Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rajd Polski podruhé ve světovém šampionátu

Jednou z nejstarších automobilových soutěží je Rajd Polski, jenž se poprvé uskutečnil již v roce 1921 a letos se pojede již 66. ročník. Středisko rallye se mnohokrát změnilo, mnoho let se startovalo ve Wroclavi, nyní je již pět let střediskem město Mikolajki.

Rajd Polski patřil dlouhá léta mezi nejtěžší soutěže Evropy, proto se tady scházela vynikající konkurence. Přestože bylo Polsko socialistickým státem, tak vycestování nebylo jednoduché. Protože se rychlostní zkoušky jezdily hned za hranicemi, tak jsme sem několikrát zavítali na „bumášku“ v rámci tzv. malého pohraničního styku, později jsme museli dokonce shánět pozvání. Informace, kudy trať vede a kdo bude startovat, jsme získávali z polských novin, které bylo možné zakoupit v Polské kultuře ve Vodičkově ulici.
Námaha však vždy stála zato. Viděli jsme tady mnoho světových jezdců. Mladé generaci jejich jména nic neřeknou, ale pamětníci moc dobře vědí, kdo byl třeba Verini, Bacchelli, Zanini, Pregliasco, Ragnotti, Beguin, Coleman, Darniche, Blomqvist, Kleint, Russling nebo tehdejší domácí hvězdy Jaroszewicz či Stawowiak. A pohled na ruské jezdce Brundzu, Ohu, Yunpuu, Elizarova byl rovněž nezapomenutelným zážitkem. Tady jsme poprvé viděli v akci Lancii Stratos, Fiat 124 nebo 131 Abarth, Renault 5 Alpine a jiné skvosty. Jen čeští jezdci se soutěži z nepochopitelných důvodů vyhýbali, startovali tady jen když byl rajd součástí Poháru míru a přátelství. Největšího úspěchu dosáhl v roce 1977 Václav Blahna, který dojel s vozem Škoda 130 RS třetí za Darnichem s Lancií Stratos a Zaninim s Fiatem 131.
Poprvé byla soutěž zařazena do světového šampionátu v roce 1973, ale tehdy připravili pořadatelé tak náročnou trať, že do cíle dojelo pouze sedm posádek, přičemž jen tři splnily časový limit. Vyhrál Achim Warmbold s Fiatem 124 před Němcem Culmbacherem na sériovém Wartburgu a Stawowiakem na Fiatu 125p. Trať zahrnovala 55 rychlostních zkoušek o délce dnes neuvěřitelných 750 kilometrů. Na tehdejší dobu to však nebylo nic neobvyklého.
Letos podruhé se tedy Rajd Polski vrací do mistrovství světa, a tak se na startu objeví také Martin Prokop s Janem Tománkem s Citroënem C2.
Organizátoři zde našli nádherné zázemí, handicapem je dostupnost. Nejbližší mezinárodní letiště ve Varšavě je vzdáleno přes dvě stě kilometrů, a tak cesta na sever může vzhledem k husté dopravě zabrat od tří do šesti hodin.
Martin Prokop bude v Polsku závodit vůbec poprvé, světová premiéra však má po prvním dni seznamovacích jízd mírnou pachuť. „Soutěž je kompaktní, vložky jsou kousek od sebe. Docela dobré je i zázemí. Ráno na snídani se potkávají všichni jezdci na jednom hotelu. Ale…
Za roky v seriálu mistrovství světa jsem zvyklý na určitý standard tratí, ale zdejší úseky mi nahání obavy. Trať mi nepřijde kvalitní, prostě světová. Už při tréninku jsem to negativně prožíval, na řadě míst jsem si uvědomoval, jak rychle se asi pojede a nebylo to nic příjemného. To ani nemluvím o tom, jaké rychlosti budou dosahovat speciály WRC. Osobně považuji polskou trať jako nebezpečnou, místy si připadám jako na české soutěži, jen na šotolině. Mnoho kilometrů zkoušek lemují stromy, nebude zde moc prostoru na korigování případné chyby. Proto jen doufám, že se při soutěži nestane nic závažného,“ popsal své prvotní pocity člen Jipocar Racing Teamu.

Letos čeká na posádky 18 měřených testů (352 km) při celkové délce trati 1024,38 km. „Tratě bych rozdělil na dva typy. Úseky v lesích jsou na měkkém podkladu, kde očekávám hluboké koleje. Jinak se jede po tvrdším povrchu mezi alejemi. Ale na trati jsou i rychlé průjezdy vesnic či pasáže podobné Finsku. Ale tam jsou stromy dál od trati a navíc finská trať je víc závodní. Uvidíme, jaké bude počasí, ale dá se předpokládat, že pro nás budou druhé průjezdy velkým problémem. Už při tréninku jsme na mnoha místech jeli po lyžině a byl jsem rád, že jsem to vůbec projel,“ doplnil Martin Prokop. Tato slova se potvrdila už na společném testu JWRC v místě soutěže. Martin Prokop měl možnost vyzkoušet chování vozu v hlubokých kolejích, opět si přivyknout na specifické chování dvoukolky. „Brzy se vyjela hluboká kolej a trať se téměř stala nesjízdnou. Pokud nás to samé čeká v závodě, bude to hodně těžké. Formu určitě máme, budeme se snažit o co nejlepší výkon. Hlavně bude důležité se vyvarovat zbytečných chyb. Vložky jsou plné zrádných míst. Navíc se jich nedá moc zapamatovat, takže budu muset stoprocentně věřit rozpisu.
Už při tréninku je kolem trati hodně diváků, ale doufám, že tady nebudou jen domácí, ale soutěž si užijí i čeští fanoušci. Rád bych je pozval na superspeciálku v Mikolajkách. Do ní organizátoři hodně zainvestovali, jde o pěkný areál hned vedle servisu. Bohužel to je jeden z mála kladů polské soutěže. Dále chci české fanoušky upozornit na množství policistů, kteří se v regionu pohybují a určitě všem radím, ať si dají velký pozor na radarové kontroly,“ uzavřel Martin Prokop. Startuje se dneska večer úvodním prologem.



JL, 25.6.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar