Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Impreza
Alcar 3D Konfigurátor kol

Rally Dakar - Macík na vynikajícím 5.místě

Závodníci sedlčanského týmu Big Shock Racing v extrémně náročném ročníku Rallye Dakar získali nejlepší česká umístění hned ve dvou kategoriích. Martin Macík, František Tomášek, Jan Mrkva a jejich liazka vybojovali výbornou 5. pozici v poli kamionů, a nováček Jan Brabec na Husqvarně obsadil 39. pozici mezi motocykly.

Závodníci předvedli, jak podstatné je odhodlání, kvalitní zázemí a sehraná parta, jejíž členové se dokáží vzájemně podržet i v těch nejméně očekávaných situacích. A o ty na letošním Dakaru nebyla nouze. Všichni členové týmu, včetně šéfa Martina Macíka staršího, manažera Martina Pabišky, mechaniků a dalších spolupracovníků pro společný cíl udělali maximum možného a předváděli konstantně vyrovnané výkony, které je nakonec dovedly k jednoznačnému úspěchu.

„Páté místo je perfektní. Jsme šťastní, i když to na nás zatím není moc vidět, protože jsme nevyspalí, unavení, ale spokojení. Bouchli jsme si šáňo, pogratulovali si s týmem. Je důležité, že stojíme v cíli, i když se občas zdál hodně vzdálený… Máme na kontě i pár super etapových umístění. Teď se těšíme až sundáme jeté kombinézy. Příští rok do toho jdeme zase. To je jasná věc,“ popisuje pocity v cíli Martin Macík. A dodává: „Ale přiznám se, že teď už se zase těším zpět do reality. Domů, do Sedlčan, na rodinu a do tiskárny, k mým projektům Printomat a Clickbooks.“

Po osmé dakarské etapě, plné technických těžkostí, Martin Macík se svou posádkou vybojoval výborné průběžné třetí místo v poli kamionů. Je to jeho nejlepší dosavadní umístění na Rallye Dakar.

„Rozmanitá etapa nás vedla pískem, kamením i bahnem vysoko do hor. Auta tu ztrácela výkon a první oprava na sebe nenechala dlouho čekat. Bohužel jsem zase utrhnul tlumič, tentokrát na pravém zadním kole, a také brzdu. Takže jsme museli zastavovat na opravu a ztratili asi 10 minut,“ popisuje Martin Macík, pilot kamionu Liaz, vývoj nedělní etapy. Na přejezdu mezi první a druhou částí etapy Michal Mrkva, mechanik posádky, stihl opravit tlumič. Ale brzy začal zlobit také motor, který nejel úplně na plný výkon. „Bohužel, motor se ozval zrovna v maratónské etapě. Je to závada, kterou nevidíš. Způsobilo ji bahno. Voda se dostala do elektriky a začalo zlobit turbo, což nás trochu přibrzdilo. Ale do cíle jsme se dostali bez problémů a v dobrém čase.

„Už na 10. kilometru desáté etapy se mi zpříčil volant a oprava trvala 38 minut. Na spojovačku jsme dojeli jako 18. V druhé polovině etapy nám to šlo krásně, ale asi 30 km před cílem chladičem proběhla nějaká větev, udělala v něm díru a ten roztrhl vrtuli. Takže se znovu opravovalo. Tentokrát 1,5 hodiny. Ale vše se zvládlo dát do pořádku, domorodci nám přinesli vodu a jelo se. A najednou 3 km před cílem v jednom z koryt hořela motorka. Pokoušeli jsme se ji uhasit a následně objet. Při tomto manévru jsme se zakopali a prorazili obě kola. Další hodinu a půl trvalo vyhrabat kamion, který byl po nápravy v bahně, a vyměnit pneumatiky,“ popisuje Martin Macík, který se po vypečené belénské etapě dostal na 6. pozici, když dojel čtrnáctý.

Ani další den nebylo na růžích ustláno. Po skvěle rozjeté první části etapy, ve které se posádka žluté liazky držela kolem 3. místa, přišla další rána. „Nádherná etapa, hodně technická, takové máme rádi a jsme v nich rychlí. Všechno fungovalo, projížděli jsme řečiště jako o závod. Pak jsme přijeli do hor a auto začalo trochu vařit. Začala nám unikat voda z chladiče, který se v náročném terénu prorazil. Díra byla tak veliká, že ani během neutralizace mezi částmi etapy jsme nebyli schopni ji opravit. Takže každých 10 až 20 kilometrů jsme museli zastavovat a doplňovat vodu. Bylo jí obrovské množství, takže jsme si ji museli brát od místních. Měli jsme plnou kabinu kanystrů a pet lahví, lítaly nám všude. A tak jsme dojeli až do cíle,“ líčí navigátor František Tomášek.

V poslední etapě dojela jako druhá. Předchozí etapu přitom dokončili závodníci bez předního skla, jen s motorkářskými brýlemi na očích a ve tmě. Na své cestě závodem dokázali operativně řešit všechny těžkosti a závady, které jejich speciál Franta na drsné trati utrpěl. Nevzdali se ani v na první pohled ztracených situacích a závod vybojovali svým nasazením a pozitivní myslí. Martin Macík absolvoval svůj šestý Dakar, čtvrtý v roli pilota, dvakrát navigoval.



PR 22.1.2018


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar