Štajf startuje v Arctic rally za polárním kruhem
Jako vůbec první český jezdec Štajf s Petrou Řihákovou a modrým Subaru Impreza odstartuje do jedné z nejextrémnějších zimních soutěží – Arctic rallye. Soutěž se koná v Laponsku – nejsevernější části Finska a jeho centrem je Rovaniemi, mj. domovina Santa Clause.
Koncem ledna tady panuje polární noc a slunce vychází jen na tři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia. Arctic rallye se pak jezdí již od roku 1966 a je jednou z nejstarších a zároveň nejextrémnějších automobilových soutěží. V minulosti se tento závod jel až do roku 2004 jako součást mistrovství Evropy, v roce 1977 a 1978 byl pak dokonce součástí Mistrovství světa. Mezi vítězi najdeme pět mistrů světa a díky specifičnosti tohoto závodu není divu, že se jedná výhradně o Skandinávce – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998).
Oblíbeným zpestřením se Arctic rallye stala také pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto startoval desetkrát (nejlépe dojel 9.) Mikka Häkinen čtyřikrát (19.) Svou
premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen na 13.místě. V přehledu vítězů najdeme jen jediného neseveřana, kterým byl v roce 2010 Španěl Dani Sordo na Citroënu WRC. Tovární týmy z Mistrovství světa totiž často využívají tento podnik jako ostrý test před Švédskou rallye, stejně jako je zdejší oblast místem pro testování sériových automobilů před uvedením do výroby.
V letošním ročníku pak startovní listina čítá téměř 130 posádek, kromě domácích Finů tu najdeme nejen mnoho dvojic z Ruska, ale i z Ukrajiny, Estonska, Polska a Rakouska nebo Itálie. Mezi závodními vozy převládají auta s pohonem všech kol, najdeme tu pestrou směsici od klasických produkčních aut přes jejich vylepšené verze R4 a speciály S2000 až po nejvyšší specifikaci – vozy WRC. Nechybějí ani historici.
Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou jsou první českou posádkou v historii Arctic rallye a za svůj úspěch by považovali umístění v první dvacítce. „V motoristickém sportu existují běžné závody a pak ty, které jsou něčím jedinečné a proto se staly ikonou. Kromě Monte Carla je extrémem i Dakar. Obojí jsem měl již možnost okusit, a protože mám rád další výzvy a neprobádaná území, rozhodli jsme se vyrazit do jedněch z nejkrutějších podmínek na Zemi a dokázat, že i tým ze střední Evropy je schopen připravit vlastními silami závodní vůz pro zdejší start.
Mám radost, že naši dosavadní partneři v čele se Subaru ČR, APM Automotive, Castrol a Exedy, doplnění novými partnery - společnostmi Nokian tyres, Abadia, Krinner a Neff se nás rozhodli v této skutečně náročné výpravě za polární kruh podpořit.“
Na Arctic je všechno tak trochu jinak. Například při přejímkách se kontroluje i povinná výbava jako je například lopata, lano, dva trojúhelníky nebo „polární“ oblečení – lyžařské kalhoty, zimná boty atd. Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl
A jedna perlička na závěr. Na zadní křídlo si nechal napsat Vojtanen, asi aby se Finům dobře vyslovovalo jeho jméno. To ale netušil, že jde o finského výrobce másla.
JL, 23.1.2012
Oblíbeným zpestřením se Arctic rallye stala také pro severské jezdce z Formule 1: JJ Lehto startoval desetkrát (nejlépe dojel 9.) Mikka Häkinen čtyřikrát (19.) Svou
premiéru v rallye zde absolvoval Kimi Räikkönen na 13.místě. V přehledu vítězů najdeme jen jediného neseveřana, kterým byl v roce 2010 Španěl Dani Sordo na Citroënu WRC. Tovární týmy z Mistrovství světa totiž často využívají tento podnik jako ostrý test před Švédskou rallye, stejně jako je zdejší oblast místem pro testování sériových automobilů před uvedením do výroby.
V letošním ročníku pak startovní listina čítá téměř 130 posádek, kromě domácích Finů tu najdeme nejen mnoho dvojic z Ruska, ale i z Ukrajiny, Estonska, Polska a Rakouska nebo Itálie. Mezi závodními vozy převládají auta s pohonem všech kol, najdeme tu pestrou směsici od klasických produkčních aut přes jejich vylepšené verze R4 a speciály S2000 až po nejvyšší specifikaci – vozy WRC. Nechybějí ani historici.
Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou jsou první českou posádkou v historii Arctic rallye a za svůj úspěch by považovali umístění v první dvacítce. „V motoristickém sportu existují běžné závody a pak ty, které jsou něčím jedinečné a proto se staly ikonou. Kromě Monte Carla je extrémem i Dakar. Obojí jsem měl již možnost okusit, a protože mám rád další výzvy a neprobádaná území, rozhodli jsme se vyrazit do jedněch z nejkrutějších podmínek na Zemi a dokázat, že i tým ze střední Evropy je schopen připravit vlastními silami závodní vůz pro zdejší start.
Mám radost, že naši dosavadní partneři v čele se Subaru ČR, APM Automotive, Castrol a Exedy, doplnění novými partnery - společnostmi Nokian tyres, Abadia, Krinner a Neff se nás rozhodli v této skutečně náročné výpravě za polární kruh podpořit.“
Na Arctic je všechno tak trochu jinak. Například při přejímkách se kontroluje i povinná výbava jako je například lopata, lano, dva trojúhelníky nebo „polární“ oblečení – lyžařské kalhoty, zimná boty atd. Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl
A jedna perlička na závěr. Na zadní křídlo si nechal napsat Vojtanen, asi aby se Finům dobře vyslovovalo jeho jméno. To ale netušil, že jde o finského výrobce másla.
JL, 23.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











