Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Rallysprint v Kopné vyhrál Tomáš Kostka

Druhý víkend v dubnu znamená pro fanoušky českého rallysportu to, že se koná už letošní celkově druhý závod a první závod v Rallysprint serii a to 24. Vančík Rallysprint Kopná.

Krásné počasí v okolí Slušovic panovalo už v týdnu a dalo se tedy očekávat, že i o víkendu nás ničím špatným počasí nepřekvapí. A i tak se stalo. Závod započal již páteční testovací zkouškou, tzv. Shakedownem, kde se i prvně fanouškům představil zapůjčený vůz Antonína Tlusťáka. A tím byl z Itálie pronajatý Hyundai I20 WRC. Byla to jeho česká premiéra a tak všichni netrpělivě čekali, jak si povede s nabitou konkurencí. Klasické zkoušky se jely až v sobotu první zkouškou Zádveřice.

Posádek se sešlo celkem 107 v soudobých vozech, včetně 14 vozů R5, jedna Fabia S2000 a 2 vozy královské kategorie WRC. Samozřejmě jako v loňském ročníku bodovaly do Rallysprint série pouze vozy poháněné jednou nápravou. Ostatní mohly soutěžit pouze v celkovém hodnocení soutěže.

Z české špičky mezi přihlášenými nechyběla jména jako Martin Vlček, Tomáš Kostka nebo Antonín Tlusťák doplněná o nemálo známé zahraniční závodníky Grzegorz Grzyb nebo Martin Koči, který letos startuje s podporou Škoda Slovakia Motorsport.

Tentokrát se Rallysprint série obešla bez dvounásobného mistra této série Egona Smékala. Ale nechyběla další jména, jako Marcel Svačina, šestnáctiletý Petr Semerád nebo nováček, startující pod hlavičkou Autoklub Peugeot Rally Talentu Jan Dvořák.

Už výsledky Shakedownu ukazovaly, že se pojede ve vysokém tempu, a tak tomu bylo i od první RZ Zádveřice. Tady nasadila posádka Kostka a Kučera se Škodou Fabia R5 neskutečné tempo, které držela po všechny zkoušky a s přehledem vyhrála.

Za nimi se odehrával už od začátku boj o desetinky vteřin, kdy se o další umístění na ¨bedně¨ přetahovalo hned trio jezdců Vlček, Tlusťák a Grzyb. Boj na trati byl krásný a nedarovali si ani metr trati. Pořadí mezi nimi se stále měnilo, až po poslední zkoušce se ustálilo ve formě Kostka, Tlusťák, Vlček, Grzyb.

Po poslední zkoušce byl rozdíl mezi druhým a čtvrtým pouhé dvě vteřiny, což vypovídá o kvalitním souboji. Ve startovní listině se ukázal opět Filip Mareš, který startoval podruhé s vozem Škoda Fabia R5 připravovanou českým matadorem Romanem Krestou. Ten jeho jízdu chválil a bylo vidět, že Filip se s autem více a více sžívá, naslouchá rady a dokáže je aplikovat při závodě. Jedno druhé a jedno třetí místo v testech mu přineslo konečné páté místo.

I v Rallysprint sérii také bylo co sledovat. Nádherný sport ukazovala čtveřice jezdců Svačina, Cais, Talaš a Semerád. Jednotlivé pořadí se měnilo od začátku a jako jejich starší kolegové s velkými vozy, tak i je dělili od sebe pouhé desetinky vteřin. Postupně tato skupina ujížděla zbytku startovního pole. Toto vše trvalo, až do čtvrté zkoušky, kde mladý Semerád nezvládl řízení a skončil mimo trať, ale se ztrátou pokračoval, aby zbytek zkoušek vyhrál a stáhl svou ztrátu na minimum.

Na prvním místě se umístil nejstarší z nich Marcel Svačina, pouhé 1,3 s za ním dojel mladý, talentovaný jezdec Jan Talaš, který jel s vozem Peugeot 208 R2 na Kopné poprvé a na třetím místě dojel Erik Cais. Jejich nasazení ukazovalo, že v této sezóně bude hodně těžké uspět a tak se fanoušci mohou těšit na další podnik a to květnovou Rally Vyškov.
Součástí Rallysprintu byl i podnik MČR historických vozidel. V této skupině bylo na co koukat a každé srdce fanouška zaplesalo, při krásném zvuku Neumannova Forda Escorta Coswortha, Šimurdovy Škody 130 LR či Mercedesu Petra Hustého a mnohých dalších. Historici jeli po stejných tratích jako soudobé vozy, dokonce startovali před nimi, což není zvykem. Ale krásně to oživilo pole a mohly si i posádky historiků užívat davy fanoušků, kterých nebylo málo.

Stylem start – cíl vyhrál Vlastimil Neumann s Escortem a bere body za první místo v prvním závodě. Byl následován Škodou 130 LR Petra Šimurdy a v závěsu za ním skončila Lada VFTS Martina Černého. Na Kopné se představil i Jindřich Štolfa s novým vozem, se kterým bude letos startovat Roverem 114 GTI. Další podnik MČR Historických vozidel se jede za 14 dní při Historic Rallye Vltava, která spadá pod Mistrovství Evropy historických vozů.

Soutěž bych shrnul velice kladně. Nebýt dvou zrušených zkoušek, RZ4 díky hořícímu balíku slámy v retardéru a RZ6 po nehodě automobilu, obstála by soutěž bez problému. Ale i tak se vydařila a diváci byli spokojení a jistě si užili atraktivní průjezdy posádek bojujících o ty nejlepší časy!

1.Kostka – KučeraŠkoda Fabia R500:37:24.7
2.Tlusťák – VybíralHyundai i20 WRC+ 00:00:34.5
3.Vlček – ŽákováFord Fiesta R5+ 00:00:35.8
4.Grzyb – HundlaŠkoda Fabia R5 +00:00:36.5
5.Mareš – HloušekŠkoda Fabia R5+00:00:42.9
6.Koči – MoznerŠkoda Fabia R5+ 00:00:54.8
7.Pospíšilík – HovorkaŠkoda Fabia R5+00:01:09.3
8.Habaj – DymurskiFord Fiesta R5+00:01:13.3
9.Trněný – DoerrŠkoda Fabia WRC+00:01:50.8
10.Jakeš – MachůŠkoda Fabia S2000+00:02:07.3



MČR historických automobilů
1.Neumann – SlezákFord Escort RS Cosworth00:43:12.5
2.Šimurda – DlouhýŠkoda 130 LR+00:01:37.2
3.Černý – KrajčaLada VFTS+ 00:01:38.7
4.Němec – MikulíkLada 21011 MTX Rallye+00:02:49.3
5.Štolfa – HawelRover Metro GTi+00:03:00.7
6.Vyorálek – OlejníkLada VFTS+00:03:07.0
7.Kučera – ŽaludkováBMW 318 iS+ 00:03:43.1
8.Hustý – KličkaMercedes-Benz 190 E+00:03:45.3
9.Jurečka – JurečkaSubaru Impreza 555+00:03:47.1
1O.Farník – ZuzánekŠkoda Favorit 136 L+00:03:58.2


Text a foto Jaroslav Červ 8.4.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar