Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Monte Carlo - změna k lepšímu?

Pouhých 46 dní po skončení loňské sezony se nejlepší soutěžní jezdci, včetně Jana Kopeckého s Fabií WRC a Martina Prokopa s Citroënem C2, vydávají k prvnímu podniku světového šampionátu, kterým je tradiční Rallye Monte Carlo.

Marcus Grönholm

Citroën C4 WRC

Ford Focus WRC

Petter Solberg

Rally Monte Carlo je letos plná novinek. Centrem soutěže je město Valence, kde bude umístěna také servisní zóny. Do Monaka přijedou posádky až v sobotu noci, v neděli je bude čekat test na části trati F1.S loňským ročníkem velmi málo společného. Nejstarší soutěž v historii MS se pojede letos již po 75. a organizátoři přistoupili k radikálním změnám. Díky nové základně se soutěž vrací na tradiční asfaltové zkoušky v pohoří Ardèche a Vercors, které se jezdily před více než deseti lety.
Měřené úseky ve vnitrozemí nejsou ovlivňovány teplejším počasím u pobřeží tolik, jako v minulých letech erzety v horách nad Monakem. Noční teploty mohou poklesnout hlouběji a během dne bude trvat déle, než se vzduch oteplí. Přestože počasí v místě konání soutěže bylo až dosud mírné, předpověď hovoří o přechodu studené vlny, která může přinést ve vyšších polohách místy sníh a led.
Technické tratě a nestálé počasí zřejmě promění Monte Carlo v náročnou soutěž. Posádky se mohou setkat se suchým i mokrým asfaltem nebo ledem, ale jen sníh bude asi chybět.
O výsledku může rozhodnout jediná špatná volba pneumatik. Každá ze série zkoušek zahrnuje testy s odlišnými podmínkami. Správná směs i vzorek pneumatik se musí vybírat až tři hodiny před jejím startem, tak se vždy jedná o kompromis se snahou o co nejmenší ztrátu na úsecích, pro které se pneumatiky nehodí. Klíčové jsou zprávy od předjezdců, kteří o okamžité situaci informují vedení týmu.
Úvodní páteční etapa se pojede po deseti letech za tmy, což je další nový prvek v soutěži. Bohužel ji tvoří pouze dvě zkoušky, nikoliv, že by posádky jely celou noc, jako tomu bývalo kdysi. Soutěž pak zakončí okruhová zkouška v ulicích Monte Carlo v neděli ráno.
Marcus Grönholm startuje v Monte Carlu již posedmé a zároveň obhajuje vítězství. „V roce 1991 jsem některé z nových zkoušek projížděl jako ledový špion, ale na nic z toho si nemohu vzpomenout,“ říká Fin. „První etapa se pojede potmě, což bude obtížné, zvláště na tratích, které neznám. V pátek ráno nás čeká na probuzení 46 kilometrů dlouhá erzeta – jedna z nejdelších v šampionátu. V Monte Carlu se nikdy nedá jet na plný plyn, protože podmínky jsou nepředvídatelné. Chci vyhrát, ale nepoženu se za vítězstvím jako šílenec. Než jít tvrdě na to a riskovat všechno, je mnohem lepší dojet druhý nebo třetí. Důležité jsou vždy pneumatiky. Počasí se může během erzet rychle měnit a může být úplně jiné, než v servisní zóně.“
Hirvonen dojel loni při svém třetím startu v Monte Carlu poprvé do cíle. „Na úvod sezony je to hodně těžká soutěž, ale mám ji rád. Je to největší výzva z celého šampionátu. Loni jsem dojel sedmý, ale chci si polepšit a pak se pustit do opravdové práce na sněhu ve Švédsku. O erzetách nevím vůbec nic. Budou pro mě úplně nové, ale stejně na tom budou i všichni ostatní. Musíme si dát pozor na rozpisy, takže pro noční zkoušky musí být naprosto přesné. Záležet bude také na pneumatikách. Pokud jsou teploty kolem nuly, je těžké rozpoznat ve tmě led. Tady se musíme hodně spolehnout na informace od našich špionů.”

Citroën poprvé s C4 WRC
Největším soupeřem Fordu bude opět Citroën, který pro úřadujícího mistra světa Sebastiena Loeba a jeho kolegu Dani Sorda připravil zbrusu nové vozy C4 WRC. Jejich start je očekáván s velkým napětím. S Xsarou WRC týmu Kronos se představí rakouská jednička Manfred Stohl. Na nevýraznou sezónu bude chtít co nejrychleji zapomenout Subaru, které oproti loňsku také nezměnilo sestavu. Takže za volantem Imprezy WRC uvidíme Pettera Solbega a Chrise Atkinsona. Největší zastoupení v nejvyšší kategorii WRC má Ford, když kromě dvou továrních vozů pojedou s Focusy WRC ještě mj. Latvala, H. Solberg, Wilson nebo Mac Halle. S jediným Peugeotem 307 WRC nastoupí na start Phillipe Roux.
Se Škodou Fabia WRC pojedou opět Jan Kopecký a Filip Schovánek, jako jediní zástupci se škodovkou, ale podle posledních zpráv se k nim v dalších rallye přidá Belgičan Duval.

Prokop po tréninku
Ve čtvrtek večer vstoupí do Rally Monte Carlo také posádka Martin Prokop a Jan Tománek,. Aby se s osvědčeným vozem Citroën C2 S1600 pokusil navázat na solidní loňský výsledek.
„Prvotně jsem si myslel, že absolvujeme kompletní okruh, ale tak tomu nebude. Bude to pouze krátká okruhová zkouška v okolí přístavu, kde v minulosti bývala servisní zóna. Trénovat ji budeme až v neděli ráno. Atmosféra Monte Carla bude soutěži určitě chybět,“ přiznal jihlavský pilot.
Změna regionu soutěže se odrazila i na obměně rychlostních zkoušek. Jejich charakter se českému jezdci příliš nezamlouvá. „Povrch zčásti připomíná Korsiku. Jde o uskákaný asfalt. Bohužel řada úseků je až příliš rychlých, což se mi nelíbí. Pěknou zkouškou je nejdelší měřený úsek soutěže. Po sněhu ani památky, zatím jsme ho našli pouze na krajnici při čtvrtečních vložkách, které nás zavedou až do 1450 m.n.m.,“ uvedl Prokop a dodal: „V itineráři jedné z vložek je uveden dvacet let starý rekord. S lancií zajeli 28 km dlouhou vložku za čtrnáct minut. To mluví za vše…“
„Déšť bych si moc nepřál, neboť na trati je hodně zrádných míst na klouzavém asfaltu,“ přiznal Prokop, který bude chtít obhájit loňské vítězství v kategorii soukromníků.
Celkem je připraveno 15 rychlostních zkoušek o celkové délce 328,54 kilometrů, soutěž měří 1185 kilometrů. Více informací a průběh rallye na www.ewrc.cz


JL, 18.1.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar