Štajf dokončil Arctic rally
Premiérový start české posádky v Laponsku dopadl zdárně. Vůz Subaru Impreza WRX STI nejenže soutěž dokončil, ale Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou se stali i druhou nejlepší zahraniční posádkou v cíli letošní Arctic Lapland Rally.
Netřeba dodávat, že Finsko je pro rally zemí zaslíbenou, právě absolvovaná Arctic Lapland Rally je tam navíc jednou z nejslavnějších. Vojtěch Štajf při severské premiéře zvolil v úvodu opatrnější tempo, postupné nabírání zkušeností ale nakonec vedlo až k 25. příčce ze 126 vozů. Toto umístění bylo spojeno s druhou příčkou mezi zahraničními posádkami za zkušeným ruským jezdcem vodícím speciál Super 2000. Petra Řiháková byla vyhlášena dokonce nejúspěšnější dámou celé rally, za což si od týmu vysloužila přezdívku Yetti.
„Cílová rampa a ocenění, kterých se nám tam dostalo, jen podtrhlo naší spokojenost s úspěšným zvládnutím soutěže,“ popisuje Štajf. „Už když jsme na sever odjížděli, bylo nám jasné, že půjde především o sbírání zkušeností. To se potvrdilo při seznamovacích jízdách, kdy jsme najezdili 1500 kilometrů, navíc jsme jednou i zapadli do závěje. Z ní jsme dolovali auto dvě hodiny a bylo nám jasné, že nic podobného se nám při soutěži stát nesmí.
I proto jsme začali trochu opatrněji a až s přibývající jistotou jízdy v nezvyklých podmínkách jsme zrychlovali. Až do cíle jsme měli velké rezervy pramenící třeba i z toho, že jsme psali rozpis na sériových pneumatikách s hroty, zatímco na závodní se pak dalo spolehnout mnohem víc a třeba i brzdit před zatáčkami později. Třeba tyto zkušenosti využijeme příště. Závody to byly v každém případě nádherné a velice náročné jak na koncentraci, tak na souhru v autě. Rychlostní zkoušky měří běžně kolem třiceti kilometrů, při kterých je auto pořád ve smyku nebo někde letí přes horizont – to u nás zažít zkrátka nejde.
A tak jsme rádi, že jsme vše zvládli a že výsledek ocenili i místní. Myslím, že jsme udělali radost i našim fanouškům, kterých se nakonec sešlo u trati kolem dvaceti, takže jsme se s jejich povzbuzováním setkávali na mnoha místech, třeba i na startech a cílech testů. V sobotu klesla rtuť v teploměrech až na -27st.C, a to už byla zima i v našem závodním autě. U něj samozřejmě chybí některé tepelné izolace, na které jsme zvyklí ze sériových aut, a tak nepomohlo ani naplno puštěné topení. Ani vystupování z auta pro jeho kontrolu nebylo příjemné, ještě že jsme dostali od P-G Anderssona tip na vyhřívané vložky do bot – naše lehké závodnické obutí, na jaké jsme zvyklí z našich soutěží, by totiž bez nich hrozilo i omrzlinami. Nebylo to jednoduché, ale o to víc jsme šťastní, že jsme soutěž zdárně zvládli,“ uzavírá hodnocení Vojtěch Štajf.
Dodejme, že výsledek je i úspěchem týmu mechaniků, kteří dokázali vůz Subaru Impreza WRX STI výtečně připravit i pro tak extrémní podmínky – až na drobné potíže s netěsností palivového systému auto fungovalo na jedničku.
Karel Špaček, media team
„Cílová rampa a ocenění, kterých se nám tam dostalo, jen podtrhlo naší spokojenost s úspěšným zvládnutím soutěže,“ popisuje Štajf. „Už když jsme na sever odjížděli, bylo nám jasné, že půjde především o sbírání zkušeností. To se potvrdilo při seznamovacích jízdách, kdy jsme najezdili 1500 kilometrů, navíc jsme jednou i zapadli do závěje. Z ní jsme dolovali auto dvě hodiny a bylo nám jasné, že nic podobného se nám při soutěži stát nesmí.
I proto jsme začali trochu opatrněji a až s přibývající jistotou jízdy v nezvyklých podmínkách jsme zrychlovali. Až do cíle jsme měli velké rezervy pramenící třeba i z toho, že jsme psali rozpis na sériových pneumatikách s hroty, zatímco na závodní se pak dalo spolehnout mnohem víc a třeba i brzdit před zatáčkami později. Třeba tyto zkušenosti využijeme příště. Závody to byly v každém případě nádherné a velice náročné jak na koncentraci, tak na souhru v autě. Rychlostní zkoušky měří běžně kolem třiceti kilometrů, při kterých je auto pořád ve smyku nebo někde letí přes horizont – to u nás zažít zkrátka nejde.
A tak jsme rádi, že jsme vše zvládli a že výsledek ocenili i místní. Myslím, že jsme udělali radost i našim fanouškům, kterých se nakonec sešlo u trati kolem dvaceti, takže jsme se s jejich povzbuzováním setkávali na mnoha místech, třeba i na startech a cílech testů. V sobotu klesla rtuť v teploměrech až na -27st.C, a to už byla zima i v našem závodním autě. U něj samozřejmě chybí některé tepelné izolace, na které jsme zvyklí ze sériových aut, a tak nepomohlo ani naplno puštěné topení. Ani vystupování z auta pro jeho kontrolu nebylo příjemné, ještě že jsme dostali od P-G Anderssona tip na vyhřívané vložky do bot – naše lehké závodnické obutí, na jaké jsme zvyklí z našich soutěží, by totiž bez nich hrozilo i omrzlinami. Nebylo to jednoduché, ale o to víc jsme šťastní, že jsme soutěž zdárně zvládli,“ uzavírá hodnocení Vojtěch Štajf.
Dodejme, že výsledek je i úspěchem týmu mechaniků, kteří dokázali vůz Subaru Impreza WRX STI výtečně připravit i pro tak extrémní podmínky – až na drobné potíže s netěsností palivového systému auto fungovalo na jedničku.
| 1.Lappi – Farm | Ford Fiesta S2000 | 1:41:55,0 |
| 2.Salo – SalmineN | Mitsubishi Lancer | +0:37,5 |
| 3.Pajunen – Linström | Subaru Impreza WRX STi | +3:19,4 |
| 4.Vihavainen – Piira | Mitsubishi Lancer | +4:51,5 |
| 5.Ketomäki – Risber | Mitsubishi Lancer | +6:05,9 |
Karel Špaček, media team
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











