Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Sardinie - radost Fordu, smutek Loeba

Další podnik světového šampionátu v rallye přinesl dvojnásobný úspěch značce Ford, zatímco vedoucí jezdec Sebastien Loeb havaroval v 13. zkoušce a tím si zkomplikoval cestu za dalším titulem.

V pořadí druhý a třetí vyrazili na trať Grönholm a Hirvonen s Fordy, takže sloužili ostatním jezdcům jako odklízeči šotoliny a připravovali jim pro jejich průjezdy lepší podmínky. Oba zvolili pneumatiky BFGoodrich se střední směsí a ručně prořezanými drážkami vzorku. Odpolední teploty se vyšplhaly až k hodnotě 32 °C, a proto lépe posloužila tvrdá směs, ovšem neprořezaných.
Grönholm ve dvou rychlostních zkouškách první série zajel druhý čas. Do servisní zóny přijel se ztrátou 1,5 s za překvapivým leaderem Latvalou. „Nečekal jsem, že bude Jari-Matti tak rychlý, ale měl dobrou startovní pozici a jel dobře,“ divil se devětatřicetiletý Fin. „Byla tam spousta šotoliny, kterou jsme těm za námi odklidili z trati.“
Grönholm ve svém tempu nepolevoval a po vyhrané úvodní rychlostní zkoušce odpolední sekce se dostal do vedení, kde zůstal až do čtvrté zkoušky. Ovšem pak najel na kámen a poškodil tlumič Focusu WRC, což zapříčinilo více než třicetisekundovou ztrátu a propad na druhou pozici za věčného rivala Loeba s Citroënem. Následujících 20 měřených kilometrů tak nemohl jet naplno a ztrácel cenné sekundy. Týmový kolega Hirvonen se s dalším Focusem RS v průběhu dne posouval vzhůru až na třetí místo. Již po první etapě patřilo posádkám týmu BP-Ford druhé a třetí místo.
„Je to neuvěřitelné, protože jsem vedl a teď jsem o 20 sekund druhý. Pokusím se Loeba dostihnout, ale bude to těžké. Ztráta je velká, ale máme před sebou dva dny a všechno je možné. Po nárazu se vůz špatně ovládal, ale naštěstí jsme se dostali až do servisu bez dalších problémů.“
Hirvonenovi patřila po úvodní sekci sedmá příčka. Dobře ale věděl, že příčinou je jeho startovní pozice a těžkou hlavu si z toho nedělal. „Asi jsem si měl nechat pneumatiky ještě více prořezat, protože šotoliny bylo všude více, než jsem čekal. Měl jsem měkčí podvozek, abych si zajistil co nejlepší trakci, ale odpoledne, když už byla ideální stopa vyjetá, jsem odpružení přitvrdil.“
S takto nastaveným vozem se posunul na třetí místo, 6,7 s za Grönholma a 29,1 s za Loeba.
Sobotní úseky vedly regionem Gallura na jihozápad od základny soutěže ve městě Olbia. Na rozdíl od první etapy se posádky vydaly do vnitrozemí. Grönholm byl s Focusem RS WRC druhý nejrychlejší na prvních dvou zkouškách. Na posledním dopoledním úseku však jel s defektem pravé zadní pneumatiky, takže do servisní zóny přijel se ztrátou 41,5 sekundy na vedoucího Loeba.
„Bylo to divné ráno. Když jsem dojel do cíle druhé erzety, zjistil jsem, že rezervní kolo vyskočilo ze zadní části auta. Navíc jsem měl defekt, takže jsem na následujícím úseku musel jet klidněji, abychom dojeli do servisu se čtyřmi koly. Bylo to znepokojující, protože další defekt by mohl znamenat odstoupení. Už od rána jsem se snažil na Loeba zaútočit, ale on ví, jak si náskok více než 20 sekund uhlídat,“ říkal v cíli druhého dne Grönholm, který byl nejrychlejší na prvním a posledním úseku odpolední sekce a zredukoval ztrátu na 36,5 sekundy. „S takovouto ztrátou je prakticky nemožné Loeba dohnat. Na erzetách jsou naše rozdíly minimální a včerejší ztráta nás přišla draho. Boj o vítězství nejspíš skončil po sobotní druhé zkoušce. Nevzdávám to, stále jedu naplno, ale zítra nás čeká už jen málo kilometrů, abych se mohl o něco pokusit. Nechci riskovat ztrátu dobrého druhého místa,“ dodává devětatřicetiletý Fin.
Odpolední teploty vystoupaly až na 38 °C, což byl Hirvonena signál, aby zvolil extra tvrdé pneumatiky BFGoodrich. Tři závěrečné rychlostní zkoušky však již absolvoval bez tlaku a před čtvrtým Sordem získal náskok 52,2 s. „Nejel jsem naplno. Během oběda jsem se rozhodl, že nebudu riskovat třetí místo kvůli tomu, abych se honil za Marcusem. Otestoval jsem nové pneumatiky a pár dalších věcí, které se nám hodí příští měsíc na Acropolis rally. Nedělní erzety jsou krátké, ale technické,“ dodává šestadvacetiletý Fin.
Ředitel týmu BP-Ford Malcolm Wilson vysvětlil, že za Grönholmovy problémy s rezervou mohl přetržený řemínek, který neudržel kolo na svém místě.
„Je skvělý pocit být zpátky na nejvyšším stupínku a tento výsledek si za svou tvrdou práci zaslouží celý tým,“ říká devětatřicetiletý Fin. „V pátek jsem byl dost rychlý, ale nepřálo mi štěstí. To se dostavilo až v neděli, když Seb havaroval. Držel jsem ho ráno pod tlakem a je to obrovské povzbuzení pro naši sebedůvěru. Je krásné vidět, že pořád neřídí jako stroj! Po pátečních a sobotních problémech to nebylo jednoduché vítězství.“
Hirvonen se usadil na třetím místě již na konci úvodního dne a po zbytek soutěže pak nemusel čelit žádnému tlaku ze zadních pozic. Na druhou příčku se posunul po Loebově odstoupení. „Podruhé v této sezoně nám patří první dvě místa (poprvé v Norsku) a je to tvrdě zasloužené. Marcus překonával Loeba už v pátek, ale pak přišly problémy. Nevzdal se a dnes byl za to odměněn. Mikko předvedl svůj obvyklý vyrovnaný výkon a s potěšením sleduji, že se oproti minulé soutěži zase zrychlil. V obou šampionátech máme skvělou pozici a musíme se koncentrovat na to, abychom z této výhody těžili i v budoucích soutěžích,“ říká šéf týmu Malcom Wilson.

Loeb: Stále mám šanci
Ani Rallye Sardinie, nikterak nevybočila ze stereotypu světových rallye. Na čele bojují dva Fordy s dvěma citroëny a zbytek startovního pole, zvláště pak Petter Solberg čeká se Subaru na svoji šanci.
„Těžko jsem hledal ideální stopu už od začátku. Cítil jsem, že nejedu dobře. Pak se moje pocity zlepšily a uprostřed rychlé části jsem byl dost optimistický. Jenže jsem vjel příliš rychle do zatáčky a dostal se kolem mimo trať. Zkoušel jsem auto vrátit zpět na trať, ale pak jsem chytil velký kámen na předek a poškodil levé přední kolo. Zkoušel jsem pokračovat, ale kolo bylo natolik zdemolované, že to dál nešlo. Museli jsme zastavit. Od začátku bylo těžké najít ideální stopu. Moje chyba přišla v nejméně vhodnou dobu, protože jsem měl dobrý náskok a soustředil se na jeho udržení a kontrolu vedení. Potvrdilo se, že vítězit není vůbec snadné a že se dá vedení ztratit i těsně před vrcholem. Stále však máme šanci v mistrovství světa uspět, i když to teď bude obtížnější.“ uvedl k havárii v první nedělní zkoušce Sébastien Loeb.
Jeho týmový kolega Dani Sordo, který pro Citroën vybojoval třetí místo se nechal v cíli slyšet: „Bylo to hodně intenzivní. Museli jsme se srovnat s prachem a kameny. Jelo se mi dobře, nicméně jsem se nevyhnul drobnější chybě, která nás připravila o ještě lepší čas. Jsem však velice šťastný z uplynulého víkendu. Našel jsem správné tempo. Díky všem za práci, kterou odvedli na C4 WRC. Vyplatila se a já mohl dovézt dobrý výsledek pro Citroën na šotolině, tedy na povrchu, který mám slabší.“

1.Grönholm – RautiainenFord Focus WRC3:48.42,0
2.Hirvonen – LehtinrenFord Focus WRC+0.29,2
3.Sordo – MartiCitroën C4+1.21,8
4.H.Solbreg – MenkerudFord Focus WRC+1.36,6
5.P.Solberg – MillsSubaru Impreza+2.34,2
6.Gardemeister – HonkanenMitsubishi Lancer+5.02,1
7.Stohl – MinorCitroën Xsara+5.28,6
8.Hanninen – MarkkulaMitsubishi Lancer+9.31,7
9.Latvala – AnttilaFord Focus WRC +11.27,7
10.Atkinson – PrévotSubaru Impreza+16.19,4



Průběžné pořadí: 1. Grönholm (55), 2.Loeb (48), 3. Hirvonen (44), 4. Sordo (28), 5.H.Solberg (20)
Značky: 1.BP-Ford (99), 2. Citroën Total (78), 3.Stobart VK M-Sport (37)


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar