Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA FABIA Rally2 evo v roli anděla strážného (II)

Rychle a bezpečně: Co chrání posádku závodního speciálu FABIA Rally2 evo. Včera jsme si řekli například kolik metrů trubek tvoří bezpečnostní rám soutěžního vozu nebo o spojení skořepinové sedačky a bezpečnostních pásů. Dnes se podíváme, co vše posádky při závodech v autě vozí a jestli je v něm bezpečno.

Bezpečnostní pěna

Důležitou součást ochrany posádky tvoří bezpečnostní pěny ve dveřích a v prostoru mezi sedačkou a dveřmi. Tyto pěny jsou při bočním nárazu schopny pohltit velké množství energie. Jejich materiál, objem i geometrii velmi striktně určují předpisy. Přísná pravidla platí také pro výrobu dveřních panelů, které zmiňovanou bezpečnostní pěnu ve dveřích zakrývají. Na jejich výrobu se používá šest vrstev karbonu a kevlaru v přesném složení a gramáži. Boční okna jsou vyrobena z polykarbonátu o minimální tloušťce čtyři milimetry a je předepsáno, že musí jít vyndat bez použití nářadí.

Hasicí systémy

Pro případ požáru jsou ve voze umístěny hned dva typy hasicího systém
. Dvoukilový ruční přístroj před sedadlem spolujezdce slouží k hašení lokálních požárů.
Automatický hasicí systém je pak ovládaný elektricky, obsahuje tři kilogramy hasiva a je umístěn za sedačkou spolujezdce. Dojde-li k jeho spuštění, hasivo se hliníkovými trubkami rozvádí do kabiny vozu a do motorového prostoru. Trysky jsou namířeny na posádku a v případě potřeby naplní motorový prostor pěnou. Tento systém lze aktivovat tlačítkem v kabině, případně pomocí spínače zvenčí vozu – pod pravým spodním rohem čelního okna – zachraňujícím člověkem, pokud posádka hašení nedokáže spustit sama. Smyslem tohoto systému není uhasit v případě požáru celý vůz, ale dát posádce potřebný čas k opuštění hořícího vozidla.


Náhradní podvozek

A když už byla řeč o bezpečnostním rámu, nedají se opomenout ani podvozkové náhradní díly, které posádka v autě veze. Jsou totiž uchycené v zádi auta právě k bezpečnostnímu rámu tak, aby nepřekážely například při vyndávání rezervy.
Ta musí být ve voze podle regulí minimálně jedna, maximálně dvě. Rozhodující je povrch, na kterém se rallye odehrává. Na asfaltových soutěžích s sebou posádka vozí většinou pouze jednu rezervu, zatímco během šotolinových soutěží je riziko defektu mnohem větší, tudíž je druhá rezerva velmi často potřeba. V některých případech, jako během nevyzpytatelného počasí, má posádka ve voze dvě různé směsi pneumatik, aby se mohla rozhodnout podle aktuální situace.


Hydraulický hever


Dále v zadní části kokpitu vozu najdeme uložený zajímavý hydraulický hever, který vyvinuli technici týmu ŠKODA Motorsport. Je lehký a umožňuje zvednout auto ve velice krátkém čase, a to díky jeho dvoučinnosti. Zvedá totiž vůz během každého pohybu páky, nikoli pouze s každým druhým pohybem, jak je tomu běžně.

K povolení a utažení matic kol je k dispozici akumulátorový rázový utahovák s náhradní baterií – a v záloze je i manuální klíč.


Servis

„Všechny servisní úkony, které může posádka na trati případně sama řešit, se trénují – výměna ramen, spojovaček nebo tyče řízení. Měří se čas – cílem je být co nejrychlejší. Dospěje se tak ale i k nějakému obecnému času, za který se daný úkon dá provést – a podle toho se při závodu stanoví, zda vůbec má cenu se do opravy pouštět, aby posádka ještě stihla odstartovat do další rychlostní zkoušky. Časy na přejezd bývají, obzvlášť v českém mistrovství, docela šibeniční,“ prozrazuje mistr světa v kategorii WRC2 a mnohonásobný český šampion Jan Kopecký.


Mezi další nezbytnosti v interiéru vozu patří i náhradní kapaliny (půl litru motorového oleje a půl litru brzdové kapaliny), náhradní řemen a další drobnosti jako lepicí a stahovací pásky, lepidla, konektory nebo části kabeláže.
Jelikož se posádky pohybují mimo servisní zónu po většinu času rallye, je pro ně nezbytnou výbavou nejen nářadí, ale také drobnější občerstvení. Nejčastěji se jedná o energetické tyčinky, banány a vodu, která je umístěna ve vacích zavěšených za sedačkami, ze kterých posádka pije pomocí hadiček.


Vyhodnocení až po dojezdu

Říkáte si, jestlipak speciály průběžně při „erzetách“ nebo během přejezdů posílají nejrůznější údaje v reálném čase do servisu, jak je to běžné například u okruhových závodů? Neposílají.

„Telemetrie je pro skupinu Rally2 zakázaná. V autě je přes USB připojená paměť, na kterou se všechna jízdní data nahrávají. Po dojezdu do servisu je pak jednotliví inženýři ve speciálním softwaru analyzují. Senzory, které údaje snímají, jsou přesně předepsány – žádné jiné použít nelze. Vidíme tak data z ovládání vozu pilotem: použití plynového pedálu, tlak na brzdový pedál, úhel natočení volantu nebo použití různých tlačítek. Důležitá jsou i data z motoru, převodovky a elektroniky. To vše nám dává obrázek o správném fungování auta,“ popisuje Filip Bezděk, který má v týmu ŠKODA Motorsport na starosti vývoj karoserie a aplikace výbavy interiéru a bezpečnostních prvků.


Škoda 21.6.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar