Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Prokop - Seveřanům je těžké konkurovat

Až na závěrečné rychlostní zkoušce Švédské rally přišla posádka týmu Jipocar Racing Martin Prokop – Jan Tománek s Mitsubishi Lancer o senzační třetí příčku klasifikace produkčních automobilů. Jen o 11 sekund podlehli Patricku Sandellovi s Peugeotem.

Martin Prokop vstoupil do soutěže při čtvrteční divácké superspeciálce v areálu dostihového závodiště výtečně. V přímém duelu deklasoval úřadujícího šampióna Araie, nakonec v rámci produkčních vozů podlehl pouze Němci Nittelovi.
Na klasických vložkách převzali otěže závodu do svých rukou Seveřané. Martin Prokop jim sice v druhé zkoušce sekundoval třetím časem, ale v dalším průběhu s nimi už nedokázal držet krok, což znamenalo propad na šesté místo. Příjemnou psychickou podporu znamenal druhý průjezd diváckého testu v Karlstadu, jenž znamenal čtvrtý čas a skalp úřadujícího finského šampióna Ketomaa.
„Špička jede neuvěřitelně rychle a Seveřanům je obtížné konkurovat. Na tak rychlé soutěži, jakou letošní Švédská rally vzhledem k podmínkám je, jde hodně o zkušenosti. Auto jede neustále na čtvrtý či pátý rychlostní stupeň a v těchto situacích je jednoduché udělat chybu,“ popsal své pocity Martin Prokop: „Podmínky na trati se hlavně v druhých průjezdech výrazně zhoršily. Vyjely se hluboké koleje, na řadě míst byla mlha. Často jsem si připadal jako v nevlídném Walesu, ale při rychlostech známých z Finska. Podařilo se nám najít optimální nastavení, což bylo klíčem k rychlým časům. Za daných podmínek však musím smeknout před pneumatikami Pirelli. Během zkoušek zaznamenaly minimální úbytek hrotů, což se v minulosti v konkurenčních pneumatikách většinou říci nedalo,“ uzavřel hodnocení prvního dne Martin Prokop, jenž si držel šestou příčku na Sandellem, Hänninenem, Flodinem, Ketomaaem a Aignerem.
Ani sobota nenabídla očekávané sněhové podmínky, spíše naopak. Teploty kolem 4 °C nadělaly hodně starostí zejména organizátorům. Po průjezdu prvních aut bylo na trati stále více šotoliny. Ani tyto nepříjemné skutečnosti nevzaly Prokopovi chuť závodit. Ve hře byla totiž pozice nejrychlejšího „neseveřana“. Duel s Rakušanem Aignerem probíhal v režii české posádky. Na úvodním testu dne byla rychlejší, v závěru druhé ranní zkoušky Aigner havaroval a svého Lancera doloval ze závěje dlouhé minuty. Chyb se však nevyvarovali ani domácí „rychlíci“ Flodin i Sandell. Za této situace se Martin Prokop posunul na třetí příčku za dvojici Finů Hänninen a Ketomaa.
„Do druhého dne jsme šli s cílem bojovat s Aignerem. Toho se nám podařilo přeskočit, ale na švédské jezdce jsme nemohli moc pomýšlet. Ti se však částečně porazili sami. Nejprve vypadl Flodin, potom Sandell. Sobota byla opět o hledání hranice. Ráno jsme jeli s maximálním nasazení, přesto to na severské mladíky nestačí. Musím se opakovat, trať je zde extrémně rychlá a chybička přijde velmi snadno. “ doufá Martin Prokop.
Počasí i poslední den nastavilo organizátorům odvrácenou tvář. Region Värmland nadále ovládaly teploty nad nulou, což se promítalo do kvality tratí. Vše vygradovalo zrušením 18. zkoušky.
Snaha Martina Prokopa byla před posledními pěti zkouškami jasná. Pokusit se za svými zády udržet domácího jezdce a lídra produkční kategorie z úvodu soutěže Patrika Sandella. To se českého jezdce nedařilo podle představ a po sekci tří vložek se Švéd dostal 1.4 sekundy za jihlavského jezdce. Ten však nesložil zbraně, na dalším desetikilometrovém testu podlehl Sandellovi jen o dvě desetiny, ale v samotném finiši se musel s vysněným umístěním na stupních vítězů rozloučit. Přesto pozice nejrychlejšího „neseveřana“ v produkčním voze dokladuje obrovskou hodnotu výsledku. V celkové klasifikaci mu patří vynikající 12.příčka.
„Samozřejmě jsem v duelu se Sandellem nevzdali, což bylo znát na kratších zkouškách, které jsme absolvovali v relativním kontaktu. Ale na nejdelším testu dne nám vždy výrazněji ujel. Dostali jsme vždy více než deset sekund, což rozhodlo,“ litoval Martin Prokop.


Výsledky Produkční vozy
1. Hänninen – MarkkulaMitsubishi Lancer Evo IX2:59:08.78.abs.
2. Ketomaa – TeiskonenSubaru Impreza N14+ 1:23.210.abs
3. Sandell – AxelssonPeugeot S2000+ 1:51.811.abs.
4. Prokop – TománekMitsubishi Lancer Evo IX+ 2:03.012.abs
5. Nittel – RufMitsubishi Lancer Evo IX+ 3:55.314.abs.



JL, 12.2.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar