Rallye Německo - Loeb posedmé!
Hostitelem Německé rally, prvního asfaltového podniku od Monte Carla, bylo opět starobylé město Trier. Během třídenní soutěže čekalo na posádky 352,89 měřených kilometrů mezi moselskými vinicemi, sárskými poli a lesy a na bývalé vojenské základně.
Na programu prvního dne byly dvě shodné série tří rychlostních zkoušek o délce 108,16 km. Měřených kilometrů však bylo nakonec méně, protože předposlední test by zrušen kvůli havárii po průjezdu dvanácti vozů. Stejná situace se opakovala i v závěrečném úseku, kdy se o zrušení rychlostní zkoušky postarali neukáznění diváci.
Hned od začátku nasadil pekelné tempo Sebastien Loeb s Citroënem, který tak vykročil v cestě k sedmému vítězství na německé půdě. Až do páté zkoušky se na druhé příčce držel týmový kolega Dani Sordo, pak jej vystřídal Mikko Hirvonen, který zvolil pneumatiky s měkkou směsí. Od samého rána sváděl bitvu o druhé místo s asfaltovým specialistou Sordem.
„Celý den jsem se cítil dobře. Hlavně odpoledne mě to hodně bavilo. Už ráno jsem byl dost rychlý, ale při druhých průjezdech to bylo ještě lepší. Nemám moc prostoru k dalšímu zrychlení, pokud nechci začít hodně riskovat. Pokusím se udržet Loeba pod tlakem i zítra. Na téhle rally jsem už dříve pár rychlých časů zajel, takže mě moje tempo nepřekvapuje. Hodně to klouzalo v úzkých pasážích a hlavně tam, kde se měnil povrch. Nejhorší to bylo na úvodní erzetě. Tak často ve smyku jsem na asfaltu snad ještě nebyl. Auto je na suchu skvělé a doufám, že stejný pocit budu mít i ve druhé etapě, „ přiznal v cíli první etapy Hirvonen, jenž přenocoval na druhém místě za Loebem (-19,9 s) a před Sordem, Duvalem a Latvalou, který raději šotolinu než asfalt. Po úvodní sekci byl sedmý i přesto, že se mu zdálo nastavení jeho Focusu RS příliš měkké. V poledním servisu mu mechanici vyměnili pružiny za tvrdší a byl hned spokojenější.
Sobotní zkoušky se odehrávaly jihovýchodně od Trieru a tvořila je kombinace rychlých tratí po silnicích sárského regionu s drsným prostředím bývalého vojenského prostoru Baumholder. Dvě identické série měřily 159,76 km a součástí každé z nich byl náročný úsek Panzerplatte s neustále se měnícím povrchem a betonovými tankovými zátarasy kolem trati.
Také druhý den pokračoval Loeb ve spanilé jízdě, za něhož se hned po úvodní zkoušce usadil opět Sordo, sledovaný Hirvonen. Kromě posledního úseku, kdy byl nejrychlejší Sordo, vyhrál Francouz zbývajících sedm zkoušek,.
Hirvonen zahajoval druhou etapu s debutujícím Focusem RS WRC 2008 na druhém místě. Nemohl se však dostat do tempa a hned na úvodní zkoušce se před něj dostal Sordo s Citroënem. Finovo hledání formy pokračovalo i nadále, a přestože bojoval o návrat na stříbrnou pozici, už se zdálo, že do cíle druhé etapy dojede jako třetí. Osm kilometrů před cílem závěrečného úseku ale přišel náraz při přejezdu hluboké díry, proražená pneumatika levého zadního kola a značná časová ztráta. Tím se propadl na čtvrté místo, přičemž na třetího Duvala ztrácel 3,9 sekundy. S převahou vedl Loeb před Sordem s náskokem 40 sekund, třetí Duval s Fordem ztrácel už 1.44 minuty.
„Vůbec jsem neměl správný rytmus a dělal jsem spoustu malých chyb,“ přiznal zklamaný Fin. „Při prvních průjezdech jsem moc nedůvěřoval svým rozpisům. Byl jsem moc opatrný, a proto jsem ztrácel. Ani jsem si pořádně nezkracoval zatáčky. Potřeboval bych více odvahy a sebedůvěru ze včerejška. Ať jsem se snažil sebevíc, na Sordovy časy jsem nestačil. Dnešní tratě měly jiný charakter než včera. Bylo to spíš jako na závodním okruhu. Na poslední erzetě jsem najel do díry a kus ulomeného betonu prorazil zadní pneumatiku. Posledních osm kilometrů jsem jel po ráfku. Kdybych zajel čistě a měl před zítřkem třetí místo, byl bych spokojený. Ztratil jsem 45 sekund, ale nebyla šance zastavit a kolo vyměnit. Rozhodl jsem se správně, že jsem pokračoval. Zítra mě čeká souboj s Duvalem a nebude to jednoduché.
Latvala si držel pátou pozici až do havárie na předposlední zkoušce první série. „Měl jsem chybu v rozpisu asi tři kilometry před cílem. Na vytočenou pětku jsem přeletěl horizont a šikana za ním přišla dříve, než jsem čekal. Jel jsem moc rychle a chtěl jsem se vyhnout balíkům, takže jsem to namířil raději do pole. Jenže mezi silnicí a polem byl příkop, auto vyskočilo a do pole jsem se překulil. Zůstali jsme tam zaklínění a museli jsme čekat na diváky, až nám pomohou a vytlačí nás.“
Náraz způsobil únik oleje ze zadního diferenciálu. Posádka opravila uvolněnou trubku a olej dolila. Třiadvacetiletý Latvala ztratil 90 sekund a dalších 30 s přidala penalizace za opravu. Výsledkem byl propad na desáté místo.
O Hirvonenovi je známé, že asfalt je jeho nejméně oblíbeným povrchem. Po jezdecké chybě se mu v závěrečné etapě nepodařilo dostat před třetího Duvalo, chybělo mu 10 sekund.
„Ráno jsem jel na samém limitu, abych Duvala dohnal. Málem se mi to nevyplatilo. Jednu zatáčku jsem měl v rozpisu popsanou jako lehce řezanou, ale říznul jsem ji trochu víc. Jelo se v ní hodně rychle a já jsem byl dost dlouho jenom na dvou kolech. Bylo to jen tak tak. Na třetí erzetě jsem se na třetím splitu dozvěděl, že jsem o tři sekundy pomalejší než Duval. V tu chvíli jsem se rozhodl zpomalit a spokojit se čtvrtým místem. Nechtěl jsem riskovat co mám kvůli nebezpečné honičce za stupni vítězů. V pátek jsem zajel pár skvělých časů. Kdyby byly mé výkony vyrovnanější, mohl bych i na tomto povrchu pomýšlet na nejvyšší umístění. Na rychlost těch dvou přede mnou jsem ale tentokrát neměl. Celkově jsem cítil, že moje jízda na asfaltu se zlepšila. Škoda toho defektu v závěru včerejší etapy,“ dodává Hirvonen.
Poslední etapu vyhrál Duval čtyři zkoušky, jednou před Sordem a třikrát před Hirvonenem, zatímco Loeb se soustředil na udržení vedoucí pozice.
„Po porážce našeho hlavního soupeře na jeho domácí půdě jsme neměli nejmenší chuť nechat si vzít vítězství v Německu,“ usmíval se v cíli Sébastien Loeb. „Naše C4 WRC si vedlo dokonale od startu až do cíle a vždy jsme správně vystřídali měkké pneumatiky Pirelli za tvrdé přesně podle podmínek. Mám skvělý pocit z toho, že naše auto uspělo na všech typech zdejších povrchů a my jsme mohli jet, co to dá, a upevnit si svou pozici. Je to fantastický pocit vyhrát znovu v Trieru, kam jezdí francouzští diváci v hojném počtu. Potěšil mě samozřejmě i návrat do čela mistrovství světa, takže jsem nadšený z tohoto víkendu."
A radost z druhého místa neskrýval ani jeho kolega Dani Sordo: „Německá rallye sice není svým asfaltem mým favoritem, neboť jeho složení mi nedovoluje dostat se do optimálního rytmu. Proto je nádherné, že se mi podařilo uspět nyní. Nebyli jsme si zcela jistí nastavením auta, ale technický tým Citroënu připravil vůz na sobotu velice dobře. Od té chvíle jsme mohli zrychlovat a mít opravdu radost z pilotování na druhém místě. Náš výsledek také zvedl celkové body v Poháru konstruktérů, což je fantastický výsledek.“
Díky výsledku z Německé rally se již pošesté během letošního roku mění pořadí dvou jmen na vedoucích místech průběžné tabulky šampionátu jezdců. V boji o titul mistra světa má pět soutěží před koncem sezony navrch Sebastien Loeb. Druhý Hirvonen však na něj ztrácí pouhé čtyři body. Stejně těsné jsou výsledky v tabulce hodnocení značek.
+5.37,8
9. Latvala – Anttila|Ford Focus RS
Pořadí šampionátu
JL,19.8.2008
Hned od začátku nasadil pekelné tempo Sebastien Loeb s Citroënem, který tak vykročil v cestě k sedmému vítězství na německé půdě. Až do páté zkoušky se na druhé příčce držel týmový kolega Dani Sordo, pak jej vystřídal Mikko Hirvonen, který zvolil pneumatiky s měkkou směsí. Od samého rána sváděl bitvu o druhé místo s asfaltovým specialistou Sordem.
„Celý den jsem se cítil dobře. Hlavně odpoledne mě to hodně bavilo. Už ráno jsem byl dost rychlý, ale při druhých průjezdech to bylo ještě lepší. Nemám moc prostoru k dalšímu zrychlení, pokud nechci začít hodně riskovat. Pokusím se udržet Loeba pod tlakem i zítra. Na téhle rally jsem už dříve pár rychlých časů zajel, takže mě moje tempo nepřekvapuje. Hodně to klouzalo v úzkých pasážích a hlavně tam, kde se měnil povrch. Nejhorší to bylo na úvodní erzetě. Tak často ve smyku jsem na asfaltu snad ještě nebyl. Auto je na suchu skvělé a doufám, že stejný pocit budu mít i ve druhé etapě, „ přiznal v cíli první etapy Hirvonen, jenž přenocoval na druhém místě za Loebem (-19,9 s) a před Sordem, Duvalem a Latvalou, který raději šotolinu než asfalt. Po úvodní sekci byl sedmý i přesto, že se mu zdálo nastavení jeho Focusu RS příliš měkké. V poledním servisu mu mechanici vyměnili pružiny za tvrdší a byl hned spokojenější.
Sobotní zkoušky se odehrávaly jihovýchodně od Trieru a tvořila je kombinace rychlých tratí po silnicích sárského regionu s drsným prostředím bývalého vojenského prostoru Baumholder. Dvě identické série měřily 159,76 km a součástí každé z nich byl náročný úsek Panzerplatte s neustále se měnícím povrchem a betonovými tankovými zátarasy kolem trati.
Také druhý den pokračoval Loeb ve spanilé jízdě, za něhož se hned po úvodní zkoušce usadil opět Sordo, sledovaný Hirvonen. Kromě posledního úseku, kdy byl nejrychlejší Sordo, vyhrál Francouz zbývajících sedm zkoušek,.
Hirvonen zahajoval druhou etapu s debutujícím Focusem RS WRC 2008 na druhém místě. Nemohl se však dostat do tempa a hned na úvodní zkoušce se před něj dostal Sordo s Citroënem. Finovo hledání formy pokračovalo i nadále, a přestože bojoval o návrat na stříbrnou pozici, už se zdálo, že do cíle druhé etapy dojede jako třetí. Osm kilometrů před cílem závěrečného úseku ale přišel náraz při přejezdu hluboké díry, proražená pneumatika levého zadního kola a značná časová ztráta. Tím se propadl na čtvrté místo, přičemž na třetího Duvala ztrácel 3,9 sekundy. S převahou vedl Loeb před Sordem s náskokem 40 sekund, třetí Duval s Fordem ztrácel už 1.44 minuty.
„Vůbec jsem neměl správný rytmus a dělal jsem spoustu malých chyb,“ přiznal zklamaný Fin. „Při prvních průjezdech jsem moc nedůvěřoval svým rozpisům. Byl jsem moc opatrný, a proto jsem ztrácel. Ani jsem si pořádně nezkracoval zatáčky. Potřeboval bych více odvahy a sebedůvěru ze včerejška. Ať jsem se snažil sebevíc, na Sordovy časy jsem nestačil. Dnešní tratě měly jiný charakter než včera. Bylo to spíš jako na závodním okruhu. Na poslední erzetě jsem najel do díry a kus ulomeného betonu prorazil zadní pneumatiku. Posledních osm kilometrů jsem jel po ráfku. Kdybych zajel čistě a měl před zítřkem třetí místo, byl bych spokojený. Ztratil jsem 45 sekund, ale nebyla šance zastavit a kolo vyměnit. Rozhodl jsem se správně, že jsem pokračoval. Zítra mě čeká souboj s Duvalem a nebude to jednoduché.
Latvala si držel pátou pozici až do havárie na předposlední zkoušce první série. „Měl jsem chybu v rozpisu asi tři kilometry před cílem. Na vytočenou pětku jsem přeletěl horizont a šikana za ním přišla dříve, než jsem čekal. Jel jsem moc rychle a chtěl jsem se vyhnout balíkům, takže jsem to namířil raději do pole. Jenže mezi silnicí a polem byl příkop, auto vyskočilo a do pole jsem se překulil. Zůstali jsme tam zaklínění a museli jsme čekat na diváky, až nám pomohou a vytlačí nás.“
Náraz způsobil únik oleje ze zadního diferenciálu. Posádka opravila uvolněnou trubku a olej dolila. Třiadvacetiletý Latvala ztratil 90 sekund a dalších 30 s přidala penalizace za opravu. Výsledkem byl propad na desáté místo.
O Hirvonenovi je známé, že asfalt je jeho nejméně oblíbeným povrchem. Po jezdecké chybě se mu v závěrečné etapě nepodařilo dostat před třetího Duvalo, chybělo mu 10 sekund.
„Ráno jsem jel na samém limitu, abych Duvala dohnal. Málem se mi to nevyplatilo. Jednu zatáčku jsem měl v rozpisu popsanou jako lehce řezanou, ale říznul jsem ji trochu víc. Jelo se v ní hodně rychle a já jsem byl dost dlouho jenom na dvou kolech. Bylo to jen tak tak. Na třetí erzetě jsem se na třetím splitu dozvěděl, že jsem o tři sekundy pomalejší než Duval. V tu chvíli jsem se rozhodl zpomalit a spokojit se čtvrtým místem. Nechtěl jsem riskovat co mám kvůli nebezpečné honičce za stupni vítězů. V pátek jsem zajel pár skvělých časů. Kdyby byly mé výkony vyrovnanější, mohl bych i na tomto povrchu pomýšlet na nejvyšší umístění. Na rychlost těch dvou přede mnou jsem ale tentokrát neměl. Celkově jsem cítil, že moje jízda na asfaltu se zlepšila. Škoda toho defektu v závěru včerejší etapy,“ dodává Hirvonen.
Poslední etapu vyhrál Duval čtyři zkoušky, jednou před Sordem a třikrát před Hirvonenem, zatímco Loeb se soustředil na udržení vedoucí pozice.
„Po porážce našeho hlavního soupeře na jeho domácí půdě jsme neměli nejmenší chuť nechat si vzít vítězství v Německu,“ usmíval se v cíli Sébastien Loeb. „Naše C4 WRC si vedlo dokonale od startu až do cíle a vždy jsme správně vystřídali měkké pneumatiky Pirelli za tvrdé přesně podle podmínek. Mám skvělý pocit z toho, že naše auto uspělo na všech typech zdejších povrchů a my jsme mohli jet, co to dá, a upevnit si svou pozici. Je to fantastický pocit vyhrát znovu v Trieru, kam jezdí francouzští diváci v hojném počtu. Potěšil mě samozřejmě i návrat do čela mistrovství světa, takže jsem nadšený z tohoto víkendu."
A radost z druhého místa neskrýval ani jeho kolega Dani Sordo: „Německá rallye sice není svým asfaltem mým favoritem, neboť jeho složení mi nedovoluje dostat se do optimálního rytmu. Proto je nádherné, že se mi podařilo uspět nyní. Nebyli jsme si zcela jistí nastavením auta, ale technický tým Citroënu připravil vůz na sobotu velice dobře. Od té chvíle jsme mohli zrychlovat a mít opravdu radost z pilotování na druhém místě. Náš výsledek také zvedl celkové body v Poháru konstruktérů, což je fantastický výsledek.“
Díky výsledku z Německé rally se již pošesté během letošního roku mění pořadí dvou jmen na vedoucích místech průběžné tabulky šampionátu jezdců. V boji o titul mistra světa má pět soutěží před koncem sezony navrch Sebastien Loeb. Druhý Hirvonen však na něj ztrácí pouhé čtyři body. Stejně těsné jsou výsledky v tabulce hodnocení značek.
| 1.Loeb – Elena | Citroën C4 | 3:26.19.7 | |
| 2.Sordo – Marti | Citroën C4 | +47,7 | |
| 3. Duval – Pivato | Ford Focus RS | +1.20,0 | |
| 4. Hirvonen – Lehtinen | Ford Focus RS | +1.30,1 | |
| 5. P Solberg – Mills | Subaru Impreza | +2.35,3 | |
| 6. Atkinson – Prévot | Subaru Impreza | +4.45,9 | |
| 7. H Solberg – Menkerud | Ford Focus RS | + | +5.36,2 |
9. Latvala – Anttila|Ford Focus RS
| 10. Gardemeister – Tuominen | Suzuki SX4 | +7.16,8 |
Pořadí šampionátu
| Jezdci | body | Značky | body |
| 1. Loeb | 76 | 1.Citroen Total | 123 |
| 2. Hirvonen | 72 | 2. BP Ford Abu Dhabi | 115 |
| 3. Sordo | 43 | 3. Subaru | 69 |
| 4. Atkinson | 40 | 4. Stobart VK M-Sport | 51 |
| 5. Latvala | 34 | 5. Munchi''s Ford |
JL,19.8.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















