Rallye Sardinie - Loeb těsně před Fordy
Šotolinová Rallye Sardinie přinesla další úspěch francouzskému jezdci Loebovi a značce Citroën, ale na druhé straně soutěž „udělaly“ vlastně Fordy, jejichž jezdci Hirvonen a Latvala prohráli o deset, respektive patnáct sekund.
Latvala se dostal hned v úvodu soutěže na Sardinii do vedení, ale po chybě se propadl o několik pozic dolů pořadím. Následující dvě zkoušky vyhrál Loeb s Citroënem, čímž se usadil na čele a svoje postavení již nepostil. Čtvrtou zkoušku si připsal Galli, pak se opět prosadil Loeb, ale potom už přišla hodina Fordů. Během dne Latvala svou ztrátu úspěšně doháněl, zatímco Hirvonen se nemohl dostat do obvyklé pohody. Nad úzkými šotolinovými tratěmi na jih od města Olbia se stahovala mračna a vál silný vítr, který držel teploty níže, než se očekávalo.
„Z auta jsem měl dobrý pocit, nemohu si stěžovat ani na jeho ovladatelnost, ale když jsem chtěl přidat, prostě to nešlo,“ říkal Hirvonen „Neměl jsem rychlost a vůbec nevím proč, nejel jsem ani příliš zeširoka. Musím se podívat na data z telemetrie, abych zjistil, kde jsem vlastně ztrácel. Jari-Matti měl trochu jiné nastavení, takže se podívám i na jeho data. Celý den hrozně klouzal. Ráno bylo opravdu kluzké a rychleji jsem jet nemohl. Chvílemi jsem jezdil od příkopu k příkopu a párkrát jsem musel zvolnit, protože jsem nechtěl skončit mimo trať. Nevím, jestli jsem ztrácel proto, že jsem odmetal prašnou šotolinu, nebo proto, že jsem se dostával na vlhký podklad a auta za mnou měla lepší přilnavost. Byl to divný den,“ dodává.
Latvala se blýskl hned v první zkoušce nejlepším časem. Na následujícím 33,96 kilometrů dlouhém úseku Crastazza byl dlouhý do jedné ze zatáček a o krajnici vyzul levou zadní pneumatiku. Ztratil více než 90 s a propadl se na 14. místo. „Byla to moje chyba a jediné co mohu udělat je, že se ohlédnu zpět a zjistím, proč jsem ji udělal. Možná jsem měl příliš rychlý rozpis. Byla to pravotočivá zatáčka v klesání. Najel jsem do měkkého valu a pneumatika se zula z ráfku. Protože to bylo na zadním kole, rozhodl jsem se, že nezastavím a pojedu dál. Výměnou kola bych ztratil mnohem víc času. To se nakonec ukázalo jako správná volba.“
Mladý Fin odstartoval ke stíhací jízdě, třikrát zajel druhý čas a závěrečný úsek vyhrál, čímž se probojoval se na sedmé místo. Vedoucí pozici si držel Loeb s Citroënem, před týmovým kolegou Sordo, P.Solbergem na Subaru a Hirvonenem s Fordem
Perfektní výkon posádek Fordů během druhé etapy znamenal jejich společný posun na druhé místo průběžného pořadí. Latvala zvítězil ve všech šesti zkouškách a posunul se na druhou příčku se ztrátou necelé půl minuty na Loeba. Hirvonen zajel všude druhé časy a dělil se se svým kolegou s druhou příčku. Loeb již v tu dobu neriskoval a spokojil se s třetím čtvrtými časy, kterému stále zajišťovaly vedoucí pozici.
Zkoušky druhého dne nebyly o nic méně náročné než první den. Po předchozím dešti byl však povrch suchý. „Celý den jsem jel na limitu. Když jsem ráno vstával, ani ve snu by mě nenapadlo, že bych mohl Loeba stáhnout o celou minutu. Maximální nasazení, pozice na startu a perfektní auto mi to umožnily. Během jízdy jsem nesledoval Mikkovy, ale Loebovy mezičasy, protože mě zajímaly více. Měl jsem v plánu dohnat pouze čas, který jsem ztratil kvůli defektu. Odpoledne jsem neriskoval, ale i tak jsem to v poslední erzetě na jednom úseku trochu přehnal, což mě zbrzdilo,“ řekl v cíli druhého dne Latvala. Na čtvrtou příčku poskočil Galli s Focusem , když přeskočil Sorda, zatímco Solberg se propadl se Subaru na 10.místo za nejlepší Suzuki řízené Atkinsonem.
Do závěrečné etapy odstartovali Hirvonen a Latvala ze druhé pozice. Během prvních třech měřených úseků závěrečného dne se pustili do pronásledování svého francouzského rivala. Když ale zjistili, že jeho náskok je příliš velký, než aby se dal během necelých 80 km, zvolnili a dali přednost jistějšímu umístění na stupních vítězů. Hirvonen vyhrál dvě rychlostní zkoušky a do cíle dojel 10,6 s za Loebem a 4,7 s před Latvalou.
„První erzeta byla skvělá, ale asi kilometr po startu do druhé jsem trochu vyjel mimo trať. Najel jsem na kámen a nevěděl, jestli se na autě něco nepoškodilo. Bylo mi jasné, že musím zvolnit. Myslel jsem, že mám defekt, ale pneumatiky Pirelli ukázaly, jak jsou odolné. V jednu chvíli jsem se bál, že nedojedu do cíle. Odpoledne jsem zahájil stíhací jízdu za Loebem. Došlo mi, že jeho náskok je příliš velký a proto jsem přestal riskovat a kontroloval jsem si rychlost. Jsem stále ve vedení šampionátu a to znamená, že budu příště opět startovat jako první. Musím najít nějaké řešení, abych byl i na kluzkém povrchu rychlejší. Když nemohu vyhrát, musím být alespoň druhý – a to se mi tady podařilo,“ přiznal v cíli spokojený Hirvonen.
Citroën – 40. vítězství ve WRC
Loebovo prvenství znamená jeho 40. triumf v kariéře a pomohlo snížit ztrátu na vedoucí pozici průběžného pořadí na tři body, zatímco odstup Citroënu na druhém místě v Poháru konstruktérů se ani po Sardinii nezměnil.
V poslední etapě Loeb dobře věděl, co má a co potřebuje dělat. „Zase budeme první na trati a tak pojedeme podle scénáře, který jsme měli už o den dříve,“ řekl Loeb před startem posledních pěti zkoušek.
„Naše 40. vítězství bylo hodně těžké. Víkend byl občas frustrující, když jsme museli trať vymetat a chtěli jsme dosáhnout nejlepšího výsledku. Neudělali jsme žádnou chybu a náš Citroën C4 WRC pracoval perfektně. Kdybych nevyhrál, byl bych asi hodně zklamán. Jsem šťastný, ovšem nejen sám za sebe, ale i za celý tým. Víkend nám ukázal, jak konkurenceschopné je naše auto i na tomto druhu povrchu, což je povzbudivé do dalších kol mistrovství.“
Jeho týmový kolega Dani Sordo dojel pátý po skvělém souboji s Gigi Gallim. „Nebyl jsem úspěšný díky maximálnímu tempu, zkoušeli jsme různé varianty nastavení, které by nejlépe využily možnosti, jaké C4 WRC nabízí. Jsem trochu zklamaný, ale potěšil mě můj výkon první den a také body, které jsme získali pro Citroën. Konec sezony je stále daleko a určitě bude ještě příležitost stanout na stupních vítězů.“
Pořadí
JL, 21.5.2008
„Z auta jsem měl dobrý pocit, nemohu si stěžovat ani na jeho ovladatelnost, ale když jsem chtěl přidat, prostě to nešlo,“ říkal Hirvonen „Neměl jsem rychlost a vůbec nevím proč, nejel jsem ani příliš zeširoka. Musím se podívat na data z telemetrie, abych zjistil, kde jsem vlastně ztrácel. Jari-Matti měl trochu jiné nastavení, takže se podívám i na jeho data. Celý den hrozně klouzal. Ráno bylo opravdu kluzké a rychleji jsem jet nemohl. Chvílemi jsem jezdil od příkopu k příkopu a párkrát jsem musel zvolnit, protože jsem nechtěl skončit mimo trať. Nevím, jestli jsem ztrácel proto, že jsem odmetal prašnou šotolinu, nebo proto, že jsem se dostával na vlhký podklad a auta za mnou měla lepší přilnavost. Byl to divný den,“ dodává.
Latvala se blýskl hned v první zkoušce nejlepším časem. Na následujícím 33,96 kilometrů dlouhém úseku Crastazza byl dlouhý do jedné ze zatáček a o krajnici vyzul levou zadní pneumatiku. Ztratil více než 90 s a propadl se na 14. místo. „Byla to moje chyba a jediné co mohu udělat je, že se ohlédnu zpět a zjistím, proč jsem ji udělal. Možná jsem měl příliš rychlý rozpis. Byla to pravotočivá zatáčka v klesání. Najel jsem do měkkého valu a pneumatika se zula z ráfku. Protože to bylo na zadním kole, rozhodl jsem se, že nezastavím a pojedu dál. Výměnou kola bych ztratil mnohem víc času. To se nakonec ukázalo jako správná volba.“
Mladý Fin odstartoval ke stíhací jízdě, třikrát zajel druhý čas a závěrečný úsek vyhrál, čímž se probojoval se na sedmé místo. Vedoucí pozici si držel Loeb s Citroënem, před týmovým kolegou Sordo, P.Solbergem na Subaru a Hirvonenem s Fordem
Perfektní výkon posádek Fordů během druhé etapy znamenal jejich společný posun na druhé místo průběžného pořadí. Latvala zvítězil ve všech šesti zkouškách a posunul se na druhou příčku se ztrátou necelé půl minuty na Loeba. Hirvonen zajel všude druhé časy a dělil se se svým kolegou s druhou příčku. Loeb již v tu dobu neriskoval a spokojil se s třetím čtvrtými časy, kterému stále zajišťovaly vedoucí pozici.
Zkoušky druhého dne nebyly o nic méně náročné než první den. Po předchozím dešti byl však povrch suchý. „Celý den jsem jel na limitu. Když jsem ráno vstával, ani ve snu by mě nenapadlo, že bych mohl Loeba stáhnout o celou minutu. Maximální nasazení, pozice na startu a perfektní auto mi to umožnily. Během jízdy jsem nesledoval Mikkovy, ale Loebovy mezičasy, protože mě zajímaly více. Měl jsem v plánu dohnat pouze čas, který jsem ztratil kvůli defektu. Odpoledne jsem neriskoval, ale i tak jsem to v poslední erzetě na jednom úseku trochu přehnal, což mě zbrzdilo,“ řekl v cíli druhého dne Latvala. Na čtvrtou příčku poskočil Galli s Focusem , když přeskočil Sorda, zatímco Solberg se propadl se Subaru na 10.místo za nejlepší Suzuki řízené Atkinsonem.
Do závěrečné etapy odstartovali Hirvonen a Latvala ze druhé pozice. Během prvních třech měřených úseků závěrečného dne se pustili do pronásledování svého francouzského rivala. Když ale zjistili, že jeho náskok je příliš velký, než aby se dal během necelých 80 km, zvolnili a dali přednost jistějšímu umístění na stupních vítězů. Hirvonen vyhrál dvě rychlostní zkoušky a do cíle dojel 10,6 s za Loebem a 4,7 s před Latvalou.
„První erzeta byla skvělá, ale asi kilometr po startu do druhé jsem trochu vyjel mimo trať. Najel jsem na kámen a nevěděl, jestli se na autě něco nepoškodilo. Bylo mi jasné, že musím zvolnit. Myslel jsem, že mám defekt, ale pneumatiky Pirelli ukázaly, jak jsou odolné. V jednu chvíli jsem se bál, že nedojedu do cíle. Odpoledne jsem zahájil stíhací jízdu za Loebem. Došlo mi, že jeho náskok je příliš velký a proto jsem přestal riskovat a kontroloval jsem si rychlost. Jsem stále ve vedení šampionátu a to znamená, že budu příště opět startovat jako první. Musím najít nějaké řešení, abych byl i na kluzkém povrchu rychlejší. Když nemohu vyhrát, musím být alespoň druhý – a to se mi tady podařilo,“ přiznal v cíli spokojený Hirvonen.
Citroën – 40. vítězství ve WRC
Loebovo prvenství znamená jeho 40. triumf v kariéře a pomohlo snížit ztrátu na vedoucí pozici průběžného pořadí na tři body, zatímco odstup Citroënu na druhém místě v Poháru konstruktérů se ani po Sardinii nezměnil.
V poslední etapě Loeb dobře věděl, co má a co potřebuje dělat. „Zase budeme první na trati a tak pojedeme podle scénáře, který jsme měli už o den dříve,“ řekl Loeb před startem posledních pěti zkoušek.
„Naše 40. vítězství bylo hodně těžké. Víkend byl občas frustrující, když jsme museli trať vymetat a chtěli jsme dosáhnout nejlepšího výsledku. Neudělali jsme žádnou chybu a náš Citroën C4 WRC pracoval perfektně. Kdybych nevyhrál, byl bych asi hodně zklamán. Jsem šťastný, ovšem nejen sám za sebe, ale i za celý tým. Víkend nám ukázal, jak konkurenceschopné je naše auto i na tomto druhu povrchu, což je povzbudivé do dalších kol mistrovství.“
Jeho týmový kolega Dani Sordo dojel pátý po skvělém souboji s Gigi Gallim. „Nebyl jsem úspěšný díky maximálnímu tempu, zkoušeli jsme různé varianty nastavení, které by nejlépe využily možnosti, jaké C4 WRC nabízí. Jsem trochu zklamaný, ale potěšil mě můj výkon první den a také body, které jsme získali pro Citroën. Konec sezony je stále daleko a určitě bude ještě příležitost stanout na stupních vítězů.“
1.Loeb – Elena | Citroën C4 WRC | 3:57.17,2 |
2.Hirvonen – Lehtinen | Ford Focus WRC | +0.10,6 |
3.Latvala – Anttila | Ford Focus WRC | +0.15,3 |
4.Galli – Bernacchini | Ford Focus WRC | +1.42,5 |
5.Sordo – Marti | Citroën C4 WRC | +2.05,6 |
6.Atkinson – Prevot | Subaru Impreza WRC | 15.08,6 |
7.H.Solberg – Menkerud | Ford Focus WRC | +6.01,0 |
8.Aava – Sikk | Citroën C4 WRC | +6.21,3 |
9.Andersson – Andersson | Suzuki –ŚX4 | +7.48,7 |
10.P.Solberg – Mills | Subaru Impreza WRC | +9.41,0 |
Pořadí
Jezdci | Body | Značky | Body |
1.Hirvonen | 43 | Ford BP | 71 |
2.Loeb | 40 | Citroën | 64 |
3.Atkinson | 31 | 3.Subaru | 42 |
4.Latvala | 24 | Stobart Ford | 34 |
5.Sordo | 21 | Munchiś Ford | 16 |
JL, 21.5.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout