Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Mexiko - Ford chce uhájit vedení

Třetí soutěží mistrovství světa v rallye se odehraje na mexických šotolinových cestách, kde se objeví také čeští jezdci Martin Prokop a Jan Kopecký. Ford by rád navázal na dosavadní úspěchy, zatímco Loeb chce odčinit svoji chybu ze Švédska.

Výborné výkony na začátku sezony vynesly tým BP Ford Abu Dhabi do čela průběžného hodnocení šampionátu jezdců i značek. Po skvěle zvládnutých soutěžích na asfaltu a na sněhu čeká jezdce Fordu první ze série sedmi šotolinových podniků v řadě. Nezpevněný povrch v kalendáři WRC 2008 převládá a tvoří dvě třetiny celkových měřených kilometrů všech patnácti soutěží MS.
Výsledek v Mexické rally může hodně napovědět o šancích týmů v dalších devíti šotolinových rally. Začátkem února obsadily Focusy RS WRC všechny tři stupně vítězů Švédské rally, přičemž továrním jezdcům patřili první dva.V současné době má Ford náskok 10 bodů v hodnocení značek a na prvním místě v tabulce jezdců jsou Finové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, šest bodů před týmovým kolegou Jari-Mattim Latvalou.
Ford je jedním z hlavních sponzorů mexické soutěže, jejímž centrem bude opět město Leon. Jedná se o první z trojlístku šotolinových podniků mimo evropský kontinent a zároveň o soutěž s nejvyšší nadmořskou výškou. Většina rychlostních zkoušek míří do výšek přes 2000 metrů nad mořem, během páteční etapy posádky vystoupají k nejvyššímu bodu ve 2737 m.n.m. Řídký vzduch ovlivňuje výkon soutěžních vozů, ztrácejí až 30 % obvyklého výkonu.
Průměrná rychlost přes 96 km/h, které dosáhl loňský vítěz, naznačuje, že jde o rychlou soutěž. Tratě tvoří většinou dobře ujetá šotolina, ale najdou se úseky s písčitým povrchem. Organizátoři se ve spolupráci s místní samosprávou rovněž postarali o zcela nové úseky, které budou po skončení soutěže znamenat nové spojení se světem pro dříve nedostupné vesnice.
„Vyrážet na trať v Mexiku jako první není zrovna nejlepší, protože na povrchu bude spousta prachu a kamení,“ říká sedmadvacetiletý Fin. „Ve výhodě budou jezdci, startující později, protože trať už bude vyčištěná. Když ale jedu jako první, znamená to, že vedu šampionát, takže bych s nikým neměnil. V sobotu a v neděli už ale první jet nechci. Uvidíme, jestli budou ostatní taktizovat a jestli se budou snažit o lepší startovní pozici. Po technické stránce se jedná o smíšenou soutěž. Zhruba 50 % se jede na plný plyn, zbytek je trochu komplikovanější. U krajnic leží spousta kamenů. Když jsme jezdili s mousse systémem, nebyl to žádný velký problém, ale nyní, bez tohoto systému, budeme muset na možnost defektu více myslet. Nejhorším aspektem je nadmořská výška. Ve vysoko položených úsecích, kde potřebujete hodně výkonu, se vám ho najednou nedostává. Pojedu ale od začátku naplno.
Jari-Matti Latvala se stal po Švédské rally historicky nejmladším vítězem soutěže MS. „V porovnání s některými jinými soutěžemi nemám s Mexikem příliš zkušeností. Budu muset jet s větší rozvahou než ve Švédsku. Na další vítězství nepomýšlím, nebyl by to příliš realistický cíl. Ale s umístěním mezi třemi nejlepšími bych byl spokojený. Potěšily mě naše poslední testy, protože pneumatiky Pirelli se zdají být opravdu dobré. Párkrát jsem s nimi najel tvrdě na kámen a obešlo se to bez defektu, takže z toho příliš strach nemám. Během seznamovacích jízd jsou tratě v dobrém stavu. Když se jede v ostrém tempu, auto schytá spoustu velkých nárazů. Nejhorší jsou místa, kde přes trať teče voda. Když následují po rychlé sekci a neodhadnete správně hloubku brodu, je náraz také obrovský.“
Vedle továrních vozů budou na startu Mexické rally další čtyři Focusy RS WRC, které budou řídit Galli a Wilson, poprvé se letos objeví tým Munchi''s Ford s H. Solbergem a Villagrou.
Město Leon je na seznamu památkových lokalit UNESCO nejen díky své kráse, ale také kvůli labyrintu podzemních cest, na kterém leží. Úvodní dva dny tvoří dvě identické série po třech rychlostních zkouškách a dva průjezdy diváckým okruhem na leonském závodním okruhu. Na stejném místě bude soutěž v neděli zakončena. Dvacet rychlostních zkoušek měří 353,75 kilometrů.

Martin Prokop otevře juniorskou sezonu
Mexická rally se trochu nečekaně objevila také v kalendáři juniorského šampionátu, a tak se na startu objeví také Martin Prokop, loni celkově třetí, nastoupí s osvědčeným Citroënem C2 1600. Premiéru s vozem Fiat Grande Punto S2000 si zase odbude Jan Kopecký s novým spolujezdcem Petrem Starým.
„Mexiku jsme dali přednost před Jordánskem, jeden z důvodů byl, že jsme tam loni absolvovali seznamovací jízdy,“ řekl Martin Prokop, který je jedném ze 17 přihlášených účastníků JWRC. „Osobně jsem očekával slabší účast, hned v Mexiku se tak potkáme se všemi jezdci, které považuji za možné konkurenty v souboji o juniorský titul. K nim počítám zejména šampióna z roku 2006 Patrika Sandella, který se po roce vrací za volant Renaultu S1600 v barvách srbského týmu Interspeed Racing. Zapomenout nemohu ani na tovární sestavu Suzuki Estonce Möldera a Poláka Kosciuszka či Němce Burkarta s Citroënem. Velkou neznámou je francouzský mladíček Sebastien Ogier, nominovaný francouzskou federací a startující s oficiální podporou Citroënu.
Kromě juniorské koruny však Prokopa i láká motivační program C2 Junior Experience, pořádaný Citroënem a určený pro vozy C2 S1600 a C2-R2 (Ogier je z tohoto programu vyloučen). Kromě finančních bonusů za jednotlivé závody čekají nejlepší jezdce nejlukrativnější ceny po absolvování kompletní sezony. Juniorský titul zajistí jezdci dva starty v MS s vozem Citroën WRC, pozice vicemistra jedno angažmá s podporou Citroënu a třetí příčka test vozu specifikace WRC francouzské značky. „Určitě bych rád zúročil získané zkušenosti. Test vozu specifikace WRC je sice pěkná věc, ale přeci jen start v továrním týmu je neskutečná příležitost a zároveň motivace poprat se o co nejlepší výsledek.“

Jl, 28.2.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar