Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Rally Bohemia - Rovanperä přijel, viděl a vyhrál

Už dlouho nepamatujeme, tak dramatický průběh Rally Bohemia, jako letos. Svoji roli rozhodně sehrálo proměnlivé počasí, hlavně pak náhlé dešťové přeháňky. Vítězství si odvážejí teprve osmnáctiletý Kalle Rovanperä a jeho spolujezdec Jonne Haltunen s tovární Škodou Fabia R5.

Rally ovšem nezačala v pátek večer zrovna dobře. Start úvodních dvou zkoušek na okruhu v Sosnové se značně opozdil. Díky pomalé jízdě elektromobilů, které jak se ukázalo jsou brzdou automobilového sportu. Někdo to prostě špatně spočítal a nepředpokládal, že budou na okruhu tak pomalé, jejich posádky se často ani na trati nedokázaly správě orientovat. Posádky Legend nakonec objely jedno kolo ve vláčku, navíc prostě nebyl čas. Mohly si tak své vozy zase naložit na podvalníky a odvézt do Hoškovic, do servisního zázemí

Všichni čekali, že pak konečně vyjedou na trať posádky od čísla jedna, místo toho se začalo od čísla31 do 38, pak 20 -30, dále 9-19 a teprve po dlouhém čekání, přišla na řadu elita.
Opravdové závodění začalo až v sobotu ráno a pokračovalo až do nedělního odpoledne. Čtyřikrát se měnilo pořadí na čele: RZ 1-3: Kopecký, RZ 4 až 10: Rovanperä, RZ 11 až 13 Černý, RZ14 až 20 Rovanperä. Jan Kopecký přišel o vedení ve čtvrté zkoušce, kdy se na pár sekund dostal mimo trať, svoji roli sehrála zřejmě i volba nevhodných pneumatik.
Pak se ujal vedení mladíček Kalle Rovanperä před Marešem (+ 4,1 s), Černým (+ 4,6 s), Pechem (+ 6,8), Dohnalem (+ 7,1) a Kopeckým (+ 9,7). A začala spanilá jízda finské vycházející hvězdy, která přiváděla diváky do varu.

První lámání chleba nastalo na Milířích, v jedenácté zkoušce. Kromě Černého, Dohnala, Vlčka, Cvrčka a dalších jezdců dostaly na stejném místě defekt pravého předního kola Wagner (15. čas + 38 s), Mareš (16., + 42 s), Kopecký (18., + 44,7), Pech (20., +45,9), Štajf (22., + 50,8), Jakeš (23., + 53,8), Rovanperä (24., + 56,1) atd. A mohlo se začít znova.
Do čela šel Jan Černý sledovaný Marešem se ztrátou 20,3 s, Rovanperou 22,5 s a Kopeckým 27,9 sekundy.
Po první etapě tak vedl Černý před duem továrních jezdců Rovanperä a Kopecký, čtvrtý Mareš (všichni Škoda Fabia R5) za ním Dohnal s Fordem Focus WRC a Pech s Fordem Fiesta R5. A první desítku uzavírali Wagner s Fabií R5, Štajf s VW Polo R5, Jakeš s Fabií R5 a Vlček s Hyundaiem i20 R5.

V neděli čekaly na posádky tři měřené úseky, které se jely dvakrát a na závěr Staroměstská zkouška. Hned v prvním úseku se dostal do čela Rovanpera o 1,7 s před Černého a v následující přeskočil na druhou příčku Kopecký. V této zkoušce na Chloudově havaroval Mareš, který skončil v korytě potoka. Jen několik metrů od místa jako před lety jeho učitel Roman Kresta. O chvíli později přistál v lese i Dohnal. Ford Focus WRC poškozen nebyl, ale nebylo síly dostat vůz z lesa.

Ze čtvrté příčky se dlouho neradoval ani Václav Pech, který na nejdelší zkoušce vyjel mimo trať a o pařízek poškodil kolo. S dvou a půl minutovou ztrátou kles l na sedmé místo a bramborovou medaili uvolnil Simonu Wagnerovi, který tak dokonale splnil úlohu černého koně.
Smolařem,i když poměrně spokojeným, byl také Štěpán Vojtěch,který si s Peugeotem 206 WRC ani letos nenechal ujít bohémku. Z osmé příčky na jedenáctou sesadilo nefunkční turbo.
Jan Kopecký v závěru přestal dotírat na týmového kolegu, protože vidina plných bodů do mistrovství republiky (Rovanperä se nepočítá) byla po odstoupení Mareše asi silnější než výhra. Vzhledem k tomu nechtěl jít v silném dešti na pneumatikách typu intermedia do nadměrného rizika.

Posádka Kalle Rovanpera a Jonne Halttunen tak v souboji dvou továrních vozů Škoda Fabia R5 evo zvítězila před posádkou Jan Kopecký a Pavel Dresler o necelých dvacet sekund a týmu ŠKODA Motosport se podařil vítězný „double“

Po loňské smůle a proražené pneumatice na městské zkoušce v úvodu soutěže si pro krásné desáté místo dojel Věroslav Cvrček. Se Škodou Fabia S2000 byl zároveň prvním, kdo nejel s vozem R5. Jeho jízda s krásnými smyky musela potěšit oko diváka, za což sklízel potlesk na otevřené scéně. Hlavně pak na domácích zkouškách jako Chloudov nebo Bzí. Škoda, že nemá k dispozici „er-pětku“ a finanční zázemí jako jiní.

„Dokončili jsme strašně náročnou a o to krásnější Rally Bohemia. Auto fungovalo fantasticky, moc jsme se toho naučili. Dokázali jsme se vyhnout defektu, několikrát jsme na RZ porazili Václava Pecha a další špičkové jezdce. Díky L racingu, Rexteamu, rodině a hlavně Tomáši Prokorátovi perfektní spolupráci, „ řekl v cíl,i šťastný Věroslav Cvrček.


Na předposlední zkoušce se zdramatizovala i situace v klasifikaci 2WD vozů s jednou poháněnou nápravou. Do té doby jasně vedoucí Petr Semerád a Jiří Hlávka na Opelu Adam R2 chybovali a ocitli se na minutu mimo trať, takže o třináct sekund zvítězili Václav Stejskal jun. a Stanislav Viktora jun. na Renaultu Clio R3T.

Ve třídě 3 produkčních vozů zvítězil Martin Šikl s Mitsubishi Lancer Evo IX a atraktivní třídu 4 ovládli Petr Nešetřil / Jiří Černoch na Porsche 997 GT3.

1.Rovanperä – HalttunenŠkoda Fabia R5 Evo01:37:27.2
2.Kopecký – DreslerŠkoda Fabia R5 Evo+0:19.7
3.Černý – ČernohorskýŠkoda Fabia R5+01:09.1
4.Wagner – SteinŠkoda Fabia R5+02:42.3
5.Štajf – HavelkováVW Polo Gti R5+03:07.7
6.Jakeš – MachůŠkoda Fabia R5+03:27.5
7.Pech – UhelFord Fiesta R5+05:02.6
8.Odložilík – TurečekŠkoda Fabia R5+05:29.0
9.Vlček – KrajčaHyundai i20 R5+06:03.4
10.Cvrček – ProkorátŠkoda Fabia S2000+06:13.2




J.Lasík 15.7.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar