Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Středoevropská rallye: Toyota se chystá na český asfalt

Tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team se v rámci světového rally šampionátu FIA (WRC) chystá na Středoevropskou rallye na asfaltových silnicích Německa, Česka a Rakouska ve dnech 16.-19. října. Středoevropské rallye se zúčastní také posádka Filip Mareš a Radovan Bucha, reprezentující Toyota Gazoo Racing Czech v kategorii Rally2.

Po sedmi šotolinových podnicích za sebou nyní jezdce čekají dvě rallye na náročných asfaltových silnicích, které by mohly být v letošním souboji o titul klíčové, jen tři týdny po Středoevropské rallye bude následovat Rallye Japonsko.

Tři kola před koncem sezóny má tým TGR-WRT náskok 125 bodů v šampionátu konstruktérů a zároveň první šanci zajistit si pátý titul v řadě právě na Středoevropské rallye v případě, že víkend dokáže uzavřít s náskokem min. 120 bodů.

Tři jezdci týmu vedou napínavý souboj o titul v šampionátu soutěžních jezdců. Sébastien Ogier je aktuálně na čele pořadí po dvou vítězstvích za sebou na jihoamerických šotolinových cestách v Paraguayi a Chile. Elfyn Evans v obou uvedených podnicích zaujal silnou druhou pozici a zaostává o pouhé dva body – společně s navigátorem Scottem Martinem, který se právě ve Střední Evropě chystá na svůj jubilejní 200. start ve WRC. Kalle Rovanperä i nadále zůstává v souboji o přední příčky, 21 bodů za lídrem, a zároveň se vrací na typ povrchu, kterému v dubnu dominoval během Rallye Islas Canarias.

Zatímco tato trojice je nominována k zisku bodů do šampionátu konstruktérů, za volantem čtvrtého vozu TGR-WRT bude sedět Takamoto Katsuta, s cílem připravit se na svoji domácí rallye v Japonsku. Pod hlavičkou TGR-WRT2 soutěží Sami Pajari ve snaze navázat na skvělý výsledek z Chile, právě zde na akci, kde vloni získal první zkušenosti s vozem Rally1.

Čerstvě korunovaný šampion WRC2 Oliver Solberg usedá za volant jednoho z pěti nasazených vozů GR Yaris Rally2, jakkoli uvedený jezdec týmu Printsport již nemá možnost do bodování zasáhnout. Alejandro Cachón, nasazený společností Toyota Spain a jedoucí v barvách týmu Teo Martín Motorsport, bude bojovat o výsledek ve WRC2 společně s českým jezdcem Filipem Marešem (Toyota Dolák), který vloni skončil v této třídě na domácí půdě druhý, resp. Němcem Fabio Schwarzem (Armin Schwarz Driving Experience). Na domácích cestách v barvách týmu Speedlife Motorsport pojede i další německý jezdec Philip Geipel.

Servisní park Středoevropské rallye, která se poprvé pořádala v roce 2023 jako první podnik WRC s rychlostními zkouškami ve třech různých zemích, se opět usadí v německém Pasově. Charakter rychlostních zkoušek se liší v závislosti na regionu i počasí – uprostřed evropského podzimu – a může se rychle změnit a přinést kluzké cesty vlivem deště, bahna a spadaného listí.

Rallye letos startuje z Pasova a ve čtvrtek odpoledne bude zahrnovat dva průjezdy rychlostního testu v okolí Bad Griesbachu. Páteční trasa obsahuje po jedné rychlostní zkoušce v každé ze tří zemí, přičemž každá z těchto erzet se pojede dvakrát. Sobota následně zahrnuje jednu rychlostní zkoušku v Německu, resp. dvě na českých silnicích, přičemž každá z nich se pojede dvakrát. Závěrečná neděle se skládá ze dvou průjezdů rychlostní zkoušky Beyond Borders (spojující Německo a Rakousko) a čistě rakouské zkoušky Mühltal, přičemž druhý průjezd této erzety bude představovat závěrečnou Power Stage.




Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Po našich dobrých výsledcích v Jižní Americe jsme před nástupem na Středoevropskou rallye ve velmi silné pozici. Pokud chceme získat titul v šampionátu konstruktérů hned při této první příležitosti, budeme potřebovat dobrý výsledek, ale zároveň naši jezdci nesmí cítit v tomto směru tlak, aby se mohli soustředit na vlastní souboj o titul v šampionátu soutěžních jezdců, který je velmi vyrovnaný. V předchozích ročnících jsme viděli, že to může být velmi náročná rallye, zejména s ohledem na podzimní počasí a jízdu ve třech různých zemích s odlišným charakterem silnic. Úroveň přilnavosti se neustále mění, je zde hodně řezaných zatáček, kde se může vyskytovat bláto, a zvláště v ranních hodinách může být chladno. Za takových podmínek se může snadno stát nějaká chyba. Seb, Elfyn a Kalle stále mají dobré šance na zisk titulu, ale nikdo z nich si v této fázi sezóny nemůže dovolit závod nedokončit. Pro Taku je to šance sladit se s asfaltem před Rallye Japonsko, což je pro něj nejdůležitější podnik roku. Sami si mezitím poslední dobou úspěšně rozvíjí sebejistotu a zlepšuje výsledky, a i on může být na asfaltu dobrý, takže jsem si jist, že ani u něj není solidní výsledek vyloučen.“



Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Bylo příjemné vrátit se na stupně vítězů v obou jihoamerických rallye po dlouhé sérii šotolinových podniků, a teď se již těšíme, až budeme zpět na asfaltu a budeme čelit odlišné výzvě v těchto nadcházejících podnicích. Je zde prvek neznáma s podmínkami, které se budou od posledního asfaltového podniku na Kanárských ostrovech značně lišit. Středoevropská rallye pokrývá poměrně velkou oblast, takže jsou zde různé povrchy s různým charakterem, kde může přilnavost dost kolísat. Jsou zde úseky v otevřené krajině, ale jinde zase odlišné na užších cestách pod stromy. Může být i bláto, zvláště pokud před závodem zaprší, ale musíme počkat a uvidíme, jak budou rychlostní zkoušky letos vypadat, a vydat ze sebe to nejlepší.“


Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Jihoamerické podniky nedopadly podle našeho přání, ale se třemi podniky do konce sezóny jsme stále v boji a nevzdáváme to. Bude zajímavé vrátit se na asfalt. Středoevropská rallye nemá takový pěkný čistý asfalt, jaký byl na Kanárských ostrovech, protože je tam hodně řezání zatáček a bláta. Takže je to na každý pád záludná rallye, ale i tak je to pěkný podnik a my se pokusíme o dobrý výsledek. V roce 2023 jsme měli dobré tempo a máme odtud hezké vzpomínky, protože jsme získali titul. Absolvovali jsme pěkný předstartovní test a i z vozu máme celkem dobrý pocit, takže uvidíme, co letošní ročník přinese.“


Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Ze současné pozice máme velmi dobrý pocit, kdy můžeme bojovat o titul, ale situace je stále velmi vyrovnaná a dobře vím, že tyto poslední rallye budou těžké. Očekávám, že všichni do toho dají maximum, a také vím, že naši konkurenti dokáží být na asfaltu silní, takže hra nekončí a těším se na tvrdý souboj. Je příjemné mít tuto rallye ve střední Evropě, blízko mého současného domova a s tak velkou podporou fanoušků. Může to být náročná rallye, ale vloni jsme měli skvělé tempo, absolvovali jsme úspěšný předstartovní test a máme z vozu dobrý pocit, a tak se rozhodně pokusím o co nejlepší výsledek.“


Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18)

„Jsem moc šťastný, že se v příštích dvou podnicích vracíme na asfalt. Oba jsou obtížné, pokud jde o podmínky a měnící se přilnavost. Střední Evropa je mimořádnou a jedinečnou výzvou s rychlostními zkouškami ve třech různých zemích a spoustou řezání zatáček a bláta na trati. Musíme se dobře připravit, zejména proto, že je to naše první jízda s obutím pro tento rok na rallye tohoto typu. Z testování máme docela dobrý pocit, a tak doufejme, že vše bude dobře fungovat. Loni to pro mě byla dobrá rallye a v neděli jsme získali maximální počet bodů. Pokusíme se to tempo zopakovat a vybojovat dobrý výsledek, a to i s ohledem na Rallye Japonsko.“


Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5)

„V poslední době jsme měli opravdu příznivé starty s dobrým tempem, kdy bylo příjemné tlačit na pilu a bojovat o pozice. Nyní přichází zcela odlišná výzva, ale nevidím důvod, proč bychom nemohli zajet další dobrou rallye. Jízdu na asfaltu mám rád a cítím, že můj výkon na tomto povrchu byl zatím docela slušný: už vloni, když jsme jeli tento podnik v Rally1, byly některé rychlostní zkoušky opravdu dobré, a na Kanárských ostrovech bylo tempo také velmi slušné, i když jsme bohužel ve finále nedosáhli kýženého výsledku. Může to být místy opravdu zrádná rallye a i počasí může být těžké předvídat, ale těším se na to.“


Toyota 15.10.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar