Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Poslední přípravy Tatra Loprais týmu

Startovní číslo 502, které poveze na své Tatře posádka Aleš Loprais, Milan Holáň a Vojtěch Štajf se na českých vozech objevilo dvakrát: v roce 1992 jej Karel Loprais dovezl ke třetímu místu na trase z Paříže do Kapského Města.

O rok dříve vezl stejné číslo Josef Kakrda na Liazu a i přes výborný výkon zůstal hluboko v poli poražených. Je nasnadě, že Aleš hodlá navázat na Karlův výkon z před sedmnácti let.
Tradičně v okolí slovenské Senice uskutečnil Loprais Tatra Team poslední testovací program před odjezdem na jihoamerický Dakar. V permanenci byl samozřejmě hlavně dakarský speciál, na němž celý tým prováděl poslední ladění zejména jízdních vlastností.
„Nalétali jsme, co se do auta vešlo, celé dva dny. Jsme maximálně spokojeni. Od Foxu jsme obdrželi letos už čtvrtou evoluci tlumičů a tu poslední hodnotím jako excelentní. Dělali jsme životnostní testy s cílem tlumiče maximálně zahřát, několikanásobné jumpy ve vysokých rychlostech, rolety i písečné koleje s vysokými zdvihy pérování v rychlém sledu, vše skvělé,“ řekl po testech Aleš Loprais, a pokračuje: „Motor je taková moje libůstka, auto s ním zrychluje raketově jako ještě nikdy, z nuly na stovku se dostaneme pod 12 sekund. Ve voze máme osazené i nové převody, díky nimž se maximální rychlost dostala až ke hranici 200 km/h. V podmínkách Dakaru nás reglement pustí jen do 150 km/h, ale tohle nastavení nám umožní optimálněji zatěžovat provozní skupiny vozidla i při vyšších rychlostních průměrech, které nás hlavně v úvodních etapách po argentinských pampách zřejmě čekají.“
První testování s týmem absolvoval i nový navigátor Vojtěch Štajf. „Při tomto testu jsem vlastně poprvé viděl závodní Tatru v pohybu, před tím jsem pouze navštívil dílnu ve Frenštátě a Aleš s Milanem mi poskytly letmou první prohlídku kabiny a auta vůbec. Co mě ale opravdu příjemně překvapilo a nadchlo, bylo to, jak závodní Tatra funguje. Od podvozku, přes skvělé brzdy, až po výkon motoru. Je to skutečný závoďák a Aleš ho má v rukou. Myslím, že s tímhle autem a Alešem za volantem musíme bojovat o nejvyšší příčky.“


502 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf
850 Leo Loprais, Michal Ptáček
851 Ladislav Csekey, Lubomír Kýpeť
913 Karel Loprais, Milan Loprais, Jiří Vintr, Ladislav Lála



Dojmy Vojtěcha Štajfa

Dá se nějak shrnout úvodní statický dojem z vozu?
Dojem z kabiny je samozřejmě odlišný od toho, co znám ze svého závoďáku, jelikož se ale živím i testy aut a občas se svezu i nějakým náklaďákem, protože mám kromě traktoru řidičák na všechno, co má kola, pohled bez výhledu na přední kapotu mě nepřekvapil. Co mě ale opravdu příjemně překvapilo a nadchlo, bylo to, jak závodní Tatra funguje. Od podvozku, přes skvělé brzdy, až po výkon motoru.


Jak jste se usadil v těsné tatrovácké kabině?
Po Láďovi Lálovi jsem si vlastně seřídil pouze bezpečnostní pásy, jsme oba asi stejně vysocí a podobné postavy, takže nebylo potřeba nijak zvlášť pracoviště navigátora upravovat.


Jako navigátor budete mít v popisu práce obsluhu řady přístrojů
Co se týče obsluhy přístrojů – zatím jsou to jen dva tripmastery a kamerový systém, s navigací se budu moci seznámit až v Jižní Americe, kdy modul obdržíme od organizátora. Každopádně si chci vymyslet nějakou pomůcku, jak při jízdě po drncavém povrchu udržet v ruce itinerář, protože jakmile v Tatře něco spadne na podlahu, už se to při závodním tempu těžko "vyloví".


Takže ani pro zkušeného soutěžáka není Dakar žádný med…
Ty otřesy v kabině jsou skutečně drsné a já jsem rád, že od začátku října chodím třikrát týdně posilovat. Myslím, že i to bude možná do startu málo.


Kromě navigace se v průběhu soutěže budete muset potýkat i s dalšími věcmi, co třeba výměna kola? Ta se týká všech členů posádky.
Při testovacích jízdách jsme vyzkoušeli i výměnu kola, hlavně jsme si s klukama ujasnili, co kdo bude dělat, aby to bylo jednak časově nejefektivnější a zároveň, abychom se navzájem nemotali. Jelikož náhradní kolo váží výrazně přes metrák, musí být koordinace jednoznačně nacvičená dopředu. Přišli jsme i na nějaká vylepšení, takže si myslím, že bychom se s výměnou mohli dostat na čas kolem deseti minut. Samozřejmě to bude záležet na povrchu, na kterém pro výměnu defektu zastavíme, navíc naše pneumatiky Pirelli by podle Alešových zkušeností měly být velmi odolné a tak si přejeme, aby k takové výměně dojít nemuselo.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar