Štajf v Kuvajtu boural, ale dojel
Do předposlední soutěže letošního ročníku FIA Middle East Rally Championship, která se do šampionátu vrátila po dvou letech, usedl vedle Vojtěcha Štajfa tentokrát v roli navigátora Ladislav Kučera.
Samotná soutěž byla složena ze třinácti rychlostních zkoušek v poušti v okolí nového závodního okruhu Kuwait Motor Town. Přímo v jeho areálu se konala úvodní zkouška, kde na zdejší rallykrosové trati zajel Vojtěch Štajf druhý čas. Zejména v úvodní fázi soutěže využíval vedoucí jezdec šampionátu Katařan Nasser Al-Attiyah své znalosti z předešlých ročníků, kdy zde šestkrát triumfoval. Štajf se v průběhu druhé sekce držel za katarským jezdcem s odstupem okolo jedné minuty.
Bohužel snaha o udržení kontaktu s Katařanem a ztráta orientace posádky v rovinatém nepřehledném terénu čtvrté zkoušky byly příčinou havárie, v jejímž důsledku došlo k vážnému poškození vozu ŠKODA Fabia R5, a to na jeho mechanických částech i karosérii. I přes tuto nepřízeň osudu dokázali mechanici dostat za 30 minut v servisu vůz do stavu umožňujícím pokračovat v soutěži. Poškození vozu však bylo rozsáhlejší, než se v polední servisní přestávce zdálo a posádka musela nakonec odstoupit kvůli poškození horního uložení pravého předního tlumiče.
Tým se poté rozhodl, i přes velkou časovou ztrátu vlivem přidělených penalizací za tři neodjeté zkoušky, využít možnosti pokračovat v soutěži v rámci pravidel Rally 2. Na posádku Štajf – Kučera, startující ze čtvrtého místa v klasifikaci MERC, tak čekalo v poslední den soutěže zbývajících šest měřených úseků. Kromě prvního z nich, kde česká posádka neodbočila na jednom místě správně a musela se po chvíli vracet do správného směru, se již odehrával souboj Štajfa s Nasserem Al-Attiyou o vítězství v rychlostních zkouškách. Nakonec kvůli velkým časovým rozestupům po penalizaci česká posádka, sice navýšila svůj náskok na soupeře za sebou, ale k posunu na stupně vítězů stále scházely tři minuty.
Celkově sedmé vítězství katarsko-francouzské posádky Nasser Al-Attiyah – Matthieu Baumel na Kuwait Rally rozhodlo ještě před posledním závodem v Kataru o zisku mistrovského titulu FIA Middle East Rally Championship. Pro Katařana je to rekordní čtrnáctý titul v tomto mistrovství. Vojtěch Štajf je pak po čtyřech dokončených soutěžích na nejlepší cestě k zisku stříbrné příčky v náročném šampionátu Středního východu.
„My jsme se s Láďou jeli do Kuvajtu pokusit zvrátit situaci v šampionátu v případě, že by Nasser zde zaváhal. To se ale nestalo. Mysleli jsme si, že to bude lehčí soutěž, ale opak byl pravdou. Poušť a neustále vanoucí vítr nesmírně komplikovaly naši orientaci na rychlostní zkouškách, což vyústilo v chyby a potažmo i časové ztráty. Dnes už víme, že tady je potřeba využívat GPS jednotku se záznamem, kudy trať vede. Naše havárie v páteční etapě byla daň za nezkušenost s tímto typem závodění. Naší snahou bylo jet co nejrychleji, ale v jednom okamžiku jsme ve vysoké rychlosti vjeli do vyjeté koleje a pak už šlo auto neovladatelně přes střechu. Nechci, aby to znělo jako klišé, ale naši mechanici odvedli přes noc neuvěřitelný kus práce. Když zhodnotím, co nás v Kuvajtu za tři dny potkalo, musím být za ten výsledek rád. Nyní však řešíme rychlý transport náhradních dílů na Fabii R5 do Kataru,“ zhodnotil soutěž Vojtěch Štajf.
PR 9.11.2018
Bohužel snaha o udržení kontaktu s Katařanem a ztráta orientace posádky v rovinatém nepřehledném terénu čtvrté zkoušky byly příčinou havárie, v jejímž důsledku došlo k vážnému poškození vozu ŠKODA Fabia R5, a to na jeho mechanických částech i karosérii. I přes tuto nepřízeň osudu dokázali mechanici dostat za 30 minut v servisu vůz do stavu umožňujícím pokračovat v soutěži. Poškození vozu však bylo rozsáhlejší, než se v polední servisní přestávce zdálo a posádka musela nakonec odstoupit kvůli poškození horního uložení pravého předního tlumiče.
Tým se poté rozhodl, i přes velkou časovou ztrátu vlivem přidělených penalizací za tři neodjeté zkoušky, využít možnosti pokračovat v soutěži v rámci pravidel Rally 2. Na posádku Štajf – Kučera, startující ze čtvrtého místa v klasifikaci MERC, tak čekalo v poslední den soutěže zbývajících šest měřených úseků. Kromě prvního z nich, kde česká posádka neodbočila na jednom místě správně a musela se po chvíli vracet do správného směru, se již odehrával souboj Štajfa s Nasserem Al-Attiyou o vítězství v rychlostních zkouškách. Nakonec kvůli velkým časovým rozestupům po penalizaci česká posádka, sice navýšila svůj náskok na soupeře za sebou, ale k posunu na stupně vítězů stále scházely tři minuty.
Celkově sedmé vítězství katarsko-francouzské posádky Nasser Al-Attiyah – Matthieu Baumel na Kuwait Rally rozhodlo ještě před posledním závodem v Kataru o zisku mistrovského titulu FIA Middle East Rally Championship. Pro Katařana je to rekordní čtrnáctý titul v tomto mistrovství. Vojtěch Štajf je pak po čtyřech dokončených soutěžích na nejlepší cestě k zisku stříbrné příčky v náročném šampionátu Středního východu.
„My jsme se s Láďou jeli do Kuvajtu pokusit zvrátit situaci v šampionátu v případě, že by Nasser zde zaváhal. To se ale nestalo. Mysleli jsme si, že to bude lehčí soutěž, ale opak byl pravdou. Poušť a neustále vanoucí vítr nesmírně komplikovaly naši orientaci na rychlostní zkouškách, což vyústilo v chyby a potažmo i časové ztráty. Dnes už víme, že tady je potřeba využívat GPS jednotku se záznamem, kudy trať vede. Naše havárie v páteční etapě byla daň za nezkušenost s tímto typem závodění. Naší snahou bylo jet co nejrychleji, ale v jednom okamžiku jsme ve vysoké rychlosti vjeli do vyjeté koleje a pak už šlo auto neovladatelně přes střechu. Nechci, aby to znělo jako klišé, ale naši mechanici odvedli přes noc neuvěřitelný kus práce. Když zhodnotím, co nás v Kuvajtu za tři dny potkalo, musím být za ten výsledek rád. Nyní však řešíme rychlý transport náhradních dílů na Fabii R5 do Kataru,“ zhodnotil soutěž Vojtěch Štajf.
1.Al-Attiyah – Baumel | Ford Fiesta R5 | |
2.Al-Thefiri – Al-Kuwari | Mitsubishi Lancer Evo X | + 12:19,2 |
3.K. Al-Attiyah – Arena | Mitsubishi Lancer Evo X | + 28:03,7 |
4.Štajf – Kučera | ŠKODA Fabia R5 | + 31:06,1 |
PR 9.11.2018
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout