Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Dakar – VW nebo Mitsubishi?

Před nedávnem byla v Paříži oficiálně představena 8696 kilometrů dlouhá trať letošní Rally Dakar, která podruhé za sebou odstartuje v Lisabonu, tentokrát však až 6. ledna, tedy nikoliv na Nový rok. Do hlavního města Senegalu dorazí účastníci 21. ledna.

Na posádky (osobní automobily 190, kamióny  

80, motocykly 230, čtyřkolky 15) čeká celkem 15 etap v Portugalsku, Španělsku, Maroku, Mauretánii, Mali a Senegalu. Rozhodovat se však bude na čtrnácti měřených úsecích o délce 5010 kilometrů. 



„Čeká nás dlouhý, namáhavý a těžký Dakar. Jak náročné jsou jednotlivé úseky v detailu, se dá těžko předem říct, protože itineráře budou 

rozdávány vždy až večer před následující etapou. Předběžná trať slouží jen k orientaci. Stejně jako v posledním ročníku je Dakar 2007 směsicí několika druhů tratí. Marocké úseky připomínají 

spíš rychlostní zkoušky z rallye, v Mauretánii jsou těžké pasáže s velkým množstvím písku a v Senegalu úzké a tvrdé cesty. Pořadatel kladl velký důraz, aby jednotlivé úseky vedly co nejdále od 

osad, a mohl tak zaručit bezpečnější rallye“, komentoval plány pořadatele Kris Nissen, ředitel sportovního oddělení VW. 



Po marockých etapových místech v Er Rachifia, Quarzazate a Tan Tan dorazí účastníci 11. ledna do Mauretánie. Po zastávkách v Zouératu a Atarau  

je čeká 13. ledna den odpočinku. Poté však absolvují nejdelší maratónskou etapu, 589 kilometrů dlouhou zkoušku, v mauretánském Tichitu, v níž není dovolen servis stejně jako v následující etapě 

(516 km) s cílem v Timbuktu, kam dorazí 16. ledna. Právě tady se bude s největší pravděpodobností rozhodovat o pořadí na předních místech. Dalšími etapovými místy na území Mali jsou Néma a Kayes a pak už jsou na programu pouze dvě závěrečné oficiální zkoušky. Novinkou je poslední den soutěže, neboť tradiční finále kolem Růžového jezera bude poprvé vypsáno jako samostatná Grand Prix, její výsledek se již nebude započítávat do celkového pořadí. Oficiálně tak soutěž skončí už 20. ledna v Dakaru.

K největším favoritům patří rozhodně tým Mitsubishi, který nasadí do závodu nejen nové modely Pajero MPR13, ale také vítěze posledních šesti ročníků. To znamená Japonce Hiroshi Masuoku (2002, 2003), Francouze Stephane Peterhansela (2004, 2006) a jeho krajana a obhájce prvenství Luc Alphanda. Toto trio doplní ještě Nani Roma.

Proti nim se postaví tovární tým VW s novými Race Touaregy2, do nichž usednou Španěl Carlos Sainz navigován Michel Périnem (1994 až 96), Fin Ari Vatanen (1987, 89, 90 a 91), Jihoafričan Giniel De Villiers a Američan Mark Miller. Volkswagen se na Dakar 2007 připravoval zvlášť důkladně, neboť po loňském druhém místě touží po japonském skalpu, jako snad ještě nikdy. S polotovárními Touaregy se představí ještě Carlos Sousa s dvojnásobným vítězem Andreasem Schulzem a Stephane Henrard.

Nesmíme však zapomenout na další jezdce, kteří mají šanci na dobré umístění. Vedle zmíněných jezdců najdeme ve startovní listině i další vítěze Dakaru z minulých let, jako je například Rene Metge (naviguje Yvana Mullera), Kenjiro Shinozuka (Nissan), Jean Lous Schlesser (Buggy Ford), Jutta Kleinschmidtová (BMW X3). Nechybějí ani další zajímavá jména, z nichž vybíráme například Markku Alena (Isizu pikap), Miki Biasiona a Paola Andreucciho (Fiat Panda 4x4), okruhové specialisty Yvana Mullera (Nissan), Toma Coronela (Bowler), soutěžáky Freddy Loixe a Jean Josepha (Buggy Honda Fast Speed od ex-autokrosového specialisty Hackwoorta), Poláka Holowczyce (Nissan), mistra světa 2006 v produkčních vozech Al Attiyaha (BMW X3), Ellen Lohrovou (Mercedes), Robby Gordona (Hummer), Paul Belmonda (Nissan). Českou republiku budou reprezentovat Zapletal s Janáčkem s Mitsubishi Pajero, kteří absolvují svůj první Dakar

Tradiční zastoupení budeme mít však v kamionech – vedle ostříleného Tomáše Tomečka (Tatra) a Martina Macíka (Liaz) se poprvé posadí za volant Tatry také Aleš Loprais, a tak trochu mezi „naše“ musíme počítat i Brazilce de Azeveda s Jaromírem Martincem s Tatrou připravovanou rovněž Tomečkem.

Největším favoritem je opět několikanásobný vítěz Čagin, kterého letos s rychlými vozy Kamaz doplní ještě Mardějev a Rešetnikov, na paty jim budou šlapat s vozy Ginef Gerard a Jan de Rooyové a svojí troškou do mlýna mohou přispět také Stacey (Man) nebo Sugawara (Hino).

Nejvíce českých jezdců se postaví na start v motocyklech – za tým Suzuki Gauloises pojedou Ivo Kaštan, Pavel Kubíček a Dušan Randýsek, dále zkusí překonat nástrahy Dakaru ještě David Pabiška a Pavel Kubíček, se čtyřkolkou se vrací Josef Macháček a v motocyklech může být hodně rychlý také Slovák Jaroslav Katriňák.



Jindřich Lasík, 28.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar