Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Švédsko - drama až do konce

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyhráli Rallye Švédsko po souboji, který trval až do posledních metrů. Francouzská dvojice ve službách Volkswagenu se v nejtěsnějším trojboji v historii mistrovství světa v rallye prosadila proti posádkám Neuvilemu (Hyundai) a Mikkelsenovi (Volkswagen).

Vydatné sněžení zajistilo na celé trase velmi dobré podmínky – včetně metrových sněhových bariér, o které se jezdci se svými vozy opírají, aby byli rychlejší. Je to však riskantní sázka. Kdo se totiž o sněhovou stěnu opře příliš silně, tomu hrozí smyk.

Sébastien Ogier tak oslavil své 26. vítězství v mistrovství světa v rallye – a v historických tabulkách se dotáhl na Carlose Sainze. Ogier v nich nyní figuruje na třetím místě. Ogier/Ingrassia jsou jedinou středoevropskou dvojicí, která vyhrála Rallye Švédsko dvakrát. Pro posádku Andreas Mikkelsen/Ola Fløene to bylo druhé umístění na stupních vítězů v Rallye Švédsko v řadě. Ještě několik stovek metrů před cílem vedli před dvojnásobnými mistry světa a v celé soutěži předváděli vynikající výkony.
Jen 4,6 sekundy – přepočteno na vzdálenost 162,84 metru – dělilo první tři posádky před závěrečnou Powerstage. Rozhodnutí o nejvyšším nebo nejnižším místě na stupních vítězů padlo až na posledních 15,84 km z celkových 308 km rychlostních zkoušek. Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier a Thierry Neuville spolu bojovali na ostří nože po celou soutěž.

Rozhodnutí o vítězích a poražených padlo několik stovek metrů před cílem: Sébastien Ogier zajel nejlepší čas na necelých 16 kilometrech poslední zkoušky, a vyhrál, i když se štěstím.

Přibližme si souboj hezky od začátku. Ogier se ujal vedení hned od první zkoušky a vedl až do deváté zkoušky s náskokem 2,9 s před Latvalou a 11,5 s před Mikkelsenem. Pak přišla osudná deváté zkouška, v níž oba vedoucí jezdce poslali své Volkswageny do závějí. Ogier ztratil něco přes půl minuty, ale Latvalu dolovali diváci přes osm minut, což znamenalo 20., resp. 41.čas. Ogier se propadl na čtvrté místo se ztrátou 26 sekund na vedoucího Mikkelsena, druhý Neuville měl manko 19,7 s a třetí Ostberg s Citroënem 20,6 s. Poslední zkoušku prvního dne vyhrál opět Ogier, ale na průběžném pořadí se nic neměnilo, Latvala byl s velkou ztrátou na 23.místě.

Druhý den začal nejlépe sice Mikkelsen, ale tři nejlepší časy posunuly Ogiera na druhé místo s odstupem 1,7 s za týmového kolegu. Jenž epak dal o sobě vědět Neuville a dostal se nejen před Ogiera, ale po druhé etapě dokonce na vedoucí pozici. Druhý byl Mikkelsen (+3,8 s), třetí Ogier (+6,8 s).
Tři zkoušky posledního dne tak slibovaly dramatickou podívanou. První místo si držel ještě před posledním měřeným úsek Mikkelsenem, ale jen s náskokem 3 s před Ogierem a 4,6 s před Neuvillem. Poslední zkoušku projel nejlépe Ogier o 4,8 s rychleji než Neuville a bylo rozhodnuto. Mikkelsen chyboval a klesl na třetí místo.
Po svém čtvrtečním nezdaru zůstal loňský vítěz Jari-Matti Latvala bez bodu a po dohodě s týmem se rozhodl rallye předčasně ukončit po závěrečné Powerstage. Důvodem je pravidlo, které omezuje specifikaci určitých komponentů vozidla. Pro posádku Latvala/Anttila by se Rallye Švédsko, Mexiko a Argentina posuzovaly společně. Odstoupením ze soutěže toto pravidlo neplatí, a tato posádka tak získala více volnosti pro výběr komponentů vozidla a nastavení svého vozu Polo R WRC.

Sébastien Ogier: „Neuvěřitelné finále! Na toto vítězství jsem hrdý. Je to zcela jistě jedno z mých nejkrásnějších vítězství. První vítězství ve Švédsku před dvěma roky nad Loebem bylo velkolepé, ale toto bylo ještě více vydřené. Od prvního dne až po Powerstage jsme museli dávat ze sebe všechno a jeli jsme na maximum. Na konci se to vyplatilo. Jsem si však jistý, že to nebyl náš poslední duel o vítězství. Andreas a také Thierry Neuville předvedli pozoruhodný výkon.“
Andreas Mikkelsen: „Jeli jsme naplno až do posledního metru – ale žel prohráli. Nikdy bych si nemyslel, že bych mohl být jednoho dne zklamaný z umístění na stupních vítězů.

Na seznamovacích jízdách je povolena maximální rychlost 70 km/h, s čímž se nějak nemohl srovnat Ogier, který rychlost sedmkrát překročil. Za to zaplatil 1232 euro. Ovšem nyní nesmí být až do poloviny února 2016 chycen v příliš velké rychlosti na seznamovacích jízdách v mistrovství světa. Pokud by byl chycen, tak automaticky v dané soutěži obdrží časovou penalizaci dvou minut. Stejná penalizace se týká i Jurije Protasova (mj. vyhrál jednu RZ), který překročil rychlost dokonce šestnáckrát (3810 euro), ale hříšníků bylo mnohem víc.


Hyundai veze druhé místo

Belgičan Thierry Neuville s vozem Hyundai i20 WRC dojel o víkendu ve Švédské rallye na skvělém druhém místě a vybojoval pro tým v jeho krátké historii již čtvrté umístění „na bedně“. Skvělý výsledek Neuvilla potvrdil i druhý jezdec Hayden Paddon, který dojel na pátém místě.
Tímto výsledkem si Hyundai Motorsport upevnil druhé místo v letošním šampionátu konstruktérů a samotný Neuville je s 30 body průběžně druhý v šampionátu jezdců. „Už dlouho jsme takhle těsně nebojovali o vítězství. Nikdo nečekal, že tady budeme soutěžit o nejvyšší příčky, ale máme za sebou skvělý výkon. Moc jsem se snažil vyhrát, šel i do rizika, ale upřímně, nemohl jsem dělat víc. Druhé místo je skvělé pro mne i celý tým,“ zářil v cíli Thierry Neuville.Tým Hyundai Motorsport zažil ve Švédsku opravdu výjimečný víkend. Do cíle dojely všechny tři vozy, nováček za volantem toho třetího – Nizozemec Kevin Abbring – skončil po solidním výkonu v rallye jedenáctý. Mistrovství světa v rallye pokračuje 5. až 8. března v Mexiku.



Citroën

Do poslední etapy vyrážel Mads Ostberg z čtvrtého místa, ale na Lesjöfors ho potkaly problémy. Na chvíli ztratil nad vozem DS3 WRC kontrolu a skončil v závěji sněhu. Aby se dostal zpátky na trať, mu zabralo přes pět minut. V průběžném pořadí se tak propadl na 10. místo, zatímco týmový kolega Kris Meeke se posunoval opačným směrem. Servis opouštěl jako devátý, na 19. zkoušce z 21 se posunul o jedno místo, po následující byl dokonce sedmý. Na závěrečné Power Stage jel Kris naplno. Zabojoval s Elfynem Evansem o šesté místo, ale nakonec se udržel na sedmé pozici. Mads Ostberg zajel třetí nejlepší čas na závěrečné rychlostní zkoušce a připsal si prémiový bod navíc do pořadí pilotů mistrovství světa. Celkově skončil na 10. pozici.

1.Ogier – IngrassiaVolkswagen Polo R WRC2:55:30,5
2.Neuville – GilsoulHyundai i20 WRC+6,4
3.Mikkelsen – FloeneVolkswagen Polo R WRC+39,8
4.Tänak – MõlderFord Fiesta RS WRC+2:26,0
5.Paddon – KennardHyundai i20 WRC+3:31,5
6.Evans – BarrittFord Fiesta RS WRC+3:53,0
7.Meeke – NagleCitroen DS3 WRC+4:05,8
8.Prokop – TománekFiesta RS WRC+4:26,0
9.Protasov – CherepinFord Fiesta RS WRC+5:32,2
10.Ostberg – AnderssonCitroen DS3 WRC +6:50,9




Průběžné pořadí


1.Sébastien Ogier53 bodů
2.Andreas Mikkelsen30
3.Thierry Neuville30
4. Jari-Matti Latvala19
5.Mads Østberg14




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar