Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Dakar vyhrál Peterhansel s Peugeotem 2008 DKR

Po 26 letech od svého posledního úspěchu vyhrál Peugeot popáté v historii Dakar. Peugeot 2008 DKR s pohonem dvou kol dosáhl triumfu díky posádce Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret. Přestože jsou výsledky, vzhledem k protestu týmu X-raid provizorní, tak nikdo moc nevěří, že by se měnily.

O odvolání bude rozhodovat francouzský FFSA, a tak jsou všechny předpoklady, že výsledky zůstanou v platnosti. Uvažte – Dakar pořádají Francouzi, Stephane Peterhansel je Francouz a Peugeot francouzský.

PEUGEOT 2008 DKR na Dakaru 2016 zvítězil v devíti z celkových třinácti zkoušek. Přitom sedmkrát získal dvě první místa, včetně dvou zkoušek, kde obsadil první tři místa.
Dvojice Stéphane Peterhansel a Jean-Paul Cottret ve voze PEUGEOT 2008 DKR č. 302 využila všech svých zkušeností ke zpečetění svého dalšího vítězství na cílové rampě v Rosariu. Není to pouze jejich šesté společné vítězství, ale celkové 12. vítězství Peterhansela - šestinásobného vítěze Dakaru na motocyklu, a to 25 let od jeho prvního triumfu v soutěži. Francouz ještě rozšířil svůj seznam vítězství a zajistil tím, že o jeho postavení jako „Mr. Dakar“ není pochyb.

Překvapením byly výkony Cyrila Despresa a Sébastiena Loeba, který měl přímo raketový nástup do soutěže. A dokuid byly speciálky podobné těm, na kterých se jezdí světové rally wrc, tak prakticky neměl soupeře. O lepší výsledek jej přiupravila havárie v…kdy doslova rozebral vůz „na součástky“, ale podařilo se mu přes velké úsilí dojet do cíle. V písečných dunách se pak několikrát zahrabal, a ztrátu již nebylo možné dohnat.
Do cíle nedojel pouze Carlos Sainz, který se čtyři dny před cílem dostal do vedení, ale hned následující den musel odstoupit pro poruch spojky.

S Peugeoty držel krok jediný Al-Attyah s MINI, ale přímo je ani jednou neohrozil. Na stupně vítězů jej doprovodil ještě třetí Giniel de Villiers s Toyotou Hilux, který se celou soutěž držel hodně vpředu, stejně jako Mikko Hirvonen. Ten při dakarské premiéře z tria klasických soutěžáků společně s Loebem a Prokopem, dosáhl na krásné čtvrté místo.


Všechny posádky za volanty vozů PEUGEOT 2008 DKR ze sebe vydaly to nejlepší. Technici PEUGEOTu v loňském roce při své první účasti v soutěži v Jižní Americe získali cenná ponaučení a od té doby bez oddechu pracovali na tom, aby vůz zlepšili. Nižšímu, širšímu, delšímu a mnohem výkonnějšímu novému vozu PEUGEOT 2008 DKR netrvalo dlouho, aby plně prokázal svůj potenciál. Vůz zůstal věrný pohonu dvou kol namísto tradičního 4x4 a byl okamžitě snadno ovladatelný na všech typech povrchu, což zdůraznilo účinnost technických řešení, která byla na počátku přijata.

Posádky Teamu Peugeot Total potvrdily své vedení v soutěži hned od první řádné zkoušky. Sébastien Loeb s využitím svých schopností z tradičních rallye si jako první připsal vítězství ve zkoušce, ale Stéphane Peterhansel a Carlos Sainz byli těsně za ním. V průběhu prvního týdne vozy PEUGEOT 2008 DKR neustále obsazovaly první tři místa v celkovém pořadí zásluhou šesti etapových umístění na prvních dvou místech a dvou na prvních třech místech, což bylo pro celý tým velmi motivující. V této době soutěž dospěla k odpočinkovému dni v Saltě a poté následovalo několik náročných zkoušek ve vysoké nadmořské výšce v Bolívii, kde nejlepší umístění v celkovém pořadí získávali Loeb, Peterhansel a Sainz.

Druhý týden soutěže nabídl další dobrodružství v podobě proměnlivější trasy, kde přibyly častější jízdy mimo cesty a použití navigace při přejezdech přes duny. V tomto nebezpečném terénu řekli sbohem svým nadějím na vítězství Sebastien Loeb a Carlos Sainz kvůli převrácení a mechanické poruše v desáté zkoušce Cyril Despres nabral zpoždění již v páté etapě kvůli problému s turbem, a tak to byl Stéphane Peterhansel, který se stal hlavním uchazečem o vítězství pro Team Peugeot Total. Francouz vyhrál rozhodující etapu vedoucí přes proslulé duny Fiambala a v 10. etapě získal pohodlný hodinový náskok v čele závodního pole. Potřeboval tedy jen udržet tento náskok až do cíle.


Bruno Famin, ředitel divize Peugeot Sport


„Výsledky překonaly naše očekávání, protože jsme sem přijeli ukázat výkonnost našeho vozu. Splnili jsme tento cíl za všech okolností. To ukazuje, že jsme splnili technický úkol, který jsme si stanovili. Zjistili jsme nicméně několik malých mechanických problémů, které nám ukazují, že existuje stále prostor pro vylepšení našeho vozu PEUGEOT 2008 DKR. Jsme maximálně nadšeni z tohoto výsledku a doufáme, že jej příští rok opět potvrdíme - možná s cílem být první, druhý a třetí.“



Stéphane Peterhansel


„Je to pro nás obrovské zadostiučinění. Před startem nebyl takovýto výsledek vůbec jistý. Měl jsem pocit, že tým je stále poněkud mladý, ale ve skutečnosti vše probíhalo mimořádně dobře. Bylo pro nás krásným překvapením vidět, že náš vůz byl v etapách ve stylu WRC mimořádně konkurenceschopný. Během těchto dní jsem se jen snažil zůstat v kontaktu, neboť jsem věděl, že Carlos a Seb jsou rychlejší než já. Jeli jsme čistou soutěž s maximálním útokem v jednom dni, a pak jsme se ocitli v čele závodu s velmi pohodlným odstupem 50 minut s pouhými třemi dny do konce. Pak už šlo jen o to udržet si tento náskok co nejinteligentněji. Když jsem jel svůj úplně první Dakar jako jezdec na motorce, snil jsem o tom, že jednou pojedu za Peugeot. To, že jsem do týmu dostal a zvítězil s ním, je pro mě obrovským zdrojem uspokojení.“


Cyril Despres


„Je to velmi pozitivní závěr našeho druhého startu s automobilem. A je vždy uspokojující dostat se do cíle Dakaru. Podařilo se nám zajet několik velmi dobrých zkoušek. A spolu s Davidem jsme si to opravdu zamilovali. Udělali jsme pár chyb, které nechceme opakovat, a zjistili jsme, že v určitých etapách jsme schopni držet tempo s nejlepšími jezdci. To, že se tři vozy PEUGEOT 2008 DKR umístily v nejlepší desítce, je velkým dostiučiněním pro celý tým.“



Sébastien Loeb


„Jsem opravdu šťastný, že jsem se dostal do konce! Bylo několik pozitivních a negativních věcí, ale celkově jsme předvedli opravdu dobrý výkon. Udělali jsme několik chyb v etapách, v nichž jsme se necítili tak pohodlně, neboť nám v nich chyběly zkušenosti. Pokud však jde o čistou výkonnost, byli jsme na výši. Doopravdy se nám to líbilo, s výjimkou určitých dní, kdy jsme se s tím tak trochu prali.“





1.Peterhansel – CottretPeugeot 2008 DKR45:22:10
2.Al-Attiyah – BaumelMini+0:34:58
3.De Villiers – Von ZitzewitzToyota+1:02:47
4.Hirvonen – PerinMini+1:05:18
5.Poulter – HowieToyota+1:30:43
6.Roma – Haro BravoMini+1:41:06
7.Despres – CasteraPeugeot 2008 DKR+ 1:49:04
8.Vasiljev – ZhiltsovToyota+2:01:45
9.Loeb – ElenaPeugeot2008 DKR+2:22:09
10.Hunt –SchulzeMini+3:11:30





JL 19.1.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar