Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rallye Dakar - mýtus žije už 30 let

Až 5. ledna sjedou v Lisabonu účastníci ze startovní rampy, začne již 30. ročník Rallye Dakar. Žádná jiná rallye není delší, tvrdší, namáhavější, neúprosnější. Rok co rok nastupují profesionálové i soukromníci k tomuto jedinečnému závodu napříč Afrikou,

Jejich cílem není jen vítězství – už kdo přečká celý maraton a dojede do Dakaru se může cítit jako vítěz. Poté co Francouz Thierry Sabine překřížil africký kontinent v roce 1977 na motocyklu – od jihu na sever při Rallye Abidjan – Nizza, ztratil se v libyjské poušti a nebezpečnou situaci přežil, rozhodl se založit vlastní pouštní rallye. Přesně 26. prosince 1978 se poprvé vydalo 170 účastníků z pařížského Place du Trocadéro na 10 tisíc kilometrů dlouhý maraton. Už v následujícím roce se do soutěže přihlásil první výrobce automobilů – Volkswagen. Plátěná střecha terénního modelu Iltis a outdoorové oblečení mnoha soukromých účastníků ve svých převážně takřka sériových automobilů trefně odráží do dnešních dnů charakter tohoto dobrodružství.
Už tehdy představovaly pouštní etapy, vedoucí přes Alžír, Nigerii, Mali, tehdejší Horní Voltu a Senegal, bez navigace GPS a mobilních telefonů všechno jiného než jízdu růžovým sadem. VW v souboji různých koncepcí obstál na jedničku. Koncepce Iltisu (viz Historie) se ukázala jako správná. Robustní terénní vůz blízký sériovému provedení, doplněný o bezpečnostní a navigační výbavu, větší palivovou nádrž, pneumatiky do písku a několik koní navíc zvítězil zásluhou dvojice Freddy Kottulinsky a Gerhard Löffelmann, mechanik Audi. Úspěch druhým místem zpečetili Patrick Zaniroli a Philippe Colese, když také další dva vozy dojely mezi první desítku.
V následujících letech se prosadily například Porsche, Peugeot, Citroën a především Mitsubishi s vlastními prototypy. Soukromníci i nadále nastupovali na start s terénními automobily hodně blízkými sériovému provedení nebo s vozy typu buggy, které často vycházely z komponentů VW.
Tovární tým VW se rozhodl svého času také pro buggy. V roce 2003 dojeli s buggy VW, poháněné inovovaným čtyřválcem TDI, Belgičan Henrad a Němka Kleinschmidtová na prvních dvou místech v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou a celkové skončili na 6. a 8. místě.
Od roku 2005 nasazuje VW do závodu Race Touareg, který rok od roku neustále vylepšován. Díky poměrně volným technickým předpisům a třemi vypsanými kategoriemi – osobní automobily, truck a motocykly – zůstala Rallye do dnešních dnů věrná své původní koncepci.
Současně se však podstatně zostřilo sportovní zápolení. Po voze Iltis z roku 1980 a buggy z roku 2003 se VW rozhodl obsadit soutěž Race Touaregem, aby dokázal, že také prototyp 4x4 s technologií TDI může obstát v nejobtížnějších podmínkách. Dosud má na kontě 20 etapových vítězství, 17 dnů vedl absolutní pořadí, a dvakrát dojel do cíle na stupně vítězů. V roce 1005 se třetím místem dostal na stupně vítězů nejtěžší soutěže světa poprvé automobil s vznětovým motorem. Zasloužila se o to Jutta Kleinschmidtová, o rok později výsledek ještě o jednu příčku vylepšil Giniel de Villiers.
Se 5000 až 6000 kilometry speciálek ujedou účastníci Dakaru tolik kilometrů jako F1 za celý rok, navíc v drsném africkém prostředí. Od roku 1979 se Dakaru zúčastnilo ca 13 tisíc mužů a žen, kteří za uplynulých 29 let projeli 21 africkými zeměmi. V roce 2007 byli na startu jezdci ze 43 států. Rovněž obrovský byl mediální zájem – start a cíl sledovalo přes 550 novinářů a 300 medií. Pořadatel ASO každý večer vysílá přímo z bivaku přes satelit půlhodinový televizní přenos do celého světa. Ve 185 zemích se odvysílá celkem 580 hodin. V Evropě sleduje soutěž na televizních obrazovkách na 150 milionů diváků. Jen pro srovnání, v roce 1979 informovala o prvním ročníku dvacítka novinářů.
Snad žádný jiný podnik nepřitahuje každý rok v lednu stovky účastníků a miliony diváků – mýtus Dakar zůstává živý i po třiceti letech.
Historicky prvním vítězem se stal v roce 1979, kdy byla ještě společná klasifikace automobilů i motocyklů, Cyril Neveu na Yamaze a Genestier na Range Roveru (4.místo). Mezi známými jezdci, kteří startovali na Dakara najdeme mj. Ickxe, Cowana, Mehtu, Kankkunena, Ragnottiho, Tambaye, Frequelina, Waldegaarda, Sabyho nebo Regazzoniho.
K favoritům letošního ročníku patří tovární týmy Mitsubishi (Peterhansel, Alphand, Roma, Masuoka) a Volkswagen (Sainz, de Villiers, Miller, Sousa, Depping). Bez šancí nejsou ani týmy BMW (Al Attiyah, Chicherit, Saby) nebo Schlesser s buggy vlastní konstrukce. Na startu se dále objeví například specialista Henrard, Shinozuka, okruhoví jezdci Muller, Monteiro, Coronel, Lohrová a Ickxová, soutěžák Kahle nebo Holowczyc a chybět nebudou ani Češi Zapletal s Janáčkem a Procházka s Nemajerem.


Nejúspěšnější jezdci
Ari Vatanen87,89,90,91
Pierre Lartique94 až 96
Rene Metge81,84,86
Jean Luis Schlesser99,2000
Hiroshi Masuoka02,03
Stephane Peterhansen04,05 + 6x moto



Nejúspěšnější značky
Mitsubishi11
Citroën4
Peugeot3
Porsche2


Jindřich Lasík, 4.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar