Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Rally Dakar 2018 - karty jsou rozdány

Rally Dakar je nevyzpytatelnou soutěží, v níž o úspěchu rozhoduje řada faktorů a svoji roli hraje nemalou měrou i štěstí. Podle všech papírových prognóz by ale nemělo vítězství uniknout německému X-raidu týmu, který by rád navázal na úspěchy z let 2012 až 2015.

Před ním, do roku 2007 vládlo nejtěžšímu maratonu Mitsubishi, po něm Volkswagen a naposledy Peugeot Všechny týmy pochopitelně disponovaly mnohem větším rozpočtem. Jak VW, tak Peugeot dosáhly na jihoamerické půdě po třech vítězství, zatímco Japonci kralovali na černém kontinentu.

Ale ani jeden z těchto týmů na startu nebude a po odchodu Peugeotu z dakarské soutěže si X-Raid zajistil ty nejlepší jezdce, včele s třináctinásobným vítězem Stephanem Peterhanselem, dále Carlosem Sainzem (dvě vítězství s VW a Peugeotem) a třetí buggy MINI JCW, prakticky hodně podobné koncepce jako byl Peugeot, bude řídit Cyril Desprez, jenž vyhrál Dakar pětkrát na motocyklu. Když k tomu připočteme Nani Romu (dvakrát první), Al-Attiyaha (2x první), de Villierse (1x první), tak máme v kategorii osobních vozů celkem třicet vítězů.

Kromě této trojice pojedou s Mini JCW Rally další vynikající jezdci jako Jakub Przygonski (vítěz Světového poháru FIA 2018), Nani Roma (vítěz Baja 500 Portalegre 2018), Orlando Terranova (vítěz Rally Inca 2018), Yazeed Al-Rajhi (vítěz Silk Way Rally 2018), a Boris Garafulic. Díky bohatým zkušenostem mají určitě šanci na umístění v TOP 10.
O zlatého beduína budou usilovat i další dva favorité – Katařan Nasser Al-Attiyah a Jihoafričan Giniel de Villiers. Vloni byli vlastně jediní, kdo dokázal držet krok s francouzským továrním týmem, když obsadili druhé a třetí místo. A také letos nastoupí do souboje s Toyotami Hilux.

Zbývá nám ještě jedno eso, které pojede sice jako soukromník a kterému ve sbírce úspěchů vítězství v Rally Dakar zatím uniká. Devítinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb sice v továrním týmu Peugeot ani jednou neuspěl, ale přesto se nezdává a na trať vyrazí s ex-továrním vozem Peugeot 3008 DKR Maxi připraveným týmem PH-Sport. A nebude sám, týmovým parťákem bude Harry Hunt, který už nasbíral zkušenosti s vozy MINI.

Mělo by se jednat o podobný vůz, s nímž v roce 2017 dojel druhý pět minut za Stéphanem Peterhanselem, Pokud by se mu podařilo vyhrát, tak by se stal druhým amatérským jezdce po Jean-Louis Schlesserovi, vítězi z let 1999 a 2000, tehdy s buggy vlastní konstrukce.
„Po celou dobé mé kariéry jsem byl považován za favorita. Přesto motivací je zvítězit, tak neméně důležité je si soutěž také užít. Postavit se na start Dakaru 2019 společně s Danielem jako soukromí závodníci je fantastická výzva. Jsem připraven do toho jít.

Myslím, že všichni piloti budou obávaní soupeři. Vzhledem ke změnám v předpisech jsem nakonec nemohl jet ve stejném autě jako letos, v 3008 DKR Maxi. Takže usedneme do vozu z roku 2017 s mírně upraveným motorem z roku 2018. Proti nám budou pochopitelně stát nová auta. Vůbec nevíme, jak moc konkurenceschopní budeme, ale je pouze pár posádek, které mají šanci vyhrát, a doufám, že budeme mezi nimi. Duny, v kterých se tentokrát hodně pojede, mám moc rád. Nejdůležitější je v nich neuváznout. Na to se soustředím při zkušebních jízdách. Pro Daniela to bude také náročné, protože v dunách je navigace hodně ošemetná. O účasti v Dakaru jsem se rozhodl v poslední chvíli, protože pořád toužím vyhrávat. Asi nám bude v porovnání se soupeři chybět příprava, ale to, co jsem se naučil za předchozí tři roky, jsem nezapomněl! Moc se těším na dobrodružství, které je před námi,“ řekl Sébastien Loeb.

Malou perličkou mezi 140 posádkami bude osmiválcový SsangYong Rexton buggy o výkonu 450 k a s pohonem zadních kol. Za volant buggy s chrom-molybdenovým rámem, zdvojeným odpružením a závodními brzdami od AP Racing usedne Óscar Fuertes Aldanondo. Vloni dojel s modelem Tivoli na 32. místě.

Z českých posádek se na startu objeví Martin Prokop s Janem Tománkem a Tomáš Ouředníček s Davidem Skřípalem. Oba s vozy Ford F150. V posledním ročníku na sebe oba upozornili, i když každý jinak. Martin Prokop dojel na výborném místě, zatímco havárie Tomáše Ouředníčka obletěla svět. Nyní oba spojili síly, Prokop vyjede s novým podstatně vylepšeným speciálem a Ouředníček usedne do jeho bývalého vozu. Dodejme, že Martin Prokop skončil letos druhý ve Světovém poháru cross country za Polákem Jakubem Przygonskim.



JL 13.12.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar