Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Shiraz Rally - šotolinová paráda a stříbro pro Štajfa

Šotolinová premiéra Vojty Štajfa a Markéty Skácelové s vozem Škoda Fabia R5 dopadla výborně - celkové stříbro a vítězství ve druhé etapě Shiraz Rally 2017 hovoří jasně. Poslední podnik letošního šampionátu Středního Východu vyhrál katarský matador Násir Al-Attíja, druhá česká posádka Landa-Zalabák na Fabii R5 soutěž nedokončila.

Shiraz Rally 2017 byla posledním podnikem FIA Middle East Rally Championship (MERC). Na startu bylo 12 posádek, přičemž největším favoritem byl Nasser Al-Attiyah s Fordem Fiesta R5, do pořadí na čelních místech mohl promluvit maximálně Ali Mesgarha s Mitsubishi Lancer, ostatní posádky startovaly s vozy Peugeot 206 a Kia Cerrato a Kia Rio. „Pocity naplnění jsou umocněny překonáním řady překážek. Ať už to byla samotná cesta techniky po silnici z Prahy do Šírázu, pekelné vedro dosahující jeden den až 44 stupňů, výměna spolujezdců Dana Landy, který zde startoval s druhou Fabií R5, nebo naše kolostřešní intermezzo na druhé erzetě,“ vykreslil náročnost soutěže Štajf.

Na samotné přípravy na logisticky náročnou rallye přitom nebylo příliš času, dva a půl měsíce musely stačit na veškerou logistiku, navíc celou akci málem pohřbil požár týmového vozu Škoda Fabia R5 s unikátním výrobním číslem 111. „Když nám na Barum Rally hořela Fabia, v první chvíli jsem se loučil s myšlenkou na Íránskou rally. Jsme ale bojovníci a přes tuhle překážku jsme se díky ochotě Honzy Sýkory přenesli. Pronajal nám svoji Fabii, která mohla v konvoji s vozem Dana Landy vyrazit na cestu dlouhou přes 5250 kilometrů. Ta se ukázala díky tureckým i íránským celníkům velmi komplikovaná, ale i to naši mechanici po 40hodinovém čekání a několika nevyhnutelných úplatcích překonali a dorazili do Šírázu,“ popisuje předstartovní komplikace Štajf.

Organizačně kvalitně zvládnutá soutěž začala seznamovacími jízdami, kterým předcházel ještě nedělní privátní týmový test v místních podmínkách. „S er-pětkou jsem na šotolině jel jen jednou při testu v Sedlčanech a líbilo se mi to. Ale tohle svezení je úplná paráda,“ hodnotil první dojmy z nezpevněného povrchu pražský pilot. Najíždění a samotný rozpis se pak ukázaly jako příjemnější i pro navigátorku Markétu Skácelovou: „Jsem nadšená. Z celé místní atmosféry a hlavně ze šotolinových a písčitých tratí. Je to pro mne úplně něco nového, ale už teď bych řekla, že se mi šotolina bude líbit víc než asfalt,“ neskrývala radostné očekávání Markéta. Svou sílu ukázal Racing 21 i při překonávání nepříjemného problému se spolujezdcem Dana Landy. Fawad Nadri bohužel musel ze zdravotních důvodů ještě před zahájením seznamovacích jízd přenechat místo stálému spolujezdci Pavlu Zalabákovi, který byl narychlo povolán z České republiky.

Samotný závod odstartoval ve čtvrtek 14. září a proti posádce Štajf-Skácelová stála jediná relevantní, zato obrovsky zkušená dvojice: Násir Al-Attíja navigovaný Mathieu Baumelem s Fordem Fiesta R5. Zkušení soupeři s obrovským backgroundem ze šotolinových soutěží či Dakaru zkraje udávali tempo, Štajf se snažil opatrně nabírat zkušenosti v neznámém prostředí. „Ve druhé vložce jsem udělal chybu z nezkušenosti a levým předním kolem najel na břeh uvnitř zatáčky. Ten nás nakopl do kotoulu a šli jsme na pravý bok, střechu a zůstali stát na levém boku. Neuvěřitelnou hrou osudu byl na tomto místě náš Fawad Nadri, který zorganizoval diváky, kteří nám během půl minuty pomohli zpět na kola. Poškození se ukázalo jako povrchové a vůz byl i nadále technicky v plné kondici, pokračovali jsme tedy jen s prasklým čelním sklem a hned následující zkoušku jsme dokonce vyhráli,“ popisuje Štajf. V další sekci se české smíšené dvojici podařilo opět v jedné ze tří rychlostních zkoušek zvítězit a večer tak s průběžným druhým a třetím místem českých posádek panovala velká spokojenost.

Druhá etapa se pro dvojici Štajf – Skácelová ukázala ještě v lepším světle. Bojovat o vítězství s téměř dvouminutovou ztrátou samozřejmě již nemělo smysl, etapové zlato však bylo ve hře. „Chtěli jsme s Násirem držet krok a dokázat, že na šotolině také umíme. Od začátku jsme zabrali a chtěli nejen dojet, ale také porazit katarského matadora. To se nakonec povedlo a jsem za to moc šťastný. Zejména náš výkon v obou průjezdech velmi obtížné technické zkoušky 9/12 překvapil i nás samotné, protože jízdou na hranici rizika jsme dokázali dát pozdějšímu vítězi soutěže víc jak sekundu na kilometr a strhnout etapové vítězství v náš prospěch. Násirův skalp tak pro nás má větší váhu, než celkově (povinné) druhé místo,“ komentoval své zlepšení Štajf.

Do cíle tak dorazila posádka Štajf-Skácelová na stříbrném místě, druhá Fabia R5 v obsazení Landa-Zalabák bohužel finiš z třetího místa po kontaktu s kamenem neviděla. „Shiraz Rally 2017 byla obrovská zkušenost a hlavně prověrka každého člena týmu. Nelze vyjmenovat tu spoustu lidí, díky kterým jsme celou misi zvládli, za všechny ale každopádně musím velice poděkovat majiteli stáje Racing 21 Karlu Janečkovi, bez něhož by se tento unikátní projekt nikdy neuskutečnil. Nemohu dále za celý realizační tým nezmínit alespoň šéfmechanika Pavla Janouška a také Markétu Skácelovou, které šlo čtení na šotolině ještě lépe než na asfaltu a naše souhra je tak soutěž od soutěže lepší. Udělám všechno proto, abychom společně měli v blízké budoucnosti ještě pár šancí si šotolinu zkusit…,“ nastínil týmové plány Štajf.


Poznámka Vojty Štajfa na komentáře na fb: Přátelé, přečtěte si tiskovky Škody motorsport k APRC. Konkurence pro tým MRF není žádná. To my měli aspoň toho Násira. A časy byly ve srovnání s ním velmi slušné, na to, že jsme nikdy v takovém prostředí nestartovali. Chtěli jsme vám, fanouškům rally, přiblížit zprávami, fotkami a videi soutěž v tak pro většinu z nás neznámé zemi jako je Írán. Děkuji těm, kteří nám fandili (opravdu to není snadné celou výpravu zorganizovat, bez ohledu na startovku) a my jsme tam jeli poznat nepoznané. Sportovní výsledek jsme opravdu neřešili. Ale druhé místo a hlavně ztráta na střelce jako je Nasir potěšila bez ohledu na startovku. Komu se to nelíbí, ať to nečte. Případně má každý možnost si to zkusit. Věřte, že se to samo neudělá.


Racing 21 21.9.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar