Rally Bohemia - radost Hänninena, smutek Valouška
Už dlouho se u nás nesešlo hned čtrnáct speciálů kategorie S2000, což lze přičíst skutečnosti, že Rally Boehmia byla započítávána kromě našeho šampionátu, také do mistrovství Polska. Naproti tomu ME zóna Střední Evropa nikoho nezajímá kromě několika našich jezdců, kteří na tento seriál dostávají dotace.
Tak tedy osm speciálů Škoda Fabia S2000 řídili Hänninen, Valoušek, Tarabus, Tlusťák, Vojtěch, Odložilík, Kuzaj a Rzeznik, s vozy Peugeot 207 S2000 nastoupili Kresta, Peták, Bouffier a Kuchar a konečně s Fordy Fiesta S2000 vystartovali Prokop a Solowow. K tomu je nutné ještě připočítat rychlá „enka“ jako Mitsubishi Lancer Václava Pecha nebo Subaru Impreza Štajfa a Kajetanowicze.
Všichni očekávali souboj Hänninen versus Prokop, ale realita byla trochu jiná. Fin sice roli favorita potvrzoval, ale hned od začátku mu více než zdárně sekundovali Pavel Valoušek a Francouz Bouffier, který pravidelně startuje v polském šampionátu.
Až do šesté zkoušky vedl Valoušek před Hänninenem, zatímco Bouffier, jako černý kůň, si hlídal třetí pozici, po sedmé zkoušce šel do čela Hänninen, ale hned po osmé si pořadí opět vyměnili, a to se opakovalo i po deváté. Na čele se usadil definitivně Hänninen před Valouškem a Bouffierem, přičemž rozdíl mezi nimi byl asi čtyři sekundy. Zbytek startovního pole už jejich souboji jen přihlížel z uctivé vzdálenosti. Drama vyvrcholilo v předposlední zkoušce, v níž havaroval Valoušek, jenž v tu chvíli ztrácel 16 sekund na Fina a necelých 8 sekund na Francouze. Škoda, jel si určitě pro životní úspěch. Na posledním úseku jej však následovali ještě Štajf a Běhálek.
Na třetí místo se tak probojoval Martin Prokop s Janem Tománkem, jako nejlepší česká posádka. Pro úřadujícího juniorského mistra světa v rally Martina Prokopa byla Rally Bohemia především součástí přípravy na druhou část sezony šampionátu S-WRC. Do soutěže však nevstoupili úplně ideálně. Do páteční superspeciálky v Sosnové odstartovali o něco dřív, než měli, za což obdrželi desetisekundovou penalizaci, a také si udělali malý výlet mimo trať. Soutěž začínali z pětapadesáté pozice.
V sobotu se ale začalo závodit na klasických rychlostních zkouškách, a tak začali stoupat výsledkovou listinou. Po třetí erzetě se prosadila už do elitní desítky, po páté vložce byli osmí, po šestém testu šestí a po defektu Pecha se po sedmé erzetě posunuli na páté místo, které udrželi až do cíle sobotní etapy.
Celý tým se ale po oba dny soustředil hlavně na hledání optimálního nastavení Fordu pro asfaltové soutěže. Set-up vozu se proto neustále měnil a dosahované časy týmu jasně ukazovaly, zda se vydal správným směrem nebo ne.
Martin Prokop: „Do soutěže jsme nevstoupili úplně ideálně. V Sosnové se startuje na světla a já jsem se nechal trochu unést. Vytočil jsem motor a měl jsem o něj trochu strach, tak jsem odstartoval dřív. Pak jsem navíc trochu nedobrzdil do jedné zatáčky, takže jsme ztratili několik sekund. Ani sobota nebyla ideální, protože nastavení, které jsem si vymyslel při testech, se v soutěži ukázalo jako hodně agresivní a tvrdé. Proto jsme na něm neustále pracovali a postupně se dostávali k nastavení úplně jinému. Ale jsem moc rád, že jsem si na tohle všechno přišel na Bohemii. Teď máme jasnou představu, co musíme změnit a mě těší, že jsem si na tohle všechno nepřicházel až v průběhu Německé rally. Na konci soutěže jsem už cítil, že mohu o třetí místo bojovat, proto jsem do toho šel. Jsem rád, že jsme se nakonec na stupně vítězů probili, ale jak jsem řekl už před soutěží, výsledek pro nás tentokrát důležitý nebyl. Šlo hlavně o přípravu Fiesty na asfaltové soutěže mistrovství světa.“
Čtvrtý dojel Roman Kresta, jenž si stěžoval na problémy s tlumiči, a na páté místo se ze 14. příčky probojoval Václav Pech, který jako jediný dokázal s Mitsubishi Lancer držet krok se špičkou. „Soutěž pro nás začala slibně a v obrovské konkurenci jsme se od začátku drželi kolem čtvrtého místa absolutně. Nasazené tempo bylo opravdu vysoké. Ale naprosto vyčerpávající bylo nesnesitelné vedro, které ve voze za tropických teplot panovalo. Strašně rychle vám to bere síly,“ popisuje Václav Pech jun. úvod soutěže.
V sedmé zkoušce ale přišel krátce po startu defekt přední pneumatiky, který znamenal pro posádku velkou časovou ztrátu a propad až na 14. místo. „Asi na čtvrtém kilometru jsme zjistili, že máme prázdné kolo a vzhledem k tomu, že do cíle zbývalo kilometrů ještě třináct, nechtěli jsem jízdou po ráfku riskovat větší poškození vozu. Rozhodli jsme se proto pro výměnu kola na vložce. Chvilku trvalo najít vhodné místo na zastavení a potom jsme se snažili v praxi předvést s Petrem nesčetněkrát při tréninku nacvičovaný vzájemný koncert při výměně pneumatiky. Vědomí, že nám kvapem ubývají sekundy, které jsme předtím pracně po desetinkách na soupeře nasbírali, bylo svazující. I přesto nám tato výměna pneumatiky včetně zastavení a rozjetí, odpoutání a připoutání do osmibodových pásů trvala ,,pouze“ dvě minuty, ale při minimálních rozestupech a bojích o každou sekundu to byla ztráta veliká,“ říká Václav Pech jun. k defektu.
Do druhé etapy vstoupil Pech s cílem prokousat se pořadím co nejvýše a hned od rána za tímto cílem vyrazil nekompromisně. „Jelo se opravdu hodně na hraně a jakákoliv chyba byla potrestána, což potvrzuje velké množství havárií. I my jsme na poslední RZ zažili jednu horkou chvilku, kdy nám v závěru již špatně fungoval zadní diferenciál, který auto tlačil ze zatáček ven a my v jedné pomalé zatáčce spadli do příkopu, kterým jsme pak jeli asi sto metrů. V první moment jsem si myslel že je konec a po třech těžkých dnech závodů zůstaneme stát těsně před cílem, ale silná čtyřkolka se z příkopu dokázala vyhrabat. Velké nervy jsme tím udělali i mému tátovi, který kvůli takovým zážitkům raději na rychlostní zkoušky nechodí. Tentokrát se však na závěr nechal zlákat svým vrstevníkem a věhlasným spolujezdcem Jardou Palivcem a šli se na poslední zkoušku soutěže na své svěřence podívat. Nevím který z nich měl potom ,,vyšší tlak“, ale když jsem za cílem tátovi volal, chvilku mu trvalo než začal mluvit plynule. Jsem rád že se nám povedlo dostat zpět na bodované pozice a 5. místo absolutně a třetí v domácím šampionátu je pro nás za daných podmínek dobrý výsledek, zhodnotil výsledek Václav Pech jun.
Opět výborný výkon podal nestárnoucí Emil Triner, jenž s postarším Subaru Impreza dojel s Kateřinou Achsovou na 14. místě jen dvě desetiny sekundy za Antonínem Tlusťákem o dvě generace mladší Fabií S200 a sedm sekund za Josefem Petákem na 12. místě. Klobouk dolů.
Průběžné pořadí M ČR
J.Lasík 7.7.2010
Všichni očekávali souboj Hänninen versus Prokop, ale realita byla trochu jiná. Fin sice roli favorita potvrzoval, ale hned od začátku mu více než zdárně sekundovali Pavel Valoušek a Francouz Bouffier, který pravidelně startuje v polském šampionátu.
Až do šesté zkoušky vedl Valoušek před Hänninenem, zatímco Bouffier, jako černý kůň, si hlídal třetí pozici, po sedmé zkoušce šel do čela Hänninen, ale hned po osmé si pořadí opět vyměnili, a to se opakovalo i po deváté. Na čele se usadil definitivně Hänninen před Valouškem a Bouffierem, přičemž rozdíl mezi nimi byl asi čtyři sekundy. Zbytek startovního pole už jejich souboji jen přihlížel z uctivé vzdálenosti. Drama vyvrcholilo v předposlední zkoušce, v níž havaroval Valoušek, jenž v tu chvíli ztrácel 16 sekund na Fina a necelých 8 sekund na Francouze. Škoda, jel si určitě pro životní úspěch. Na posledním úseku jej však následovali ještě Štajf a Běhálek.
Na třetí místo se tak probojoval Martin Prokop s Janem Tománkem, jako nejlepší česká posádka. Pro úřadujícího juniorského mistra světa v rally Martina Prokopa byla Rally Bohemia především součástí přípravy na druhou část sezony šampionátu S-WRC. Do soutěže však nevstoupili úplně ideálně. Do páteční superspeciálky v Sosnové odstartovali o něco dřív, než měli, za což obdrželi desetisekundovou penalizaci, a také si udělali malý výlet mimo trať. Soutěž začínali z pětapadesáté pozice.
V sobotu se ale začalo závodit na klasických rychlostních zkouškách, a tak začali stoupat výsledkovou listinou. Po třetí erzetě se prosadila už do elitní desítky, po páté vložce byli osmí, po šestém testu šestí a po defektu Pecha se po sedmé erzetě posunuli na páté místo, které udrželi až do cíle sobotní etapy.
Celý tým se ale po oba dny soustředil hlavně na hledání optimálního nastavení Fordu pro asfaltové soutěže. Set-up vozu se proto neustále měnil a dosahované časy týmu jasně ukazovaly, zda se vydal správným směrem nebo ne.
Martin Prokop: „Do soutěže jsme nevstoupili úplně ideálně. V Sosnové se startuje na světla a já jsem se nechal trochu unést. Vytočil jsem motor a měl jsem o něj trochu strach, tak jsem odstartoval dřív. Pak jsem navíc trochu nedobrzdil do jedné zatáčky, takže jsme ztratili několik sekund. Ani sobota nebyla ideální, protože nastavení, které jsem si vymyslel při testech, se v soutěži ukázalo jako hodně agresivní a tvrdé. Proto jsme na něm neustále pracovali a postupně se dostávali k nastavení úplně jinému. Ale jsem moc rád, že jsem si na tohle všechno přišel na Bohemii. Teď máme jasnou představu, co musíme změnit a mě těší, že jsem si na tohle všechno nepřicházel až v průběhu Německé rally. Na konci soutěže jsem už cítil, že mohu o třetí místo bojovat, proto jsem do toho šel. Jsem rád, že jsme se nakonec na stupně vítězů probili, ale jak jsem řekl už před soutěží, výsledek pro nás tentokrát důležitý nebyl. Šlo hlavně o přípravu Fiesty na asfaltové soutěže mistrovství světa.“
Čtvrtý dojel Roman Kresta, jenž si stěžoval na problémy s tlumiči, a na páté místo se ze 14. příčky probojoval Václav Pech, který jako jediný dokázal s Mitsubishi Lancer držet krok se špičkou. „Soutěž pro nás začala slibně a v obrovské konkurenci jsme se od začátku drželi kolem čtvrtého místa absolutně. Nasazené tempo bylo opravdu vysoké. Ale naprosto vyčerpávající bylo nesnesitelné vedro, které ve voze za tropických teplot panovalo. Strašně rychle vám to bere síly,“ popisuje Václav Pech jun. úvod soutěže.
V sedmé zkoušce ale přišel krátce po startu defekt přední pneumatiky, který znamenal pro posádku velkou časovou ztrátu a propad až na 14. místo. „Asi na čtvrtém kilometru jsme zjistili, že máme prázdné kolo a vzhledem k tomu, že do cíle zbývalo kilometrů ještě třináct, nechtěli jsem jízdou po ráfku riskovat větší poškození vozu. Rozhodli jsme se proto pro výměnu kola na vložce. Chvilku trvalo najít vhodné místo na zastavení a potom jsme se snažili v praxi předvést s Petrem nesčetněkrát při tréninku nacvičovaný vzájemný koncert při výměně pneumatiky. Vědomí, že nám kvapem ubývají sekundy, které jsme předtím pracně po desetinkách na soupeře nasbírali, bylo svazující. I přesto nám tato výměna pneumatiky včetně zastavení a rozjetí, odpoutání a připoutání do osmibodových pásů trvala ,,pouze“ dvě minuty, ale při minimálních rozestupech a bojích o každou sekundu to byla ztráta veliká,“ říká Václav Pech jun. k defektu.
Do druhé etapy vstoupil Pech s cílem prokousat se pořadím co nejvýše a hned od rána za tímto cílem vyrazil nekompromisně. „Jelo se opravdu hodně na hraně a jakákoliv chyba byla potrestána, což potvrzuje velké množství havárií. I my jsme na poslední RZ zažili jednu horkou chvilku, kdy nám v závěru již špatně fungoval zadní diferenciál, který auto tlačil ze zatáček ven a my v jedné pomalé zatáčce spadli do příkopu, kterým jsme pak jeli asi sto metrů. V první moment jsem si myslel že je konec a po třech těžkých dnech závodů zůstaneme stát těsně před cílem, ale silná čtyřkolka se z příkopu dokázala vyhrabat. Velké nervy jsme tím udělali i mému tátovi, který kvůli takovým zážitkům raději na rychlostní zkoušky nechodí. Tentokrát se však na závěr nechal zlákat svým vrstevníkem a věhlasným spolujezdcem Jardou Palivcem a šli se na poslední zkoušku soutěže na své svěřence podívat. Nevím který z nich měl potom ,,vyšší tlak“, ale když jsem za cílem tátovi volal, chvilku mu trvalo než začal mluvit plynule. Jsem rád že se nám povedlo dostat zpět na bodované pozice a 5. místo absolutně a třetí v domácím šampionátu je pro nás za daných podmínek dobrý výsledek, zhodnotil výsledek Václav Pech jun.
Opět výborný výkon podal nestárnoucí Emil Triner, jenž s postarším Subaru Impreza dojel s Kateřinou Achsovou na 14. místě jen dvě desetiny sekundy za Antonínem Tlusťákem o dvě generace mladší Fabií S200 a sedm sekund za Josefem Petákem na 12. místě. Klobouk dolů.
| 1.Hänninen – Markkula | Škoda Fabia S2000 | 2:01.35,4 |
| 2.Bouffier – Panseri | Peugeoet 207 S2000 | +0.20,2 |
| 3.Prokop – Tománek | Ford Fiesta S2000 | +2.00,3 |
| 4.Kresta – Gross | Peugeoet 207 S2000 | +2.16,5 |
| 5.Pech – Uhel | Mitsubishi Lancer | +4.03,2 |
| 6.Sołowow – Baran | Ford Fiesta S2000 | +4.23,5 |
| 7.Kajetanowicz – Baran | Subaru Impreza | +4.56,9 |
| 8.Tarabus – Trunkát | Škoda Fabia S2000 | +5.01,0 |
| 9.Kuchar – Dymurski | Peugeot 207 S2000 | +5.48,9 |
| 10.Odložilík – Tureček | Škoda Fabia S2000 | +6.49,5 |
Průběžné pořadí M ČR
| 1.Valoušek Pavel | 166 |
| 2.Pech Václav | 161 |
| 3.Kresta Roman | 142 |
| 4.Tarabus Jaromír | 93 |
| 5.Prokop Martin | 42 |
J.Lasík 7.7.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















