolupracovat se skvělými lidmi.
VW Scirocco slaví při závodě svůj sportovní debut ještě před uvedením na trh. Jaký je pocit, s tímto autem startovat?
Stuck: Je to opravdu zvláštní zážitek. V mé kariéře je to za 37 let poprvé, kdy jedu s cestovním vozem dřív, než bude stát u obchodníků. Věříme, že jsme udělali dobře, neboť na Severní smyčce bude jistě hodně příznivců VW a Scirocca.
Sainz. Bude to opravdu hodně vzrušující. Startovat s novým Sciroccem na závodní trati. Nové auto, hodně fandů, jedinečná trať – už se těším na víkend
Pane Sainz, už jste absolvoval čtyřhodinový závod s VW Golf. Jak se vám podařil přechod z rallye na Severní smyčku?
Sainz: Přechod z Race Touaregu na závodní trať se povedl. Už na začátku své kariéry jsem jel několikrát na okruhu, a tak jsem se zkusil upamatovat se dávné zkušenosti. Vytrvalostní závod dobře dopadl, ovšem v tak hustém provozu je těžké najít volnou dráhu. Musím si jednoduše zvyknout.
Jak jste se na 24 h připravoval?
Sainz: Vlastně přesně tak jako na maraton v rallye. Normálně jsem trénoval kvůli dobré kondici. K tomu jsem odjel hodně kol na Severní smyčce, abych si trať vštípil do paměti. Myslím, že jsem dobře připraven.
Jaký byl první dojem z nového modelu Scirocco při testech?
Stuck: Po dlouhé době jsem jel opět s vozem s předním pohonem. Byl jsem překvapen kolik gripu je na přední nápravě. Také z převodovky, řazení a řízení jsem nadšen.
Sainz: Zatím jsem se Sciroccem nejel, proto jsem netrpělivý na první tréninky. Viděl jsem obrázky, a závodní verze vypadá jednoznačně skvěle. Design sériového modelu se opravdu vydařil.
Jak byste popsal jízdní vlastnosti nového auta?
Stuck: Je za každé situace stabilní, nepřivede jezdce nikdy do nesnází a umožňuje aktivní a precizní jízdu. To je při závodě 24 hodin enormně důležité.
Jaké cíle máte před sebou?
Stuck: Chceme pokud možno dojet se všemi třemi vozy do cíle a pokusit se zvítězit ve třídě SP3T. V celkové klasifikaci je pak možné všechno.
Sainz: Chceme dojet a přejeme si závod bez velkých problémů. Nebude to však jednoduché. U takového maratonu se může přihodit tolik věcí, na které se nelze připravit.
Ve voze se dělíte ještě s dalšími dvěma piloty – jakou roli hraje týmová strategie v takovém závodě?
[b]Stuck:[b] Týmová režie je rozhodující faktor. Čtyři jezdci, kteří startují v jednom voze, si musejí také mimo auto dobře rozumět. Pokud je tým sehraný, může něčeho dosáhnout. Výhodou je, když jsou všichni jezdci na stejné úrovni, aby se závod pak nezměnil v interní souboj. Pro tento závod potřebujete zralé jezdce, kteří vědí, že se závod nevyhrává v jednom kole.
Sainz. Týmová souhra se netýká jen jezdců, ale celého týmu. Člověk může v boxech získat nebo ztratit hodně času. Perfektní organizace je extrémně důležitá pro dobrý výsledek. Proto je dobrý pocit, že máte za sebou profesionální tým VW.
Pane Stucku, v roce 1970 jste vyhrál poprvé tento závod. Potom jste zvítězil také v letech 1998 a 2004. Jak se závod od té doby změnil?
Stuck: Trať byla od 70. let trochu přestavěna a upravena, přibyly únikové zony. Zatáčky byly rozšířeny, v zimě byl v některých úsecích položen nový asfalt. Samotný závod se změnil jen málo. Dnes startuje sice hodně účastníků, ale vždy je závod 24 hodin národním svátkem.
Volkswagen by rád navázal na úspěch z loňského roku, kdy posádka Johansson, Gruber a Depping vyhrála s VW Golf Gti třídu dvoulitrových přeplňovaných vozů a absolutně skončila osmá. Také závodní verze Scirocca vychází z úspěšné technologie a disponuje motorem 2.0 TFSI o výkonu přes 300 k.
Ve startovním poli 220 vozů se objeví také Stuckův syn Johannes, který pojede s Porsche GT3 RSR. Vozy Porsche patří také k největším favoritům na vítězství, zvláště pak posádky Bernhard, Lieb, Dumas a Tiemann nebo Alzen, Gedlich, Abt a Menzel. Jediným českým zástupcem bude Tomáš Enge, který startuje s vozem Aston Martin společně s Mückem, Lechnerem a Wendlingerem. Slavný závod si nenechá ujít rovněž řada současných nebo minulých jezdců jako jsou například J.Müller, D.Müller, Farfus, Collard nebo Hahne, Asch, Thiim, Carlsson, Jelinsky, Dumbreck, Stryczek, Oestreich, Niedzwiedz či Heger.
Jindřich Lasík, 22.5.2008
[b]Pozornost expertů a sportovní veřejnosti bude upřena hlavně na legendu rallye. Jak se díváte na svého kolegu?[b]
Stuck: Pro mě je neuvěřitelné, startovat po boku Carlose Sainze. V rallye je něco podobného jako Michale Schumacher ve formuli 1.
Sainz: Hans Joachim Stuck je pro mě legenda, zvláště na Severní smyčce. Je to pro mě čest, startovat s ním dohromady v tomto závodě. Má zkušenosti, jako malá kdo, mohu se od něho hodně naučit.
Jakou zvláštní výzvou je čtyřiadvacetihodinovka?
Stuck: Tým a jezdci se musejí v tomto dlouhém a extrémně náročném závodě vyvarovat chyb. Jedině tak lze bojovat o přední místa. Severní smyčka Nürburgringu je totiž hodně specifická a píše své vlastní dějiny. Právě neočekávané události dělají tento závod zvláštním.
Sainz: Je to můj první závod 24 hodin, proto jsem zvědav, co mě čeká. V každém případě velká výzva. Při mém zkušebním startu s Golfem při čtyřhodinovce jsem získal aspoň malou představu, co to znamená, jet vytrvalostní závod na Nürburgringu. Čtyřiadvacetihodinovka je bezpochy ještě náročnější. S Hansem, Ginillem a Dieterem mám vedle sebe tři silné a profesionály. Především Stuck má neuvěřitelně hodně zkušeností.
Jak důležité jsou zkušenosti na více než 25 kilometru dlouhé Severní smyčce s 33 levými a 40 pravými zatáčkami?
Stuck: Zkušenosti jsou na Severní smyčce důležitým klíčem k úspěchu. Mnohokrát musíte předjíždět pomalejší vozidla. Zvláště při předjíždění se musíte raději dvakrát přesvědčit, jestli o vás jezdec jedoucí před vámi ví, a nechá vás předjet. Lepší je pár zatáček počkat, než poškodit vůz.
Sainz: Měl jsem dobrou příležitost poznat Nürburgring při závodě. Je to hodně těžká trať, Severní smyčka není vůbec jednoduchá. Také já si myslím, že předjíždění hraje v závodě rozhodující roli.
Více než 200 vozidel na startu, zhruba 200 000 diváků podél trati. Jde o jeden z největších závodů světa. Dokážete vnímat tuto ohromnou kulisu?
Stuck: Určitě. Vidíte davy diváků podél trati, jejich obytné vozy a stany. Zvláště v noci zachytíte jako řidič tu úžasnou atmosféru. Podél trati není nikdy úplná tma, všude plápolají ohně. A do kokpitu občas pronikne i vůně grilovaného masa, to pak dostanete hlad. Panuje tu neuvěřitelná atmosféra. Nürburgring je jako Velká cena Monaka, 500 mil Indy nebo 24 hodin Le Mans
Sainz: Pro mě je všechno nové. Ale umím si představit, že je to podobné jako na rychlostní zkoušce, na kterou přijde hodně lidí. Nürburgring mi svým charakterem připomíná trochu rychlostní zkoušku, neboť diváci často sledují závod z bezprostřední blízkosti.
Pane Stucku, od začátku roku jste reprezentant koncernu VW. Jak vnímáte novou roli a navíc opět usednete za volant.
Stuck: Z nové pozice mám radost, a od prosince do února jsem si myslel, že mi závodění už nic neříká. Když jsem ale začal testovat, hned mě infikoval závodní virus. Před několika dny jsme testovali – a neexistuje nic hezčího v životě než ráno za krásného počasí sedět v závodním voze a spolupracovat se skvělými lidmi.
VW Scirocco slaví při závodě svůj sportovní debut ještě před uvedením na trh. Jaký je pocit, s tímto autem startovat?
Stuck: Je to opravdu zvláštní zážitek. V mé kariéře je to za 37 let poprvé, kdy jedu s cestovním vozem dřív, než bude stát u obchodníků. Věříme, že jsme udělali dobře, neboť na Severní smyčce bude jistě hodně příznivců VW a Scirocca.
Sainz. Bude to opravdu hodně vzrušující. Startovat s novým Sciroccem na závodní trati. Nové auto, hodně fandů, jedinečná trať – už se těším na víkend
Pane Sainz, už jste absolvoval čtyřhodinový závod s VW Golf. Jak se vám podařil přechod z rallye na Severní smyčku?
Sainz: Přechod z Race Touaregu na závodní trať se povedl. Už na začátku své kariéry jsem jel několikrát na okruhu, a tak jsem se zkusil upamatovat se dávné zkušenosti. Vytrvalostní závod dobře dopadl, ovšem v tak hustém provozu je těžké najít volnou dráhu. Musím si jednoduše zvyknout.
Jak jste se na 24 h připravoval?
Sainz: Vlastně přesně tak jako na maraton v rallye. Normálně jsem trénoval kvůli dobré kondici. K tomu jsem odjel hodně kol na Severní smyčce, abych si trať vštípil do paměti. Myslím, že jsem dobře připraven.
Jaký byl první dojem z nového modelu Scirocco při testech?
Stuck: Po dlouhé době jsem jel opět s vozem s předním pohonem. Byl jsem překvapen kolik gripu je na přední nápravě. Také z převodovky, řazení a řízení jsem nadšen.
Sainz: Zatím jsem se Sciroccem nejel, proto jsem netrpělivý na první tréninky. Viděl jsem obrázky, a závodní verze vypadá jednoznačně skvěle. Design sériového modelu se opravdu vydařil.
Jak byste popsal jízdní vlastnosti nového auta?
Stuck: Je za každé situace stabilní, nepřivede jezdce nikdy do nesnází a umožňuje aktivní a precizní jízdu. To je při závodě 24 hodin enormně důležité.
Jaké cíle máte před sebou?
Stuck: Chceme pokud možno dojet se všemi třemi vozy do cíle a pokusit se zvítězit ve třídě SP3T. V celkové klasifikaci je pak možné všechno.
Sainz: Chceme dojet a přejeme si závod bez velkých problémů. Nebude to však jednoduché. U takového maratonu se může přihodit tolik věcí, na které se nelze připravit.
Ve voze se dělíte ještě s dalšími dvěma piloty – jakou roli hraje týmová strategie v takovém závodě?
[b]Stuck:[b] Týmová režie je rozhodující faktor. Čtyři jezdci, kteří startují v jednom voze, si musejí také mimo auto dobře rozumět. Pokud je tým sehraný, může něčeho dosáhnout. Výhodou je, když jsou všichni jezdci na stejné úrovni, aby se závod pak nezměnil v interní souboj. Pro tento závod potřebujete zralé jezdce, kteří vědí, že se závod nevyhrává v jednom kole.
Sainz. Týmová souhra se netýká jen jezdců, ale celého týmu. Člověk může v boxech získat nebo ztratit hodně času. Perfektní organizace je extrémně důležitá pro dobrý výsledek. Proto je dobrý pocit, že máte za sebou profesionální tým VW.
Pane Stucku, v roce 1970 jste vyhrál poprvé tento závod. Potom jste zvítězil také v letech 1998 a 2004. Jak se závod od té doby změnil?
Stuck: Trať byla od 70. let trochu přestavěna a upravena, přibyly únikové zony. Zatáčky byly rozšířeny, v zimě byl v některých úsecích položen nový asfalt. Samotný závod se změnil jen málo. Dnes startuje sice hodně účastníků, ale vždy je závod 24 hodin národním svátkem.
Volkswagen by rád navázal na úspěch z loňského roku, kdy posádka Johansson, Gruber a Depping vyhrála s VW Golf Gti třídu dvoulitrových přeplňovaných vozů a absolutně skončila osmá. Také závodní verze Scirocca vychází z úspěšné technologie a disponuje motorem 2.0 TFSI o výkonu přes 300 k.
Ve startovním poli 220 vozů se objeví také Stuckův syn Johannes, který pojede s Porsche GT3 RSR. Vozy Porsche patří také k největším favoritům na vítězství, zvláště pak posádky Bernhard, Lieb, Dumas a Tiemann nebo Alzen, Gedlich, Abt a Menzel. Jediným českým zástupcem bude Tomáš Enge, který startuje s vozem Aston Martin společně s Mückem, Lechnerem a Wendlingerem. Slavný závod si nenechá ujít rovněž řada současných nebo minulých jezdců jako jsou například J.Müller, D.Müller, Farfus, Collard nebo Hahne, Asch, Thiim, Carlsson, Jelinsky, Dumbreck, Stryczek, Oestreich, Niedzwiedz či Heger.
Jindřich Lasík, 22.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













