Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Štajf v Kataru vyhrál a přepsal historii

Posádka týmu Racing 21 Vojtěch Štajf – Veronika Havelková si ze soutěže 2018 Manateq International Rally of Qatar odváží cenné vítězství v absolutní klasifikaci. Tento skvělý výsledek v poslední soutěži letošního seriálu FIA Middle East Rally Championship (MERC) tak přepisuje dějiny šampionátu Středního východu.

Dosud se totiž podařilo, coby nearabské posádce, zvítězit v Katarské rally pouze Björnovi Waldegårdovi s Fredem Gallagherem na Toyotě Celica, a to v roce 1986. Triumf Vojtěcha Štajfa s Veronikou Havelkovou navíc porušil vítěznou hegemonii domácích katarských posádek od roku 2002. Veronika Havelková se navíc stala teprve druhou ženou na nejvyšším pódiovém umístění, když následovala Švédku Tinu Thörner, která zde dovedla k vítězství Nassera Al- Attiyaha v roce 2009.

Na startu se sešlo 21 posádek, převážně s vozy Mitsubishi Lancer Evo, které doplnily dva Fordy Fiesta R5, Štajf se Škodou Fabia R5, jeden domácí jezdec se Škodou Fabia 1.6 a tři se Subaru Impreza WRX.

Úvod soutěže, ve kterém došlo vlivem nedávných silných dešťů k částečné úpravě nebo zkrácení tratě na většině rychlostních zkoušek, se z pohledu Vojtěcha Štajfa nesl v duchu pozvolného zvyšování tempa a zvykání si na spolupráci s novou navigátorkou. S přibývajícími kilometry na obtížné šotolinové trati celkem deseti rychlostních zkoušek však získával stále větší jistotu za volantem svého vozu ŠKODA Fabia R5.

Druhé místo po prvním dni bylo především naplněním cíle udržet v hodnocení MERC celkově druhou pozici. Na čele soutěže jel v tu dobu Katařan Násser Al-Attiyah, který byl již korunovaným letošním mistrem MERC po předposledním podniku v Kuvajtu. Hned na prvním ranním měřeném úseku druhého dne soutěže se však dostal do problémů s levým zadním nábojem kola a Štajf jeho zaváhaní využil a erzetu vyhrál. Po nejrychlejším čase v jedné zkoušce na kyperské rallye tak zaznamenal další vítězství v rychlostním testu v MERC.

Katarský jezdec byl nucen vzápětí ze soutěže pro poruchu svého vozu odstoupit a české posádce se tak otevřela možnost získat premiérové vítězství v soutěži FIA Middle East Rally Championship. Štajf si byl dobře vědom této výzvy a snažil se kontrolovat situaci až do cíle soutěže. Přesto se mu s novou navigátorkou Veronikou Havelkovou nepodařilo vyvarovat se krátkému zaváhání ve ztrátě orientace ve velmi obtížném terénu sedmé rychlostní zkoušky, za což byla posádka posléze komisaři penalizována.

Do konce soutěže už Štajf s Havelkovou udržovali s jistotou své vedení v soutěži a na cílovou rampu přijeli na první místě s náskokem více jak 4 minut před Adelem Husajnem na voze Ford Fiesta R5. Třetí v soutěži skončil Abduláh Al-Kuvárí na Mitsubishi Lancer Evo X.

„Byli jsme v neznámém prostředí, každý závod byl jiný a já byl tak ve svých čtyřiačtyřiceti letech stále učedníkem,“ komentuje vítězství pražský jezdec a popisuje náročnost tohoto závodu: „ani organizačně není účast v tomto seriálu nic snadného. Změna spolujezdce není nikdy jednoduchým momentem, ale zvládla to opravdu skvěle. Je hodně cenné, že jsme vyhráli v zemi, která je domácím hřištěm multi šampióna Nassera Al-Attiyaha, takže co víc si přát. Dnes měl smůlu, jako závodník se dokážu vcítit do situace, kdy máte problém. Ale rallye takové momenty občas přináší. Navíc já se musel soustředit, protože jsem se při pokusech o jeho předjetí v prachu bál, abych nic netrefil, jenže současně jsme za nim ztráceli cenný čas. Dvakrát třikrát jsem zkusil vyjet mimo stopu, ale byly tam velké kameny. Nechtěl jsem za každou cenu riskovat a ztratit třeba celou soutěž. Ve chvíli, kdy nás Nasser konečně pustil před sebe, bylo nám jasné, že máme šanci na první místo.“

Pilot Fabie R5 pak popisuje svou taktiku ve zbývajícím průběhu: „Snažili jsme se jet rychle, ale zároveň co nejopatrněji a zejména se vyhýbat kamenům. Cesty byly děsně rozbité a na našem autě už to bylo znát. Pak přišlo jedno zaváhání, jeli jsme nějakých tři sta, možná čtyři sta metrů špatným směrem. Nevraceli jsme se, ale vzal jsem to přímo k trati. Žádný čas jsem nezískal, protože jsem musel jet pomalu na dvojku a vyhýbal jsem se velkým kamenům. Nicméně jsem nerespektoval trať, tudíž penalizace byla oprávněná, byť ale hodně vysoká. Museli jsme si tedy ještě hlídat záda, a hlavně si dávat veliký pozor, abychom znovu nezabloudili.“

Premiérovým vítězstvím v absolutním pořadí 2018 Manateq International Rally of Qatar si český tým Racing 21 zajistil celkově druhé místo v letošním seriálu FIA Middle East Rally Championship v hodnocení jezdců. Navíc Vojtěch Štajf dokončil každou ze soutěží letošního šampionátu Středního východu.



PR 21.11.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar