Souboj dieselových titánů - Peugeot vers.Audi
Letošní závod 24 hodin Le Mans by se měl stát svědkem největšího duelu dieselů v dějinách automobilového sportu. Peugeot totiž vyzve na souboj značku Audi, loňského vítěze nejtěžšího závodu. Kdo zvítězí tentokrát je zatím ve hvězdách.
Až do loňska nevyhrálo na slavném okruhu sportovní prototyp se vznětovým motorem. Podařilo se to až Audi s dvanáctiválcem R10. Přitom se jednalo o zcela novou konstrukci konstrukci, neboť v Ingolstadtu začali prakticky s bílým kusem papíru. Na konci vývoje byl dvanáctiválec s úhlem rozevření válců 90, čtyřventilovou technikou a dvěma vačkovými hřídeli uloženými v hlavě válců. S tlakem 2000 bar vstřikuje systém common-rail naftu přímo do spalovacího prostoru. Výsledkem je výkon 650 k a točivý moment 1100 N.m. Také pro jezdce bylo všechno nové. Museli se spokojit s relativně nízkým rozsahem otáček mezi 3000 až 5000. Největším problém představují pro tyto diesely extrémně vysoké spalovací tlaky a termické zatížení motoru. Ale námaha se inženýrům Audi vyplatila a Audi R10 TDI se poprvé zapsalo zlatým písmem do dějin slavného závodu s dieselem.
Konkurence však nespí, hlavně Peugeot, který má se vznětovými motory rovněž bohaté zkušenosti. Francouzi však vsadili na jinou taktiku. Zpravidla mají závody poskytnout poznatky, které se později přenesou do sériových automobilů. U Peugeotu jdou obrácenou cestou. Nejdříve nasadí do závodu technologii sériových dieselů a filtru pevných částic.
Závodní speciál Peugeot 908 HDi FAP, jehož podvozek vyvinulo sportovní oddělení Peugeot, bude vybaven vznětovým přeplňovaným vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,5 litry, tedy s maximálním objemem, jaké předpisy povolují. Peugeotu přišel tento objem je velice vhodný, neboť jeho motory V6 2.7 mají v sériovém programu už několik let své pevné místo a tomu odpovídající zkušenosti zvláště pokud jde o velikost spalovacího prostoru a hoření směsi. Výkon motoru překonává všechna očekávání – 700 k a 1200 N.m. Celá řídicí jednotka systému common-rail, pochází stejně jako u Audi, od firmy Bosch. Vstřikovací tlaky přes 2000 bar jsou podstatně vyšší než v sériových dieselech. Nápadný je také úhel válců – 100, díky čemuž se motor vyznačuje plochou stavbou a také sníženým těžiště, což se projeví na jízdní dynamice.
Claude Guillouis, vedoucí oddělení motorů ví moc dobře, že nejdříve musí Peugeot nasbírat dostatek zkušeností, hlavně pokud jde o spolehlivost. Audi nasadilo totiž laťku vloni hodně vysoko a má tedy značný náskok. Proto bere francouzský lev letošní závod spíš jako zkoušku a sbírání zkušeností, v roce 2008 by chtěl už vyhrát.
Audi v Americe, Peugeot v Evropě
Obě značky se připravují na letošních 24 hodin Le Mans na různých frontách. Dva vozy Audi obhajují loňské celkové prvenství v sérii American Le Mans. V prvních dvou závodech sice ještě zvítězily, ale v třetím jim vítězné tažení překazila značka Porsche, která by ráda navázala na úspěchy v Le Mans ze 870. let.
Naproti tomu Peugeot 908 HDi FAP s posádkou Minassian –Gené zvítězil na Monze hned při své první účasti v závodech evropské série Le Mans. Úspěch zpečetilo třetím místem ještě duo Sarrazin a Lamy.Tato odměna je výsledkem houževnaté práce celého týmu Peugeot Total, který se do programu Le Mans zapojil ze „zelené louky“ před pouhými 16 měsíci.
Vítězný vůz se setkal jen se dvěma problémy - špatně zavřená dvířka při prvním tankování a jednorázová výstraha čidla tlaku oleje. Druhý vůz se také potýkal se špatně zavřenými dvířky po prvním tankování a s problémem zablokované převodovky na prvním stupni v 61. kole. Stéphane Sarrazin, který jel na druhé pozici s odstupem 20 sekund od druhého Peugeotu se vrátil do boxů, kde mechanici vyměnili blok ovládání převodovky. Ztratil téměř 5 okruhů, což znamenalo pokles na 12.místo. Sarrazin zajel nejlepší kolo a předal volant svému kolegovi Pedro Lamy, který pokračoval v útoku až na 3. místo.
Nicolas Minassian: „Tento výsledek je obrovským překvapením, protože v testech jsme nikdy tolik kilometrů najednou nejeli“
Marc Gené: „Výkony vozu 908 HDi FAP nejsou nakonec nijak vzdálené od F1, i když má vůz úplně jiný motor. Závod pro mě probíhal dobře, ale měl jsem strach, že ho nedokončím, protože jsem se v posledních kolech domníval, že mám problém s převodovkou.
Zdá se tedy, že letošní Le Mans přinese opravdu zajímavou podívanou. Le Mans to je totiž mýtus, který žije již 85 let a ještě k tomu na francouzské půdě. Při prvním ročníku v roce 1921 měřil jeden okruh 17 km, přestavbami se postupně zkracoval až na 13,6 km v roce 2002.
Jindřich Lasík, 18.4.2007
Konkurence však nespí, hlavně Peugeot, který má se vznětovými motory rovněž bohaté zkušenosti. Francouzi však vsadili na jinou taktiku. Zpravidla mají závody poskytnout poznatky, které se později přenesou do sériových automobilů. U Peugeotu jdou obrácenou cestou. Nejdříve nasadí do závodu technologii sériových dieselů a filtru pevných částic.
Závodní speciál Peugeot 908 HDi FAP, jehož podvozek vyvinulo sportovní oddělení Peugeot, bude vybaven vznětovým přeplňovaným vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,5 litry, tedy s maximálním objemem, jaké předpisy povolují. Peugeotu přišel tento objem je velice vhodný, neboť jeho motory V6 2.7 mají v sériovém programu už několik let své pevné místo a tomu odpovídající zkušenosti zvláště pokud jde o velikost spalovacího prostoru a hoření směsi. Výkon motoru překonává všechna očekávání – 700 k a 1200 N.m. Celá řídicí jednotka systému common-rail, pochází stejně jako u Audi, od firmy Bosch. Vstřikovací tlaky přes 2000 bar jsou podstatně vyšší než v sériových dieselech. Nápadný je také úhel válců – 100, díky čemuž se motor vyznačuje plochou stavbou a také sníženým těžiště, což se projeví na jízdní dynamice.
Claude Guillouis, vedoucí oddělení motorů ví moc dobře, že nejdříve musí Peugeot nasbírat dostatek zkušeností, hlavně pokud jde o spolehlivost. Audi nasadilo totiž laťku vloni hodně vysoko a má tedy značný náskok. Proto bere francouzský lev letošní závod spíš jako zkoušku a sbírání zkušeností, v roce 2008 by chtěl už vyhrát.
Audi v Americe, Peugeot v Evropě
Obě značky se připravují na letošních 24 hodin Le Mans na různých frontách. Dva vozy Audi obhajují loňské celkové prvenství v sérii American Le Mans. V prvních dvou závodech sice ještě zvítězily, ale v třetím jim vítězné tažení překazila značka Porsche, která by ráda navázala na úspěchy v Le Mans ze 870. let.
Naproti tomu Peugeot 908 HDi FAP s posádkou Minassian –Gené zvítězil na Monze hned při své první účasti v závodech evropské série Le Mans. Úspěch zpečetilo třetím místem ještě duo Sarrazin a Lamy.Tato odměna je výsledkem houževnaté práce celého týmu Peugeot Total, který se do programu Le Mans zapojil ze „zelené louky“ před pouhými 16 měsíci.
Vítězný vůz se setkal jen se dvěma problémy - špatně zavřená dvířka při prvním tankování a jednorázová výstraha čidla tlaku oleje. Druhý vůz se také potýkal se špatně zavřenými dvířky po prvním tankování a s problémem zablokované převodovky na prvním stupni v 61. kole. Stéphane Sarrazin, který jel na druhé pozici s odstupem 20 sekund od druhého Peugeotu se vrátil do boxů, kde mechanici vyměnili blok ovládání převodovky. Ztratil téměř 5 okruhů, což znamenalo pokles na 12.místo. Sarrazin zajel nejlepší kolo a předal volant svému kolegovi Pedro Lamy, který pokračoval v útoku až na 3. místo.
Nicolas Minassian: „Tento výsledek je obrovským překvapením, protože v testech jsme nikdy tolik kilometrů najednou nejeli“
Marc Gené: „Výkony vozu 908 HDi FAP nejsou nakonec nijak vzdálené od F1, i když má vůz úplně jiný motor. Závod pro mě probíhal dobře, ale měl jsem strach, že ho nedokončím, protože jsem se v posledních kolech domníval, že mám problém s převodovkou.
Zdá se tedy, že letošní Le Mans přinese opravdu zajímavou podívanou. Le Mans to je totiž mýtus, který žije již 85 let a ještě k tomu na francouzské půdě. Při prvním ročníku v roce 1921 měřil jeden okruh 17 km, přestavbami se postupně zkracoval až na 13,6 km v roce 2002.
Jindřich Lasík, 18.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout