Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Šumava - Kopecký nejel, ale letěl

Největším tahákem jubilejního 50. ročníku Rallye Šumava byl určitě start Jana Kopeckého s novou Škoda Fabia R5, která měla v Klatovech svoji soutěžáckou premiéru. Na jeho skalp si brousili zuby Francouz Bryan Bouffier a Václav Pech.

Hned od prvních kilometrů, které se odehrály na klatovském okruhu, se soutěž přeměnila v šou jedné posádky. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem nejeli, ale doslova letěli. V cíli ukázaly stopky náskok 7,2 sekundy na Pecha s MINI a 9,1 s na Bouffiera s Citroënem DS3 R5.
Druhou zkoušku sice vyhrál Pech, ale na třetí už musel odstavit MINI pro prasklý spojovací hřídel. Všech zbývající deset zkoušek vyhrál Kopecký, v osmi případech vždy před Bouffierem, druhý čas dokázali zajet pouze Jan Černý se Škodou Fabia S2000 a Jan Sýkora s Fordem Fiesta R5. Kopecký zkoušku od zkoušky zvyšoval náskok před francouzským soupeřem až na výsledných půl druhé minuty.

„Světová rally premiéra našeho nového vozu ŠKODA Fabia R5 symbolicky zahájila ve vlasti naší značky novou kapitolu naší motoristické tradice. Proto nás mimořádně těší, že jsme odstartovali tak úspěšně. Byli jsme velice napjatí a debut nám ukázal, že jsme s novým soutěžním vozem na dobré cestě,“ řekl Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsportu ale zároveň varoval před přílišnou euforií: „Nechtěli bychom první výsledek přeceňovat, jak vůz, tak celý tým budou muset při následujících rally ještě absolvovat zcela jiné zkoušky.“

„Samozřejmě jsme byli plni očekávání, protože po mnoha testech nám až skutečný závod mohl dát odpověď na to, jak auto funguje. A fungovalo perfektně: vítězství nás velice těší a doufáme, že naše nová Fabia R5 nadchla mnoho lidí,“ říká Jan Kopecký, který při prvním startu s novým speciálem zkoušel různá nastavení.
O třetí místo se přetahovali Roman Odložilík se Subaru Impreza WRC a Pavel Valoušek se Škodou Fabia S2000, který se na bronzovém stupínku definitivně usadil po první sobotní zkoušce. Krok s nimi držel už jen Jan Sýkora, kterému na Odložilíka chyběly čtyři sekundy.

Šesté místo obsadil Jan Černý, který se po třech letech vrátil do Škody Fabie S2000, tentokrát v barvách Mogul Adell Racing Romana Kresty: „Při Rallye Šumava bylo nejpodstatnější soutěž dokončit, neublížit autu a postupně si na jiné chování čtyřkolky zvykat. Byl to s Petrem náš první společný závod a náš první start v tomto týmu, a to byl na všechny dost velký tlak, který jsme si sice nepřipouštěli. Během dvou etap jsem zkoušel i různé varianty obutí a postupně jsem měl z auta i sám ze sebe stále lepší pocit. Každý další kilometr jsem se cítil jistější a na časech to bylo znát. Dobře cítím, kde máme rezervy a na čem je třeba dál zapracovat. Prostor pro zrychlení je velký a já jej chci využít.“

Před startem se vedly diskuse, zda úprava předpisů umožňující návrat vozů WRC, tyto speciály nezvýhodní. Třeba dodat, že domácího šampionátu se mohou zúčastnit pouze speciály WRC vyrobené do roku 2008 a v ČR přihlášené do provozu nejpozději v roce 2014.
Jak výsledky ukazují, v žádném případě nejsou WRC ve výhodě a posádky, které s nimi jedou (Trněný, Cvrček, Landa, Dohnal, Odložilík) jsou rovnocennými soupeři posádkám s vozy kategorie R5 a S2000. Do první desítky se dostal i Věroslav Cvrček se Škodou Octavia WRC. Za volant soutěžního automobilu se posadil takřka po dvou letech, ale s přibývajícími kilometry se dostával do tempa. Je velká škoda, že tento jezdec z Besedice nemá možnost startovat v celém šampionátu. Bohužel není z Moravy, kde není o sponzory nouze..

Kategorii produkčních automobilů po diskvalifikaci Václava Kopáčka se Subaru Impreza (nedodržení itineráře v časové kontrole) vyhrál Polák Jaroslaw Szeja na stejném voze.Kupodivu se na něm nepodepsala těžká havárie z Valašské rallye. V celkovém pořadí obsadil devátou příčku s náskokem 30 sekund před Karlem Trojanem, který s Mitsubishi Lancer startuje jen sporadicky.

Rallye Šumava má zřejmě nejhorší roky za sebou a pod vedením Jiřího Valenty proběhla hladce a bez zásadnějšího problémů. A to je dobře. O vzrušení se postarali sami jezdci, jmenovitě Dan Landa, Andrej Barčák nebo Martin Lichovnik, kteří havarovali a pořádně „rozebrali“ své automobily. Naštěstí bez větší újmy na zdraví, pouze jedna zlomená klíční kost.



1.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R51:20:20,9
2.Bouffier – MoreauCitroën DS3 R5+1:34,6
3.Valoušek – HavelkováŠkoda Fabia S2000+2:48,9
4.Odložilík – TurečekSubaru Impreza WRC+2:55,1
5.Sýkora – PalivecFord Fiesta R5+2:59,5
6.Černý - ČernohorskýŠkoda Fabia S2000+3:21,2
7.Vlček – ŽákováŠkoda Fabia S2000+4:45,4
8.Cvrček – ŠálekŠkoda Octavia WRC+6:45,8
9.Szeja – SzejaSubaru Impreza STi+7:08,3
10.Trojan – ErnstMitsubishi Lancer Evo IX+7:37,5





J.Lasík 28.4.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar