Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Monte Carlo - Loeb neměl soupeře

Úvodní soutěž světového šampionátu v rallye nepřinesla nic nového pod sluncem, pouze starou známou skutečnost, že pokud Sebastien Loeb neudělá chybu nebo nebude mít jeho Citroën poruchu, potom se rallye změní v „One man show.“

Tuto skutečnost jasně prokázala Rallye Monte Carlo. První zkoušku sice ještě vyhrál Sordo s Citroënem, ale už od druhé udával tempo Loeb a na svého kolegu postupně zvyšoval náskok. Po desáté zkoušce vedl před ním takřka s minutovým náskokem, teprve pak následoval Hirvonen s Fordem a Atkinson se Subaru. V jedenácté zkoušce měl však Sordo problémy s motorem a musel ze sobotní etapy odstoupit. V neděli se do soutěže vrátil, vyhrál jednu zkoušku a vzhledem k hodnocení tzv. Superallye byl na konci klasifikován jako jedenáctý.
Po odstoupení Sorda zaujal druhou příčku Hirvonen s Fordem Focus a jen přihlížel, jak se mu Loeb vzdaluje, a to si ještě v nedělní etapě dovolil zvolnit natolik, že vítězství ve zkouškách přenechal v klidu Duvalovi a Atkinsonovi. Jakou převahu měl Loeb v Rallye Monte Carlo nejlépe dokazují časové odstupy. Jako první jezdec tak zvítězil v Monte Carlu popáté.


Ford se stříbrem
Nepředvídatelné podmínky se na úvodních 45,70 měřených kilometrech podepsaly na výsledcích. Na převážně širokých a rychlých tratích se sice jelo většinou na suchu, ale k problémům, které pro jezdce znamenaly četné ledové plotny, se přidali i diváci, házející na trať sníh. Průměrná rychlost se přiblížila 120 km/h. Hirvonen skončil v obou zkouškách třetí a na vedoucího Loeba ztrácel 44,0 sekundy.
„Na posledních deseti kilometrech druhé erzety bylo hodně ledu a párkrát ve mně zatrnulo. Raději jsem trochu zvolnil. Obával jsem se každého mokrého úseku a měl jsem strach z černého ledu. Příliš jsem si nevěřil a zvolnil jsem asi až moc. Byly tři stupně pod nulou a pneumatiky Pirelli měly problém se zahřát. Jinak ale fungovaly dobře a jsem s nimi spokojený,“ říkal Hirvonen
Týmový kolega Jari-Matti Latvala se dostal do problémů zhruba v polovině úvodního testu, kdy se stal obětí nového pravidla, které zakazuje používání tzv. „mousse“ systému v pneumatikách.
„Asi patnáct kilometrů po startu jsme projeli tunelem, po kterém následovala rychlá pravá zatáčka na čtyřku. Zajel jsem v ní moc hluboko do vnitřní strany a předním kolem jsem najel na kámen. Náraz poškodil ráfek a z pneumatiky utekl rázem všechen vzduch. Musel jsem na ní jet dalších zhruba 100 metrů, než jsem našel místo, kde se dalo kolo vyměnit. Pistole, kterou máme na povolování šroubů kol, neměla dost síly, takže jsme museli vše napřed povolit ručně klíčem a teprve pak jsme ji mohli použít.“ Latvala v tomto místě ztratil okolo tří minut.
V prvních třech pátečních zkouškách zajel Hirvonen opět třetí časy, čímž se poněkud vzdálil čtvrtému Atkinsonovi na Subaru. Odpoledne byl sedmadvacetiletý Fin dvakrát druhý a zredukoval Sorda ze 41,2 s na 26,2 s.
Jari-Matti Latvala doháněl ztrátu ze čtvrtečního večera, do druhé etapy startoval z 18. místa a během první sekce se posunul na 15. Přestože nebyl spokojen se svou jízdou, podařilo se mu postoupit až na devátou příčku.
„Na nových pneumatikách jsem si vůbec nevěřil. Auto bylo v pohodě a když jsem chtěl vidět viníka, musel jsem se podívat do zrcadla – byl jsem to já! Zdálo se mi, že mám příliš měkké nastavení podvozku, tak jsem si ho nechal pro odpolední vložky přitvrdit. Všechno se ustálilo a auto bylo stabilnější. Byl to velký rozdíl. Trochu jsem zrychlil, ale pořád to není ono. Jezdím příliš zeširoka a tím ztrácím čas. Nechal jsem večer trochu změnit nastavení diferenciálů a uvidím, jestli to pomůže.“
Po vypadnutí druhého muže v pořadí Daniela Sorda s Citroënem postoupil na jeho příčku po třetí etapě Hirvonen. Jejich vyrovnaný výkon mu pomohl k téměř minutovému náskoku před ostatními soupeři. Naopak Latvala tolik štěstí neměl. Kvůli problémům s hydraulickým systémem musel řadit manuálně a ani diferenciály nefungovaly spolehlivě. Přestože ztratil 50 sekund, tak se držel na deváté pozici. První odpolední rychlostní zkouška ale přinesla závažnější problém, když Fin najel na kámen, poškodil levé rameno řízení a odstoupil.
„Autu jsem věřil a zajížděli jsme dobré mezičasy. Asi v polovině erzety jsme se blížili do levotočivé zatáčky. Snažil jsem se držet stop, které tu nechala auta přede mnou. Musel jsem ale zatáčku asi o něco více utáhnout, protože jsem zachytil o betonový blok a poškodil jsem zavěšení kola. Ujel jsem ještě další 500 metrů, než se mi podařilo najít dostatečně široké místo na odstavení auta.“
S ledem musely posádky počítat zejména v úvodním měřeném úseku, který se jel ještě za šera. Teplota pak ale začala pomalu stoupat a četné davy diváků se mohly po celý den vyhřívat pod paprsky zimního slunce.

1.Loeb – ElenaCitroën C4 WRC3:39.17,0
2.Hirvonen – LehtinenFord Focus WRC+2.34,4
3.Atkinson – PrevotSubaru Impreza WRC+2.58,6
4.Duval – ChevaillierFord Focus WRC+2.59,7
5.Solberg – MillsSubaru Impreza WRC+4.40,9
6.Galli – BernacchniniFord Focus WRC+8.46,5
7.Cuoq – JanvierPeugeot 307 WRC+10.24,8
8.Andersson – AnderssonSuzuki SX4 WRC+11.19,5
9.Solberg H. – MenkerudFord Focus WRC+12.43,6
10.Wilson – MartinFord Focus WRC+14.00,1


JL, 28.1.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar