Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Dakar - napětí před startem

Do startu Rally Dakar zbývají už jen hodiny a většina účastníků je na cestě nebo už na místě. Slavnostní start je 2.ledna v Buenos Aires, závodit se začne o den později. Česká republika bude mít na Dakaru snad největší zastoupení ze všech dosavadních ročníků.

To znamená pět motocyklistů (Klymciw, Pabiška, Engel, Veselý, Lhotský), tři výhradně české posádky a k tomu Mirek Zapletal s Polákem Meciejem Martonem v osobních automobilech, v kamionech jsou pak čtyři trojice vyloženě české, jen Míra Martinec pojede s Andořany a Aleš Loprais bude mít v kabině Holanďana a Španěla. To čítá dohromady třicet lidí, což představuje pátou nejpočetnější zemi.



Proti Kamazu

Z pohledu našeho dakarského příznivce je nejvíce sledovaná kategorie kamionů. Favorizovaný Kamaz vysílá do soutěže čtyři posádky, přičemž největší ambice vkládá do Mardějeva, Nikolajeva a Karginova (všichni tři už Dakar vyhráli), ale i Sotnikov může překvapit. Je otázkou s čím vlastně vyrazí. Objevily se informace, že poprvé Kamaz představí novou koncepcí, tedy s novou kabinou z Mercedesu Zetros a novým řadovým šestiválcem Caterpillar v úpravě Gyrtech stáje Buggyra. Z objemu 12,5 litru poskytuje výkon 720 kW (980 k) při 2200/min. Ne snímcích z přístavu jsme ale viděli dva klasické Kamazy. Život se jim budou chtít znepříjemnit Jan de Rooy (porazil Kamaz v roce 2012) a Aleš Loprais s vozy Iveco, ale také Martin Kolomý a Jaroslav Valtr s Tatrami z týmu Buggyra. Na přední příčky by se rád prosadil Hans Stacey s kamionem MAN.

Posun ve výsledkové listině by rozhodně rád zaznamenal Tomáš Vrátný s Tatrou Jamal a jeho kolega Artur Ardavičus z Kazachstánu. S třetí Tatrou týmu Bonver Dakar Projekt pojede Albert Llovera z Andorry. Tento zkušený závodník je od svých osmnácti let, kdy utrpěl zranění při závodu ve sjezdovém lyžování, ochrnutý od pasu dolů a trvale upoutaný na invalidní vozík. I přes tento handicap se však účastnil automobilových soutěží a v letech 2007, 2014 a 2015 si vyzkoušel i Rallye Dakar v kategorii osobních automobilů. Na pozici palubního mechanika bude Jaromír Martinec, taktéž několikanásobný účastník nejnáročnější rallye světa, který závodil s Tomášem Tomečkem a Andrém de Azevedem. Llovera tak bude kamion ovládat pouze prostřednictvím páček a táhel na volantu.

Ve výčtu českých účastníků v kamionech nám chybí už jen Martin Macík ml. a jeho žlutočerný LIAZ. Na Dakar se připravoval až do posledních chvil, neboť vzhledem k tomu, že se nepodařilo druhý automobil pronajmout, tak měl s čím trénovat. Mezi 58 přihlášenými kamiony najdeme ještě Roberta Randýska, který zajišťuje především rychlou asistenci pro Zapletala, Cheradnikova i částečně pro svého bratra Dušana.



MINI, Peugeot nebo Toyota?

Ve startovní listině mezi 169 přihlášenými posádkami v osobních automobilech najdeme sedm vítězů Rally Dakar (Peterhansel 11, Macháček 5, Despres 5, Al-Attiyah 2, Roma, de Villiers, Sainz), ale také dva mistry světa v rally (Loeb 9, Sainz 2) a pět vítězů Světového poháru FIA v cross country (Al-Atiiyah 2, Vasiljev, Chicherit, Sainz, Sousa).
Poslední čtyři ročníky vyhrál MINI 4AllRacing z německých dílen X-raid, před tím třikrát Volkswagen s Touaregem a celkem dvanáctkrát Mitsubishi s Pajerem. Ale to už je daleká historie. Také v roce 2016 patří MINI k favoritům, když je přihlášeno hned deset posádek. Největší šance mají Al-Attiyah a Roma. Domácí publikum vkládá velké naděje do Orlanda Terranovy a s dalšími miníky jedou van Loon, Garafulic, Hunt, Malysz Przygonski a Schott. Značnou pozornost médií přitáhne na sebe bezpochyby bývalý finský soutěžák Mikko Hirvonen. Sice se mu nepodařilo ani jednou získat světový titul (dvakrát se stal vicemistrem), ale teď začínají oba s čistým kontem. Ani jeden z nich Dakar ještě nejel.
Největším soupeřem MINI bude Peugeot, který se vloni po čtvrt století vrátil na Dakar, a dílčími úspěchy naznačili jeho jezdci potenciál nového vozu s jednou poháněnou nápravou. Letos vyrazí se zásadně přepracovaným automobilem do boje stejně jako vloni Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres a poprvé i devítinásobný světový šampion v rally Sebastien Loeb.

Třetí značkou, která bude s největší určitostí míchat pořadím, je Toyota s modely Hilux. Zvláště Giniel de Villiers může myslet i na stupně vítězů. Bez šance na dobré umístění nejsou ani rychlý Yazeed Al-Rajhi, Vladimír Vasiljev, Ten Brink nebo Marek Dabrowski.
Ve startovní listině nechybí ani americký bouřlivák Robby Gordon, který zle dokáže v etapách potrápit soupeře, ale slušný výsledek se mu podařilo zajet pouze v roce 2009 třetí místo.

Do první desítky by se chtěl dostat i jeden z jezdců Renault Duster Dakar Team, buď Christian Lavieille nebo Emilio Spataro. Modely Dustor jsou vybaveny vidlicovým osmiválcem Nissan o výkonu 387 k.

Naopak velkou neznámou bude výkon Martina Prokopa, který s myšlenkou jet Dakar koketoval už dlouho. Ale teprve v říjnu se rozhodl definitivně, když dostal příležitost otestovat Hiluxe. Máme tedy ve startovní listině tři jezdce z mistrovství světa v rallye z posledních let.

„Testoval jsem pouze s autem, které bylo připravené pro jiného jezdce, tudíž jinak nastavené. Navíc nám ani nepřálo počasí. Díky tomu, že je auto těžší, tak hůře brzdí a má taky vyšší těžiště než soutěžní auta WRC. Svoje auto jsem viděl v dílnách v Belgii, ale ještě s ním nejel. Jen jsem se seznámil s jeho konstrukcí a taky si vyzkoušel výměnu kola, které váží kolem padesáti kilogramů. Určitě to nestihnu během půldruhé minuty. Stejně jako všechny maratonské automobily má trubkový rám, k němuž je připevněna kevlarová karoserie, ale na druhou stranu řada dílů je sériových. Včetně zážehového osmiválce Lexus s objemem pěti litrů a s výkonem ca 440 k,“ říká dakarský nováček Martin Prokop.

Na jihoamerické půdě se objeví i dva H3 Evo z dílen dřevohostického Mirka Zapletala, s jedním pojede sám, s druhým pak Tomáš Ouředníček pod křídly týmu Buggyra. Nesmíme zapomenout ani na buggy Josefa Macháčka a nejmenší vozidlo ve startovním poli Arctic Cat dvojice Dušan Randýsek a Rostislav Plný.



Trať bez Peru

V návaznosti na rozhodnutí Peru odstoupit od spolupořádání Dakaru 2016, zvolili pořadatelé náhradní plán B. Díky znalosti argentinského a bolivijského území a velké podpoře vlád obou zemí navrhli během tří týdnů alternativní trasu. Počet a délky etap zůstaly stejné, ovšem povaha terénu donutí soutěžící použít poněkud jiný přístup, než v předchozím ročníku. Hlavním znakem Dakaru 2016 bude vyšší rychlost. Naopak dun bude méně, stejně jako technických úseků, jezdce však hodně potrápí tři dny závodění ve vysokých nadmořských výškách bolivijských hor. Písek ale pořadatelé nevynechali, hlavně v druhé části v oblasti u Fiambaly.

Odpověď na otázku, kdo vyhraje Dakar 2016, si musíme počkat do 16. ledna. Do té doby, od 2. ledna, musejí ti nejlepší v osobních automobilech zdolat 6237 kilometrů (kamiony 6085 km), včetně 4832 kilometrů (kamiony 4361 km) speciálních etap.



JL 30.12.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar