Středoevropská rallye - Touareg dobyl Balkán, Zapletal devátý
Ačkoliv vozy VW Race Touareg vyhrály všech sedm etap Středoevropské rallye, jenž se odehrávala na území Maďarska a Rumunska, tak až do šesté etapy vedl Peterhansel s Mitsubishi. Vítězem se stal nakonec Sainz s Touaregem a vynikající je devátá příčka Miroslava Zapletala.
Během celé rallye naše media vesměs informovala pouze o Aleši Lopraisovi, jako by kategorie osobních vozidel vůbec neexistovala, stejně jako kdybychom v ní nezaznamenali vynikající výsledek. Na devátém místě totiž skončil Miroslav Zapletal, jehož umístění můžeme považovat v nabité konkurenci zkušených dakarských jezdců za stejně hodnotné, jako bronz Lopraise, ne-li dokonce ještě výše. Mirek Zapletal s náhradním spolujezdcem Vladimírem Nemajem se neustále pohyboval na rozhraní první desítky, přičemž měl ze všech jezdců nejmenší zkušenosti, stejně jako zázemí. Dokázal přesto držet krok s řadou jezdců a v cíli byl nejlepším soukromníkem.
Týmu VW vyšel už samotný začátek, když první etapu z Budapešti do Baia Mare vyhrál Saniz (2. Gordon, 3. de Villiers, 4.Peterhansel, 5.Sousa) a mezi prvními šesti v cíli byly čtyři tovární Touaregy. Sainz: „Byla to tvrdá etapa. Trať byla náročná s mnoha terénními vlnami a skoky. Trasa nabídla nejrůznější povrchy, dokonce i písek, navíc byla hodně úzká, užší než jsem čekal“.
Druhá etapa se odehrávala v Karpatech kolem Baia Mare a exeloval v ní Dieter Depping (2.před..), který jel s Touaregm první rallye v životě. V bahnitých pasážích a dírách zalitých vodou měl problémy se stírači de Villiers a propadl se na deváté místo. Pořadí na čele se příliš nezměnilo – 1. Peterhansel, 2. Sainz (-1.01), 3.Depping, 4.Alphand, 5. Roma
Třetí etapa se odehrávala na neustále se střídajícím povrchu včetně kamení i měkkých cest a vedla z Baia Mare do Debrecenu. Nejlépe sedla de Villiersovi před Peterhanselem, Romou a Gordonem. Šestým místem se Depping posunul za druhé místo za Peterhansela, který vedl o dvě minuty a před Alphanda, Romu, de Villierse, Gordona a Sainze, jenž ztrácel takřka osm minut.
Smolařem etapy byl Sainz, kterému se zlomila řadicí páka a přestože byl v druhém úseku, po opravě, nejrychlejší, tak se propadl až na osmou příčku. Bahno a voda mu navíc stěžovaly výhled, takže v jednom úseku nechtěně zavadil o Pascala Maimona, spolujezdce Masuoky, který na úzké cestě měnil kolo.
Etapu zhodnotil pak šéf týmu Kris Nissen slovy: „Třetí vítězství v této rallye ukazuje, jak dobrý je Touareg. Přes úspěch de Villierse však nejsem spokojen. Řadicí páka se prostě zlomit nesmí. Tento díl prošel náročným testováním, když vydržel trojnásobnou vzdálenost Dakaru a nikdy s ním nebyl problém. A Carlos Sainz dodal: „Více než polovinu zkoušky jsme jeli na dvojku. Potom jsme ještě zranili Maimona, který na úzké cestě měnil pneumatiku. A to, přestože jsme jeli pomalu a zvláště opatrně. Pro oba rallye skončila, což je mi velice líto“. Dodejme, že Masuka, jako jediný z týmu Mitsubishi, startoval a více méně zkoušel dieselovou verzi Pajera.
V etapě z Debrecenu do Vezspremu se vše vrátilo do „vyjetých“ kolejí, Sainz byl opět nejrychlejší (2.Al Attiyah, de Villiers, Depping, Peterhansel) a posunul se na pátou pozici se ztrátou takřka šesti minut na stále vedoucího Peterhansela. Před ním byli Peterhansel, de Villiers, Depping, Al Attiyah). Také de Villiers si polepšil na druhou příčku se ztrátou 1.44 minuty. Přestože Jihoafričan vyjížděl na trať náročnou na navigaci a řidičské umění jako první, tak na špici dokázal najet takřka dvě a půl minuty. Sainz: „Vítězstvím v etapě jsme zase o něco zkrátili naši ztrátu, ale mohla být ještě menší. V jednu chvíli jsme si nerozuměli, minuli odbočku a ztratili asi minutu.
Útok Sainze na vedoucího Peterhansela pokračoval také v páté etapě kolem Vezspremu nejrychlejším časem před Romou, Alphandem, Peterhanselem a Deppingem, a dostal se tak na druhé místo, jen 22 sekund za Peterhansela. V této etapě skončila rallye pro de Villierse, který „šel“ šestkrát přes střechu, když vjel zadní částí vozu do neoznačené díry. Nebyl sám, kdo měl v tomto úseku problémy, ale se spolujezdkyní Thörnerovou vyvázli bez zranění: de Villiers: „Velký kompliment pro VW. Ukázalo, jak je Touareg bezpečný automobil. Ačkoliv jsme se šestkrát převrátili a kromě toho, tak se nám nic nestalo. Nebyla to jezdecká ani navigační chyba, ale prostě smůla.
Drama vrcholilo v předposlední etapě, v níž v nejdelší zkoušce z celé rallye (210 km) zajel opět nejlépe Saniz (2.Peterhansel, 3.Gordon, 4.Depping) a po třetím etapovém vítězství v řadě předstihl o 18 sekund vedoucího Peterhansela, čímž pořádně zdramatizoval závěr.
Poslední den nenechal už Carlos Sainz nikoho na pochybách, nejenže náskok udržel, ale ještě jej zvýšil na dvě minuty. Skvěle si v závěru vedl také Depping, který v boji o bronz porazil Alphanda. Pro VW Motorsport znamená úspěch ve Středoevropské rallye velký úspěch, ke kterému se ještě vrátíme.
Ke kategorii kamionů se vrátíme zítra z pohledu přímého účastníka Míry Martince.
Jindřich Lasík, 28.4.2008
Týmu VW vyšel už samotný začátek, když první etapu z Budapešti do Baia Mare vyhrál Saniz (2. Gordon, 3. de Villiers, 4.Peterhansel, 5.Sousa) a mezi prvními šesti v cíli byly čtyři tovární Touaregy. Sainz: „Byla to tvrdá etapa. Trať byla náročná s mnoha terénními vlnami a skoky. Trasa nabídla nejrůznější povrchy, dokonce i písek, navíc byla hodně úzká, užší než jsem čekal“.
Druhá etapa se odehrávala v Karpatech kolem Baia Mare a exeloval v ní Dieter Depping (2.před..), který jel s Touaregm první rallye v životě. V bahnitých pasážích a dírách zalitých vodou měl problémy se stírači de Villiers a propadl se na deváté místo. Pořadí na čele se příliš nezměnilo – 1. Peterhansel, 2. Sainz (-1.01), 3.Depping, 4.Alphand, 5. Roma
Třetí etapa se odehrávala na neustále se střídajícím povrchu včetně kamení i měkkých cest a vedla z Baia Mare do Debrecenu. Nejlépe sedla de Villiersovi před Peterhanselem, Romou a Gordonem. Šestým místem se Depping posunul za druhé místo za Peterhansela, který vedl o dvě minuty a před Alphanda, Romu, de Villierse, Gordona a Sainze, jenž ztrácel takřka osm minut.
Smolařem etapy byl Sainz, kterému se zlomila řadicí páka a přestože byl v druhém úseku, po opravě, nejrychlejší, tak se propadl až na osmou příčku. Bahno a voda mu navíc stěžovaly výhled, takže v jednom úseku nechtěně zavadil o Pascala Maimona, spolujezdce Masuoky, který na úzké cestě měnil kolo.
Etapu zhodnotil pak šéf týmu Kris Nissen slovy: „Třetí vítězství v této rallye ukazuje, jak dobrý je Touareg. Přes úspěch de Villierse však nejsem spokojen. Řadicí páka se prostě zlomit nesmí. Tento díl prošel náročným testováním, když vydržel trojnásobnou vzdálenost Dakaru a nikdy s ním nebyl problém. A Carlos Sainz dodal: „Více než polovinu zkoušky jsme jeli na dvojku. Potom jsme ještě zranili Maimona, který na úzké cestě měnil pneumatiku. A to, přestože jsme jeli pomalu a zvláště opatrně. Pro oba rallye skončila, což je mi velice líto“. Dodejme, že Masuka, jako jediný z týmu Mitsubishi, startoval a více méně zkoušel dieselovou verzi Pajera.
V etapě z Debrecenu do Vezspremu se vše vrátilo do „vyjetých“ kolejí, Sainz byl opět nejrychlejší (2.Al Attiyah, de Villiers, Depping, Peterhansel) a posunul se na pátou pozici se ztrátou takřka šesti minut na stále vedoucího Peterhansela. Před ním byli Peterhansel, de Villiers, Depping, Al Attiyah). Také de Villiers si polepšil na druhou příčku se ztrátou 1.44 minuty. Přestože Jihoafričan vyjížděl na trať náročnou na navigaci a řidičské umění jako první, tak na špici dokázal najet takřka dvě a půl minuty. Sainz: „Vítězstvím v etapě jsme zase o něco zkrátili naši ztrátu, ale mohla být ještě menší. V jednu chvíli jsme si nerozuměli, minuli odbočku a ztratili asi minutu.
Útok Sainze na vedoucího Peterhansela pokračoval také v páté etapě kolem Vezspremu nejrychlejším časem před Romou, Alphandem, Peterhanselem a Deppingem, a dostal se tak na druhé místo, jen 22 sekund za Peterhansela. V této etapě skončila rallye pro de Villierse, který „šel“ šestkrát přes střechu, když vjel zadní částí vozu do neoznačené díry. Nebyl sám, kdo měl v tomto úseku problémy, ale se spolujezdkyní Thörnerovou vyvázli bez zranění: de Villiers: „Velký kompliment pro VW. Ukázalo, jak je Touareg bezpečný automobil. Ačkoliv jsme se šestkrát převrátili a kromě toho, tak se nám nic nestalo. Nebyla to jezdecká ani navigační chyba, ale prostě smůla.
Drama vrcholilo v předposlední etapě, v níž v nejdelší zkoušce z celé rallye (210 km) zajel opět nejlépe Saniz (2.Peterhansel, 3.Gordon, 4.Depping) a po třetím etapovém vítězství v řadě předstihl o 18 sekund vedoucího Peterhansela, čímž pořádně zdramatizoval závěr.
Poslední den nenechal už Carlos Sainz nikoho na pochybách, nejenže náskok udržel, ale ještě jej zvýšil na dvě minuty. Skvěle si v závěru vedl také Depping, který v boji o bronz porazil Alphanda. Pro VW Motorsport znamená úspěch ve Středoevropské rallye velký úspěch, ke kterému se ještě vrátíme.
Ke kategorii kamionů se vrátíme zítra z pohledu přímého účastníka Míry Martince.
1.Sainz – Perin | VW Race Touareg | 11:18.08 |
2.Peterhansel – Vottret | Mitsubishi Pajero | +2.01 |
3.Depping – Gottschalk | VW Race Touareg | +6.34 |
4.Alphand – Picard | Mitsubishi Pajero | +7.28 |
5.Sousa – Schulz | VW Race Touareg | +33.45 |
6.Saby – Guehennec | BMW X3 CC | +46.30 |
7.Baldwin – Heath | Hummer | +56.02 |
8.Gache – Flick | SMG | +1:07.08 |
9.Zapletal – Nemajer | Mitsubishi L200 | +1:12.19 |
10.Gordon – Grider | Hummer | 1:25.38 |
Jindřich Lasík, 28.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout