Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rada s Jugasem vzpomínají na monte

Hustopečská dvojice Martin Rada – Jaroslav Jugas zvládla všechny nástrahy 90. ročníku slavné Rallye Monte Carlo a pošesté v historii vystoupala až na cílovou rampu. Se speciálem Abarth 124 Rally obsadila 45. místo, ve své třídě RGT skončila pátá.

Ve čtvrtečním podvečeru vyrazili Martin Rada s Jardou Jugasem ze startovní rampy na dva slavné testy - přes průsmyky Col Saint-Roch (RZ1 Luceram - Lantosque) a Col de Turini (La Bolléne Vésubie - Moulinet). Obě zkoušky zdárně zvládli a po úvodním dnu figurovali ve třídě R-GT na šestém místě, v sevření abarthů Italů Sassiho a Gobbina.
„Na začátek soutěže to byly těžké rychlostky, naštěstí podmínky nebyly tak zrádné, jak jsme očekávali. Pouze v nejvyšších pasážích obou zkoušek byla cesta namrzlá a hodně klouzala. Kvůli obavám ze zrádných podmínek jsme se rozhodli pro super měkké pneumatiky (označení SS), což se neukázalo být jako dobrá volba, neboť na zadním náhonu nevydržely. První den jsem si v ´zadokolce´ zvykal na místní zkoušky. V Alfě jsme už měli vracáky ´zmáknuté´, ale z Abarthu je výhled do zatáček přes přední sloupky mnohem složitější, doslova se musíte do zatáček trefovat,“ okomentoval úvod závodu Martin Rada.



Den dva

Rallye Monte Carlo pokračovala druhý den porcí šesti rychlostních zkoušek ve dvou sekcích (97,86 km). Posádky mohly během dne pracovat na svých vozech pouze v pneumatikové zóně ve městě Puget-Théniers (po RZ5), dlouhý servis čekal na účastníky až večer v monackém přístavu.

První průjezdy vyšly Radovi s Jugasem na výbornou. Dva páté časy ve třídě R-GT (za rychlými „alpinkami“) znamenaly výrazné snížení ztráty na Sassiho Abarth 124 Rally. Po RZ5 chybělo hustopečské dvojici na páté místo necelých 25 vteřin, náskok před sedmým Gobbinem narostl na minutu.


Ve druhých průjezdech se dvojici AGROTEC Czech Abarth Teamu nepodařilo pokračovat ve stahování ztráty na pátou příčku. Sassi měl na všech třech rychlostkách mírně navrch a podařilo se mu nástup české dvojice odrazit.
„Pro první průjezdy jsme obuli dopředu super měkký slick, dozadu měkkou verzi, což bylo ideální. Jenže v pneumatikovém servisu jsme tam pneumatiky ponechali. Radil jsem se i s technikem Michelinu, který nás v tomto rozhodnutí utvrdil, ale ukázalo se, že už chtěly vyměnit. Abarth potřebuje novou gumu, aby se dalo o zadek opřít. Proto jsem musel chodit dříve na brzdy a druhá sekce byla proti konkurenčním abarthům slabší. To nás samozřejmě mrzí, ale zatím to nevzdáváme a zkusíme ještě na Sassiho zaútočit.
Jinak alpinky si jedou svou soutěž, což se však dalo čekat. Za jejich volanty sedí páni řidiči, vyhovují jim i podmínky,“ přiznal Martin Rada.

„Závodilo se převážně po suchém asfaltu, jen část třetí vložky, sjezd k cíli, byl místy pod ledem. Prostě úseky s typickým černým ledem. Tam se nám proti abarthům dařilo. Jinak celý den to bylo klasické Monte, prostě ze zatáčky do zatáčky. V takových úsecích je důležité udržet rytmus,“ doplňuje Jaroslav Jugas.


Jen padesát posádek

Rallye Monte Carlo zůstává posledním závodem, ve kterém není všem účastníkům zaručeno svezení v závěrečné etapě. Letos to bylo garantováno nejrychlejším padesáti dvojicím absolutně, plus registrovaným továrním účastníkům se speciály WRC. Dvojice AGROTEC Czech Abarth Teamu (56. absolutně po druhém dnu) tak měla pro třetí den jasnou prioritu, posunout se na pěti rychlostních zkouškách do první padesátky.

„Určitě jsme tuto podmínku vnímali a byla to naše jasná priorita pro tento den. Proto jsem za aktuálních podmínek až litoval faktu, že jsem se pro Monte rozhodl jet na stovkový benzin. Myslel jsem si, že bude více sněhu, případně se pojede po mokrém asfaltu, kde by to nebylo až tak poznat. Ale na suchých cestách to je zásadní, chybí nám proti soupeřům výkon,“ přiznal Martin Rada.

Třetí závodní den obsahoval pět rychlostních zkoušek ve dvou sekcích. Hustopečský abarth nakonec absolvoval čtyři zkoušky, dvě dopoledne a dvě odpoledne, když poslední zkouška dopolední části (RZ11) byla zrušena.

Rada s Jugasem vstoupili do dopolední sekce tak, jak slíbili. Snahou dotírat na Itala Sassiho se shodným Abarthem 124 Rally. V úvodní deváté zkoušce zaostala česká dvojice jen o šest desetin, Ital měl navrch i na sedmnáctikilometrové desítce (+ 4,6 s). Už zmíněná RZ11 byla zrušena, ale už v této době se dvojice AGROTEC Czech Abarth Teamu poprvé posunula mezi padesátku nejrychlejších.

Ve druhém průjezdu testu Saint-Jeannet – Malijai (RZ12) dokázali Rada s Jugasem Sassiho porazit o necelých 25 vteřin, na posledním úseku dne si pak už svou pozici v absolutní klasifikaci pohlídali. Po výpadku Sassiho si zároveň polepšili i ve třídě R-GT, kde jim aktuálně patří pátá příčka (za čtyřmi vozy značky Alpine).

„Máme velkou radost, že se podařilo cíl splnit. Dnes jsme se vůbec neflákali, šli jsme každým kilometrem za naší metou, abychom zítra mohli pokračovat. První průjezd sisteronské zkoušky nám zrušili, svezli jsme se tam až při druhém kole. Bylo to dnes jediné místo, kde byl sníh. I proto jsme obuli pneumatiky s hroty. Na zasněženém výjezdu do nejvyšších partií zkoušky byly velkým přínosem, ale ve sjezdu se abarth na hrotech chovat nepředvídatelně, hodně to ujíždělo. Dokonce zde havaroval i Sassi, se kterým jsme bojovali o pozici nejrychlejšího abarthu na Monte,“ okomentoval další závodní den Martin Rada.


Finále

Poslední den Rallye Monte Catlo byl ve znamení čtyř rychlostních zkoušek. Ty se opět jely blíže Monaku, v Přímořských Alpách. Soutěž se dojížděla za pěkného počasí, proto Martin Rada s Jardou Jugasem opět sáhli po superměkkém a měkkém slicku, které se jim už osvědčily v průběhu předchozích dní.

„Vůbec nic lehkého to dnes nebylo. Sice bylo převážně sucho, ale zejména v místech, kde nesvítilo slunce, nás mnohokrát potrápil černý asfalt, jinými slovy ledové plotny. Dopředu jsme opět obuli super měkkou směs, vzadu měkkou. Nejzrádnější byla asi pasáž do cíle druhé zkoušky sekce, do Entrevaux. Tam to bylo hodně pod ledem, dokonce i za letmým cílem v příjezdu do stopky. Vzhledem k průběžnému pořadí jsme si dnes kontrolovali pozici, v podstatě jsme se už neměli s kým bojovat, kam se posunout. A chtěli jsme se vyvarovat zbytečné chyby,“ uzavírá Martin Rada.

Martin Rada s navigátorem Jaroslavem Jugasem tak navázali na své předchozí úspěšné vystoupení na Rallye Monte Carlo. Hustopečský tým ještě s Alfou Romeo dokázal ze šesti startů soutěž pětkrát pokořit. Letošní rok však byl po šestileté pauze svým způsobem premiérový, AGROTEC Czech Abarth Team totiž vyrazil na tratě 90. ročníku monacké soutěže se „zadokolkou“ Abarth 124 Rally. Úctyhodnou statistiku se jihomoravské dvojici podařilo vylepšit, když nezaváhala ani při svém dalším startu, společném šestém. Martin Rada s Jaroslavem Jugasem se vrátí do Hustopečí s 45. místem absolutně, pátým ve třídě RGT. Tu klasifikaci podle očekávání opanovaly francouzské „alpinky“.

„Jsme moc šťastní. Bylo to můj sedmý start, z toho šestkrát to vyšlo až do cíle. A podobně úspěšnou statistiku má i navigátor Jarda Jugas. Soutěži sice tentokrát chyběl sníh, ale o to se zase jelo celkově rychleji. Už začínat na Luceramu a Col de Turini bylo nesmírně těžké. Další dva dny měly něco pod stovku ostrých kilometrů, v autě jsme seděli 12-13 hodin. Rychlostky byly celkově hodně náročné, po úzkých silničkách, složité na rytmus, místy vysoko v horách. Ze zatáčky do zatáčky, jako každý rok. Ale vše jsme zdárně zvládli.
Podstatný byl i fakt, že jsme v průběhu neměli jediný problém s naším abarthem. Vše fungovalo na jedničku, členům týmu a všem, kdo se podíleli na přípravě, chci poděkovat. Během soutěže jsme měnili jen pneumatiky a kontrolovali brzdy,“ říká Martin Rada, jenž se v jarních měsících opět zaměří na starty v MČR.


AGROTEC Czech Abarth Team, tiskový servis
Tomáš Plachý
29.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar