Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA FABIA Rally2 evo v roli anděla strážného (I)

Motorsport může být nebezpečný. Nicméně bezpečnostní výbava moderních soutěžních vozů, jako je ŠKODA FABIA Rally2 evo, poskytuje mnohem více šancí, že i po těch nejkrkolomnějších výletech mimo trať opustí posádka vůz bez zranění.

Půl tuctu airbagů a mnoho pokročilých asistenčních systémů jsou obvyklou součástí výbavy osobních vozů, ale ŠKODA FABIA Rally2 evo, ale tuto výbavu postrádá. Obvyklé elektronicky řízené systémy jsou jednoduše příliš citlivé pro značná přetížení na ultrarychlých asfaltových rychlostních zkouškách, na třicetimetrových skocích nebo náročných šotolinových cestách, na nichž se koná mistrovství světa v rallye. Zástupce značky ŠKODA, určený pro soutěže nejvyšších tříd, ale také mnoho nižších soutěží, se v oblasti ochrany posádky spoléhá na mechanické ochranné prvky. Mezi ně patří především extra pevné ocelové trubky, šestibodové bezpečnostní pásy, závodní sedadla s ochrannými prvky pro hlavu, karbonové ochranné prvky při bočním nárazu a pěnové výplně schopné absorbovat energii nárazu.



Bezpečnostní prvky mezinárodně homologovaných soutěžních vozů musí odpovídat přísným regulacím stanovených Mezinárodní automobilovou federací (FIA). To je také důvod, proč každý vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo vzniká výhradně v továrně ŠKODA Motorsport v Mladé Boleslavi. Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport, k tomu dodává: „Odpovídáme za nejvyšší kvalitu nejen z pohledu výkonnosti, ale také za každý jednotlivý komponent navržený pro ochranu posádky.“



Ochranný rám

Když dojde k nejhoršímu a závodní vůz vyjede z trati a skončí například v kotrmelcích ve finských lesích, je z pohledu bezpečnosti zásadní, aby zůstal jeho vnitřní prostor, pokud možno, v původním tvaru a velikosti. To je hlavní úkol svařovaného ochranného rámu uvnitř vozu.
Jedna z hlavních věcí, na kterou konstruktéři speciálů hledí, je samozřejmě bezpečnost. Haváriím se sice úplně zabránit nedá, lze ale snižovat rizika a následky a chránit tak co nejvíce posádku vozu. Asi nejdůležitějším bezpečnostním prvkem takového auta je ochranný rám vyztužující karoserii, který posádce může zachránit život.
Konstrukce rámu podléhá přísným regulím ze strany Mezinárodní automobilové federace FIA, která přesně určuje, jaká konstrukce má být použita, kudy mají být trubky vedeny, jejich průměry a minimální tloušťky.

Důležité je, aby rám byl co nejblíže karoserii a aby byl zajištěn dostatečný prostor pro vystoupení posádky bočními dveřmi. Celý rám sestává asi z 34 metrů chrom-molybdenových trubek a váží zhruba 52 kilogramů. Ve vnitřním prostoru jsou rozmístěné doslova křížem krážem. Nejmasivnější trubka má průměr 50 mm, většina částí ochranného rámu má ale průměr 40 a 35 mm. Předepsaná je i maximální deformace rámu, tedy síla, jejíž tlak musí rám vydržet. Tento výpočet, provádí se počítačovou simulací, je také jeden z dokumentů, které se předkládají homologační komisi. Bezpečnostní rám se po každé havárii velice pečlivě zkoumá a kontroluje, a pokud se zjistí jakékoli jeho poškození, vůz nesmí v závodu dál pokračovat.
S ochranným rámem vyztužujícím karoserii a bezpečností jsou neodmyslitelně spojeny také bezpečnostní pásy. A to doslova. „K rámové trubce mezi horním uchycením zadních tlumičů se upínají ramenní části šestibodových bezpečnostních pásů. Důležitá je i geometrie jejich uchycení: FIA vydala předpis, který stanovuje úhly namontování spodních, bočních a ramenních pásů. Při každé technické přejímce před závodem komisař kontroluje, zda nejsou pásy poškozeny nebo zda nevypršela jejich pětiletá platnost,“ vysvětluje Filip Bezděk.

Boční okna jsou vyrobena z polykarbonátu a mají minimální tloušťku 3,8 mm. V duchu technických předpisů jsou navržena tak, že je lze snadno vyjmout bez použití nářadí. Podélné, příčné i diagonální výztuhy kolem dveří, pod střechou, kolem čelního okna a za sedadly jsou tvořené bezešvými trubkami vyrobenými z uhlíkové oceli tažené za studena. Svářeči musí pro jejich svařování disponovat speciální certifikací.

Ochranný rám navržený s využitím počítačových konstrukčních programů zajistí prostor pro přežití posádky i v situacích, kdy je karoserie velmi poničena. Současně je ale tento prvek také nedílnou součástí podvozku a významně zvyšuje celkovou torzní tuhost vozu, díky níž jej lze přesněji nastavit.


Stejně jako je tomu u běžných osobních vozů, i v případě soutěžního speciálu je pro posádku nejnebezpečnější náraz z boku. Zatímco silniční ŠKODA FABIA používá pro ochranu při nárazu z boku kombinaci B-sloupku, výztuh integrovaných ve dveřích a airbagů, její rally sourozenec je vybaven ochranným rámem s dvojicí příček v prostoru dveří, které jsou hlavními prvky chránícími posádku při bočním nárazu. Kromě toho má soutěžní vůz také dodatečnou strukturu schopnou pohltit energii nárazu, která je tvořena pěnou a kompozitovými dveřními panely umístěnými mezi povrchovými díly karoserie s posádkou.


Součinnost sedadla a bezpečnostních pásů

Každý řidič by měl svůj vůz a jeho chování „vnímat zadkem“ a u závodníků to platí dvojnásob. Jedním z klíčových prvků výbavy tak jsou sedačky. Ty pro skupinu Rally2 podléhají homologaci FIA – homologovaný je tvar skořepiny. Konečný tvar se pak pomocí pěn a polštářů naladí přímo na míru konkrétní postavě.

Sedačku lze podélně i výškově nastavovat, stejně jako podélnou polohu celé pedálové skupiny i úhel jednotlivých pedálů. Pomocí adaptérů, které jsou přišroubovány k volantu a rychlospojce, lze nastavit vzdálenost volantu od jezdce. Nastavit lze také úhel sklonu volantu posunem sloupku řízení.

„Jan Kopecký vzhledem ke své výšce preferuje co nejnižší posed, který znamená posunutí pedálů do nejpřednější pozice. Také volant je odsazen více dopředu,“ přibližuje technik Motorsportu.

Profesionální piloti většinou používají na míru navržená skořepinová sedadla, která omezují pohyb jejich těla i při značných příčných zrychleních na minimum. Povinné šestibodové bezpečnostní pásy udrží tělo pevně spojené se sedadlem a vylučují možnost podjetí, jež by mohlo nastat u běžných bezpečnostních pásů. V horní části sedadla jsou umístěné opěry pro hlavu, často označované jako „uši“, které omezují nebezpečné pohyby hlavy vznikající například při převrácení. Povinnou výbavou je také systém zabraňující přílišným pohybům hlavy a krku. Tento systém spojuje pomocí řemínků přilbu s tělem osoby, a to v oblasti hrudi nebo krku. Ve spojení s šestibodovými bezpečnostními pásy tento systém omezuje podélný pohyb hlavy, čímž omezuje riziko poranění krční páteře při čelním nárazu nebo nárazu zezadu.


Dokončení zítra

Škoda 20.6.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar