Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Škoda počtvrté, Kopecký s Dreslerem poprvé mistry světa

Poprvé v historii automobilového sportu získali titul mistrů světa čeští jezdci – Jan Kopecký a Pavel Dresler a k tomu ještě na voze české značky Škoda Fabia R5. Ke skvělému úspěchu blahopřeje naše redakce celému týmu Škoda Motorsport.

Konec roku je vždy příležitostí poohlédnout se za uplynulou sezonou, připomenout si úspěchy a zjistit výhledy do nového roku. Proto také koncem roku sezvala Škoda Motorsport na 150 novinářů z Evropy, Číny a Afriky a také všechny posádky, ověnčené tituly, aby s nimi společně oslavila titul mistra světa.

Historie motoristického sportu je ve škodovce (do roku 1925 Laurin Klement) takřka stejně dlouhá, jako je výroba v Mladé Boleslavi. Mezi největší úspěchy patří určitě vítězství Václava Vondřicha na motocyklu Laurin Klement při Gordon Benettově poháru 1905, což bylo vlastně neoficiální mistrovství světa. Ještě před tím, v roce 1901, se stal Narcis Podsedníček morálním vítězem závodu z Paříže do Berlína, kam dorazil tak rychle, že ve tři hodiny ráno ještě nebyl připraven cíl. Na motocykly zanedlouho navázaly automobily.
Dlouhou cestu k dnešním skvělým výsledkům vyšlapalo cestu několik generací vynikajících jezdců. Za všechny vzpomeňme z poválečné éry Jaroslava Bobka, Miroslava Fouska, Václava Bobka ml. a st, Milana Žida, Oldřicha Horsáka, Oldřicha Brunclíka, Josefa Srnského, Jaroslava Jelínka, Jiřího Šedivého, Karla Šimka, Svatopluka Kvaizara, Václava Blahnu, Milana Zapadla, Johna Hauglanda, Ladislava Křečka, Emila Trinera, Pavla Siberu, Vladimíra Bergera, Jindřicha Štolfu nebo okruháře Zdeňka Vojtěcha, Břetislava Engeho, Jana Šenkýře a mnoho dalších.


Čtyři světové tituly


Ale pojďme do současnosti. Už v roce 2016 získala finská dvojice Esapeki Lappi a Janne Ferm první titul mezi jezdci WRC2, na který o rok později navázali Pontus Tidemand a Jonas Andresson a v uplynulé sezoně také Jan Kopecký a Pavel Dresler, když šest startů proměnili ve pět první místa a jedno druhé. Kromě toho získali pošesté titul mistrů České republiky. Značka Škoda se počtvrté radovala ve světovém WRC2 v kategorii týmů, protože první titul získala už v roce 2016 a od té doby nebyla poražena. V několika soutěžích se Škoda Fabia R5 vklínila do první desítky mezi speciály WRC. Tak třeba v Turecku dojeli Kopecký s Dreslerem na sedmém místě. Sedmý skončil Tidemand také v Mexiku. Na umístění v absolutní klasifikaci se často zapomíná, přičemž někdy je víc než první příčka v kategorii WRC2.

V mistrovství světa WRC2 vyhrály tovární posádky jedenáct soutěží, ve Finsku byl první se škodovkou domácí Eerik Pietarinen a pouze ve Švédsku okusily trpkost porážky. Tam svoji roli sehrály pneumatiky, neboť FIA povolila delší hřeby, které použil Japonec Takamoto Katsuta na Fordu Fiesta R5.


Dvacítka titulů

Škoda Fabia R5 prokázala svoji rychlost, kvalitu a spolehlivost v dalších dvaceti šampionátech, ať již národních nebo ve FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC)í FIA African Rally Championship, FIA South American Rally Championship (CODASUR) a v ME juniorů do 28 let.

Ale nesmíme zapomenout ani na Václava Fejfara, který získal se Škodou Fabia evropský titul v autokrosu.

Škoda Fabia R5 vyjela poprvé v roce 2015, kdy bylo vyrobeno 35 vozů, v následujících letech pak 65, 72 a 73 dohromady 245 kusů kategorie R5. Ty byly dodány 92 týmům v 32 zemích. K 27. listopadu získaly Fabie R5 636 prvních míst a 849 umístění na druhém a třetím místě. Ze 1480 startů po celém světě nedojely do cíle pro technický problém jen tři vozy a 233 šlo na úkor havárií.



Rok 2019: Kopecký a Rovanperä

Na tiskové konferenci se šéf týmu pan Michal Hrabanek rozloučil se švédskou dvojicí Pontus Tidemand a Jonas Andresson, kteří tak po třech letech končí s reprezentací ve Škoda-Auto a zároveň popřál hodně štěstí posádkám, které pojedou v továrním týmu v roce 2019. Budou to k radosti domácích fandů Jan Kopecký a Pavel Dresler a finská posádka Kalle Rovanperä a Jonne Haltunen. O finském sedmnáctiletém mladíčkovi ještě asi hodně uslyšíme. Letos dokázal vyhrát dvě poslední soutěže Rallye Wales a Rally Katalánsko.



Přehled titulů a vítězství týmů ŠKODA v sezóně 2018:

Mistrovství světa (WRC 2)
Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ)
FIA WRC 2 tým: ŠKODA Motorsport

FIA Asia Pacific Rally Championship (APRC)
Yuya Sumiyama/Takahiro Yasui (JP/JP)
APRC pohár pro výrobce:ŠKODA

FIA South American Rally Championship (CODASUR)
Gustavo Saba/Fernando Mussano (PY/ARG)

FIA African Rally Championship (ARC)
Manvir Baryan/Drew Sturrock (EAK/GB)
Pohár pro výrobce:ŠKODA

FIA European Rally Championship (ERC), kategorie U28
Nikolay Gryazin/Yaroslav Fedorov (RUS/RUS)

Národní šampionáty

Austrálie: Eli Evans/Ben Searcy (AUS/AUS)
Belgie: Kris Princen/Bram Eelbode (B/B)
Bulharsko: Miroslav Angelov/Nidialko Sivov (BG/BG)
Česká republika: Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ)
Chorvatsko: Krisztián Hideg/István Kerék (HR/HR)
Finsko: Eerik Pietarinen/Juhana Raitanen (FIN/FIN)
Francie (šotolina): Sylvain Michel (F)/Jerome Degout (F)
Kypr: Simos Galatariotis/Antonis Ioannou (CY/CY)
Libanon: Roger Feghali/Joseph Matar (RL/RL)
Nizozemsko: Hermen Kobus/Erik de Wild (NL/NL)
Paraguay: Gustavo Saba/Fernando Mussano (PY/ARG)
Polsko: Grzegorz Grzyb/Jakub Vróbel (PL/PL)
Slovensko: Martin Koči/Radovan Mozner jun. (SK/SK)
Španělsko (šotolina):Xavier Pons/Diego Sanjuan (ESP/ESP)
Švédsko: Martin Berglund/Joakim Gevert (S/S)
Švýcarsko: Ivan Ballinari/Paolo Pianca (CH/CH)
Turecko: Burak Cukurova/Vedat Bostanci (TR/TR)






J.Lasík 12.12.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar