Rallye Istanbul - double Peugeotu
Úvodní soutěž mezinárodního seriálu IRC, kterou byla Rallye Istanbul, poskytla zajímavé souboje, z nichž vyšly nakonec nejlépe vozy Peugeot řízené Rossettim a Vouillozem. Při premiéře s Peugeotem 207 S2000 se neztratil ani Jan Kopecký na 5.místě.
Ital Luca Rossetti si připsal už třetí prvenství v šampionátu IRC –Intercontinental Rally Challenge, jenž vstoupil do své druhé sezony. Do vedení se dostal už po páté rychlostní zkoušce a v následujících deseti před sebe nikoho nepustil. A to i přesto, že ve dvanácté zkoušce zažil horkou chvilku, když prorazil pneumatiku a jeho náskok se z 50 sekund ztenčil zhruba na polovinu. „Jsem překvapený, že jsem vyhrál. Zkoušel jsem se na zkouškách vyhýbat ostrým kamenům a to byl ten správný recept na úspěch. Nebylo vůbec jednoduché najít správnou rychlost, radoval se v cíli Rossetti, který vyhrál tři rychlostní zkoušky (Vouilloz – 7, Travaglia – 1, Loix – 2, Sola – 1, Basso – 1, Kopecký – 1).
Do páté zkoušky vedl Nicolas Vouiloz, ale pak se po defektu propadl a ani sedm nejrychlejších časů mu nepomohlo vrátit se do čela soutěže. Po poslední zkoušce prvního dne se probojoval na druhou příčku Dani Sola, ale pak se po problémech, které se nevyhnuly ani dalším favoritů (Loix – defekt, Basso – havárie, Betti – poškozený chladič, Tirabassi – defekty) propadl na šestou příčku.
Třetí místo uhájil Anton Alen, nejrychlejší muž s Abarthem, když jeden z jeho soupeřů Ital Travaglia opustil v poslední zkoušce trať, ale nakonec se mu podařilo do cíle dojet.
Úspěšný vstup Kopeckého do IRC
Páteční shakedown byl svědkem premiérového seznámení se Jana Kopeckého s vozem Peugeot 207 S2000 na šotolinovém povrchu. Prioritním úkolem bylo poznat jízdní vlastnosti nového vozu a přizpůsobit základní nastavení pro nezpevněný povrch jízdnímu stylu Jana.
Sobotní etapu zakončila posádka Jan Kopecký-Petr Starý na šestém místě, v cíli si pak ještě o jednu příčku polepšil
„Pro úvodní sekci sobotní etapy skládající se ze tří rychlostních zkoušek jsem sice zvolil poměrně dobré základní nastavení vozu, ale bohužel jsem se mýlil ve výběru pneumatik. Ty fungovaly dobře pouze v úvodu první rychlostní zkoušky a vzhledem k rychlému opotřebování se výrazně klesala jejich přilnavost.
Během etapy jsme zkoušeli drobné změny na voze a v závěrečné sekci jsem byl s jízdními vlastnostmi vozu spokojený. V poslední, deváté erzetě, však přestala fungovat ruční brzda, což znamenalo časovou ztrátu. Několik zatáček doslova volalo po průjezdu s pomocí ruční brzdy. Snažil jsem se tedy projet tyto úseky smykem, což se někdy podařilo, jindy to byl méně povedený průjezd.
S vozem Peugeot 207 S2000 vstupoval Jan Kopecký do závěrečné etapy Istanbul Rally z průběžné šesté pozice, ale nejrychlejší čas v úvodní nedělní rychlostní zkoušce jej posunul na pátou pozici, kterou udržel až do cíle turecké soutěže.
Istanbul Rally potvrdila velkou vyrovnanost jezdců v seriálu IRC, ale také skutečnost, že tým Motorsport Kopecký má zatím pouze minimální zkušenosti s přípravou a nastavením vozu specifikace S2000. Výrazný rozdíl ve výkonu motoru oproti vozům WRC znamená, že je třeba klást důraz na drobné změny v nastavení vozu s jinou filozofií oproti WRC. Naopak Jan Kopecký prokázal nejen jezdecké umění, ale i schopnost přizpůsobit se soutěžnímu speciálu, u něhož se ideální nastavení hledá během samotné soutěže.
„Úvod nedělní etapy byl vynikající. Opět jsme vylepšili jízdní vlastnosti vozu, i když máme pochopitelně další rezervy. Podařilo se nám zvolit správné pneumatiky a dosažený nejrychlejší čas v úvodní erzetě byl optimistický. Bohužel pro závěrečné tři erzety jsme opět zvolili příliš měkké pneumatiky a ty byly již velmi opotřebované po první rychlostní zkoušce závěrečné sekce. Musel jsem pneumatiky začít šetřit, a proto zvolnil tempo. Přesto jsme do závěrečné erzety soutěže odstartovali na sjetých pneumatikách. Důsledkem byla malá přilnavost vozu a dvakrát jsem se ocitl mimo trať. Ačkoliv nám v cíli scházelo čtyři a půl vteřiny na čtvrté místo, spíše bych řekl, že jsme se štěstím získali páté místo, neboť jsme jej uhájili o půl sekundy. V Turecku jsme nasbírali mnoho cenných poznatků, které musíme využít v přípravě na další soutěže i během samotných rallye. Hlavním úkolem zůstává najít optimální nastavení vozu specifikace S2000 a také taktiku, abychom stačili výkonnostně úzké špičce pilotů v seriálu IRC během celé soutěže," řekl v cíli Istanbul Rally pilot Jan Kopecký.
JL, 8.4.2008
Do páté zkoušky vedl Nicolas Vouiloz, ale pak se po defektu propadl a ani sedm nejrychlejších časů mu nepomohlo vrátit se do čela soutěže. Po poslední zkoušce prvního dne se probojoval na druhou příčku Dani Sola, ale pak se po problémech, které se nevyhnuly ani dalším favoritů (Loix – defekt, Basso – havárie, Betti – poškozený chladič, Tirabassi – defekty) propadl na šestou příčku.
Třetí místo uhájil Anton Alen, nejrychlejší muž s Abarthem, když jeden z jeho soupeřů Ital Travaglia opustil v poslední zkoušce trať, ale nakonec se mu podařilo do cíle dojet.
Úspěšný vstup Kopeckého do IRC
Páteční shakedown byl svědkem premiérového seznámení se Jana Kopeckého s vozem Peugeot 207 S2000 na šotolinovém povrchu. Prioritním úkolem bylo poznat jízdní vlastnosti nového vozu a přizpůsobit základní nastavení pro nezpevněný povrch jízdnímu stylu Jana.
Sobotní etapu zakončila posádka Jan Kopecký-Petr Starý na šestém místě, v cíli si pak ještě o jednu příčku polepšil
„Pro úvodní sekci sobotní etapy skládající se ze tří rychlostních zkoušek jsem sice zvolil poměrně dobré základní nastavení vozu, ale bohužel jsem se mýlil ve výběru pneumatik. Ty fungovaly dobře pouze v úvodu první rychlostní zkoušky a vzhledem k rychlému opotřebování se výrazně klesala jejich přilnavost.
Během etapy jsme zkoušeli drobné změny na voze a v závěrečné sekci jsem byl s jízdními vlastnostmi vozu spokojený. V poslední, deváté erzetě, však přestala fungovat ruční brzda, což znamenalo časovou ztrátu. Několik zatáček doslova volalo po průjezdu s pomocí ruční brzdy. Snažil jsem se tedy projet tyto úseky smykem, což se někdy podařilo, jindy to byl méně povedený průjezd.
S vozem Peugeot 207 S2000 vstupoval Jan Kopecký do závěrečné etapy Istanbul Rally z průběžné šesté pozice, ale nejrychlejší čas v úvodní nedělní rychlostní zkoušce jej posunul na pátou pozici, kterou udržel až do cíle turecké soutěže.
Istanbul Rally potvrdila velkou vyrovnanost jezdců v seriálu IRC, ale také skutečnost, že tým Motorsport Kopecký má zatím pouze minimální zkušenosti s přípravou a nastavením vozu specifikace S2000. Výrazný rozdíl ve výkonu motoru oproti vozům WRC znamená, že je třeba klást důraz na drobné změny v nastavení vozu s jinou filozofií oproti WRC. Naopak Jan Kopecký prokázal nejen jezdecké umění, ale i schopnost přizpůsobit se soutěžnímu speciálu, u něhož se ideální nastavení hledá během samotné soutěže.
„Úvod nedělní etapy byl vynikající. Opět jsme vylepšili jízdní vlastnosti vozu, i když máme pochopitelně další rezervy. Podařilo se nám zvolit správné pneumatiky a dosažený nejrychlejší čas v úvodní erzetě byl optimistický. Bohužel pro závěrečné tři erzety jsme opět zvolili příliš měkké pneumatiky a ty byly již velmi opotřebované po první rychlostní zkoušce závěrečné sekce. Musel jsem pneumatiky začít šetřit, a proto zvolnil tempo. Přesto jsme do závěrečné erzety soutěže odstartovali na sjetých pneumatikách. Důsledkem byla malá přilnavost vozu a dvakrát jsem se ocitl mimo trať. Ačkoliv nám v cíli scházelo čtyři a půl vteřiny na čtvrté místo, spíše bych řekl, že jsme se štěstím získali páté místo, neboť jsme jej uhájili o půl sekundy. V Turecku jsme nasbírali mnoho cenných poznatků, které musíme využít v přípravě na další soutěže i během samotných rallye. Hlavním úkolem zůstává najít optimální nastavení vozu specifikace S2000 a také taktiku, abychom stačili výkonnostně úzké špičce pilotů v seriálu IRC během celé soutěže," řekl v cíli Istanbul Rally pilot Jan Kopecký.
| 1.Rossetti – Chiarcossi | Peugeot 307 S2000 | 02:24:48.3 |
| 2.Vouilloz – Klinger | Peugeot 207 S2000 | + 22.9 |
| 3.Alen – Alenne | Fiat Grande Punto | + 01:27.1 |
| 4.Travaglia – Granai | Fiat Grande Punto S2000 | + 02:09.2 |
| 5.Kopecký – Starý | Peugeot 207 S2000 | + 02:13.6 |
| 6.Solá – Sanchez | Fiat Grande Punto S2000 | + 02:14.1 |
| 7.Işik – Özşenler | Fiat Grande Punto S2000 | + 04:46.8 |
| 8.Loix – Buysmans | Peugeot 207 S2000 | + 04:47.5 |
JL, 8.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















