Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda ve světových rallye

Po odchodu oficiálního týmu Škoda Motorsport se hodně diskutovalo, kdo nakonec usedne do vozů Škoda Fabia WRC. Jasno bylo až několik dní před zahajovací soutěží Rallye Monte Carlo. Kupodivu se Fábií na startu objevilo jednou tolik než jsme byli zvyklí.

 

Red Bull boduje v MS

Přímým nástupcem týmu Škoda Motorsport je rakouský Red Bull Škoda tým vedený Baumschlagerem a Schwarzem. Od první chvíle bylo jasné, že jisté místo má jen rakouský mladík Andreas Aigner, jehož úkolem je hlavně sbírat zkušenosti. Zatím byl třikrát třináctý.V jednotlivých soutěžích jej pak doplňovali další jezdci.

V Monte Carlu a v Katalánsku startoval Gilles Panizzi, ve Švédsku usedl do škodovky Mattias Ekström a do třetice si vůz vyzkoušel Harri Rovanperä, který startoval na Korsice, Sardinii a v Řecku.

Vzhledem k pravidlům SupeRallye, umožňující jezdci, který nedokončí etapu, pokračovat dále v soutěži s časovou penalizací, dochází často ke kuriózním situacím ve výsledcích. Například Rovanperä odstoupil na Sardinii pro poruchu diferenciálu tři zkoušky před cílem, v tu dobu byl třináctý, ale přesto se objevil ve výsledcích jako dvacátý.

Nejlepších výsledků dosáhl Gilles Panizzi, který v Monte Carlu zajel několik vynikajících druhých a třetích časů, což mu po první etapě vyneslo 4. příčku. Technické problémy jej však odsunuly až na 10.místo, stejně jako na Rallye Costa Brava. Po výměně názorů s vedením týmu spolupráci raději ukončil. Ani šotolinový specialista Rovanperä se neprosadil, dvě 12. místa z Řecka a Korsiky nic moc. V Rallye Deutschland se vedle Aignera představí opět Mattias Ekström, šampion DTM, zatímco finskou rallye tým vůbec neobsadí.

 

Rychlý, ale nespolehlivý Duval

Dalším týmem, který startuje s Fabií WRC je FIRST Motorsport s Belgičanem Francoisem Duvalem. Pro Monte Carlo nestihl z časových důvodů připravit vůz podle předpisů, a proto směl na výjimku startovat s aktivními diferenciály. A začal poměrně dobře. Ve 4. zkoušce dojel druhý za Loebem, v páté byl nejrychlejší. Poté bohužel havaroval a výborně rozjetý závod pro něho skončil.

Švédsko vynechal, stejně jako Mexiko a Argentinu, kde se neobjevila žádná ze škodovek. V plné sestavě se Fabie objevily až v Katalánsku. Také na španělském asfaltu začal Duval skvěle - šestým časem, v jedné zkoušce byl na desetinu sekundy stejně rychlý jako Hirvonen a Grönholm, vzápětí přidal ještě 5. a 4. čas. Už to vypadalo na výborný výsledek, ale nakonec se propadl na 6.místo. Dokazoval, že Fabie WRC může konkurovat soupeřům. Ovšem za předpokladu, že je ve správných rukou, což ostatně nejlépe dokázal jediný Colin McRae loni v Austrálii. Od té doby a ani před tím s Fabií nejel nikdo tak rychle jako Skot.

Po havárii na Korisice si na Sardinii poprvé vyzkoušel Fabii na šotolině a po rozpačitém úvodu, kdy se pohyboval na rozhraní první desítky se v závěrečné etapě přeci jen dostal do tempa a pronikl do první desítky (8.m). Na extrémně těžké Akropolis se pro něj závod vyvíjel zcela opačně. První den se pravidelně umisťoval v první desítce, takže 5. místo bylo dobrým východiskem do další části soutěže. Jenže v druhé etapě opustil trať, pak musel řadit ručně a ve výsledkové listině se propadal. V předposlední zkoušce druhého dne zastavil  pro poruchu převodovky, ale do třetí etapy zase nastoupil. Druhým, třetím a šestým časem vystoupl i s penalizací za neprojetou zkoušku na 13. místo.

 

Nejlepší na konec

Dosud nejlepší výsledek jsme si nechali na konec, a to přestože jde o ryze český tým, který hájí barvy značky Škoda v MS. Premiérový start v Monte Carlu vynesl posádce Jan Kopecký a Filip Schovánek slušné 11. místo.

Vystoupení na Švédské rallye už tolik radosti nepřineslo. Třinácté místo bylo výsledkem laborování s  nastavením vozu a obtížnou volbou pneumatik v neznámém prostředí. Nakonec byli jedinou posádkou s Fábií WRC v cíli.

Pak přišla Katalánská rally, kterou díky svému asfaltovému povrchu a profilu tratě čeští jezdci mají v oblibě. Ačkoliv si ji vyzkoušeli již vloni (8. místo), přesto byl jejich výkon překvapením. V průběhu soutěže dokázali dokonce zajet třetí čas a celkovým 5. místem vyrovnali dosavadní nejlepší umístění českého jezdce v MS.  

Rallye Korsika je specifickou soutěží sama o sobě. Tamní tratě se od našich značně liší. Přestože je asfaltový povrch podobný, rychlostní zkoušky jsou techničtější. Ne nadarmo se jí přezdívá rallye 10 000 zatáček. Česká posádka byla opět nejúspěšnější ze všech Fábií a odvezla si 10. místo. „Jsem spokojen, že jsme ve dvou zkouškách porazili mj. Pettera Solberga. Korsika je sice asfaltová, ale hodně těžká. Náročnost spočívá jak v členitosti, tak ve velkém množství zatáček, které na sebe neustále navazují. Rychlostní zkoušky v horském terénu měří i přes 30 km. Neustále se mění druh asfaltu a na trati jsou vyházené obrovské kameny, o které jsme dvakrát prorazili pneumatiky," přiznal spokojený Jan Kopecký.

Se šotolinou náš jezdec zatím příliš zkušeností nemá, což se odrazilo na výsledcích. Na Sardinii začal raději opatrně, v závěru se však rozjel takovým způsobem, že si nejdříve připsal šestý čas, pak pátý a poslední zkoušku vyhrál absolutně! Na lepší než 17.místo to nestačilo. S určitou dávkou zkušeností vyrazil do Řecka, považovanou letos za jednu z nejtvrdších soutěží vůbec, a tak nebyla o defekty nouze. Když už se zdálo, že Fabie přežije všechny nástrahy tratě, tak se v předposlední zkoušce urazil o kámen šroub na levém předním rameni a byl konec všem nadějím. Nyní jej, stejně jako Duvalo, čeká Německo i Finsko.

 

Jindřich Lasík, 8.8.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar