Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Rallye Šumava - šumavským králem je Jan Kopecký

Do listiny vítězů Rallye Šumava se od roku 1964 zapsalo 48 vítězů, přičemž jen jeden jezdec pětkrát. Není to nikdo jiný než Jan Kopecký. Navíc od Rallye Šumava 2015 nebyl na domácí půdě poražen. Letos si na něj brousil Aleksej Lukyanuk, ale marně.

Do třetice se očekával česko-ruský souboj mezi Janem Kopeckým s Škodou Fabia R5 a Alexejem Lukyanukem s Fordem Fiesta R5. Již v letech 2016 a 2017 si na barumce nedarovali ani sekundu a vedli strhující a těsné souboje až do cíle. Vždy vyhrál ale Jan Kopecký a ani tentokrát nedal soupeři šanci. Nutno dodat, že ale Lukyanuk si na šumavských zkouškách, které neznal a nikdy tady nejen, počínal znamenitě.

Cestu za dalším trumfem začal Jan Kopecký na klatovském okruhu, který vyhrál o 4,7 sekundy před Lukyanukem a 7,4 s před Pechem. A takové pořadí bylo prakticky až do předposlední zkoušky. Kopecký vyhrával jednu zkoušku za druhou, pouze první sobotní si připsal týmový kolega Nordgren a poslední Lukyanuk. V úvodu tuto trojice zlobil Jan Dohnal s Fordem Focus WRC, po třetí zkoušce byl třetí, ale vzápětí bohužel měl defekt a ocitl se mimo trať.

Od čtvrté zkoušky až do dvanácté se pořadí neměnilo. V závěru začal na ruského jezdce dotahovat Václav Pech rovněž s Fordem Fiesta R5. V předposlední zkoušce však jeho snažení skončilo. „Snažili jsme se jet, jak nejlépe umíme, Alexey nám po vteřinkách poodjížděl, abychom ho vzápětí stáhli zase na 6 vteřiny. Ale pak přišla nešťastná třináctá rychlostka. V rychlé pasáži Petr nestačil v jedné zatáčce přečíst ještě informaci od špionů o vytahaném písku. Zatáčku jsem najel ze široka a dostal se mimo čistou stopu. Pak už jsme se vezli jako po hrachu, až k betonovému mostku, o který jsme urazili levé zadní kolo. To jsem následně viděl, jak nás předbíhá. V rychlosti přes 100 km/h. to byla taková rána, že jsme byli přesvědčeni, že chybí kus zadní nápravy a s autem nepůjde pokračovat. Zastavil jsem na nedalekém trávníku a nechal před vypnutím dochlazovat turbo a motor. Asi po půl minutě se Petr šel podívat jako první co všechno se stalo a zjistil, že kolo se „jen“ vylomilo z loukotí a neodneslo to zavěšení ani karoserie. Začali jsme nacvičenou akci výměny kola, ale jak jsem vyběhl v závodních botech ven na posekaný trávníček, uklouzly mně nohy a já se složil na zem. Naštěstí jsem měl helmu. Tím, že auto leželo až na brzdovém kotouči, nemohl Petr strčit pod práh zvedák, až parta diváků nám pomohla auto přidzvednou s takovou vervou, že jsme hever skoro nepotřebovali. Po nasazení rezervy jsme mohli pokračovat, ale se ztrátou 3 minut,“ vysvětluje Pech a dodává: „Nepamatuji se, že by Petr někdy nestačil něco přečíst, ale je fakt, že s autem jedeme stále rychleji a výslovnost má své hranice. Musíme se příště více zamyslet nad rozpisem. Naštěstí jsme auto moc nepoškodili a může nás tak mrzet jen ztráta bodů v šampionátu", řekl v cíli Václav Pecha klasifikovaný na jedenáctém místě.

Také v sobotu Kopecký rychlou a bezchybnou jízdou kontroloval své dominantní vedení s náskokem 53 sekund na jezdce Fordu Alexeje Lukyanuka, za kterým nakonec skončila mladá posádka továrního týmu Juuso Nordgren a Tapio Suominen přijela na Šumavu sbírat hlavně zkušenosti s asfaltovým povrchem. Po prvních dvou rychlostních zkouškách byli desátí. „Tratě byly pekelně rychlé, musel jsem často brzdit z maximální rychlosti a přitom hledat optimální brzdné body před ostrými zatáčkami,“ komentoval Nordgren.

Během teprve druhé rally na asfaltu se učil ale hodně rychle. Po první etapě se posunul na pátou pozici těsně za Filipa Mareše. První sobotní zkoušku vyhrál a i přes defekt se posunul na čtvrté místo. V závěru ještě přeskočil i Filipa Mareše a dostal se na stupně vítězů. Filip Mareš, vydatně podporovaný Autoklubem ČR a se špičkovou Fabií připravovanou Romanem Krestou soutěž od soutěže zrychluje a nechává za sebou jezdce zvučných jmen.
Výborný výkon podal také Václav Kopáček s Fordem Fiesta R5, který se vyšplhal až na pátou příčku.

„Skokanem“ rallye bychom mohli nazvat Jana Černého, který si asi Šumavu představoval trochu jinak. Začal devátým místem, pak klesl dokonce až na dvanácté, ale pak se proboval až na sedmou příčku.

Kategorii produkčních vozů vyhráli Jelínek a Ingr s Mitsubishi Lancer, kategorii 2Wd a zároveň Peugeot Cup dvojice Talaš a Pils.

Až na pár havárii, u nichž asi nejtěžší byly Tomáše Pospíšilíka se Škodou Fabia R5 a Vojtěcha Štajfa dva kilometry před cílem poslední zkoušky, proběhla Šumava hladce a bez problémů. Navíc za nádherného letního počasí, kdy se teploty šplhaly ke třicítce. Asi také proto ji sledovalo velké množství diváků.


1.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R5 1:24.24,7
2.Lukyanuk – ArnautovFord Fiesta R5+53,3 s
3.Nordgren – SuominenŠkoda Fabia R5+1.42,4
4.Mareš – HloušekŠkoda Fabia R5+2.01,4
5.Kopáček – RendlováFord Fiesta R5+2.43,7
6.Tarabus – TrunkátŠkoda Fabia R5+3.05,7
7.Černý – ČernohorskýFord Fiesta R5+3.08,7
8.Szeja – SzejaFord Fiesta R5+3.09,0
9.Vlček – ŽákováFord Fiesta R5+3.19,5
10.Odložilík – TurečekFord Fiesta R5+3.44,2




J.Lasík 23.4.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar