Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot pro Le Mans s V12 HDI

V roce 2005 se Peugeot rozloučil se soutěžemi WRC, ale letos se na závodní tratě opět vrací na dvou frontách, přičemž hlavní prioritou je Program Peugeot Le Mans představený poprvé 2005, ale fakticky se rozběhl až po skončení sezony.

V červnu roku 2006 představila maketu motoru V12 HDI FAP a maketu modelu 908, představené vloni v Paříži. Nyní odhalil verzi připravenoupro první tréninkové jízdy. Hlavním vrcholem bude 24 hodin v Le Mans, zvítězil již dvakrát - v letech 1992 a 1993. Rok 2007 bude pro tým i vozy rokem zkušebním, než budou společně v roce 2008 usilovat o vítězství. Peugeot se také zúčastní šampionátu Le Mans Series, v každém ze šesti závodů dvěma vozy.
„Do roku 2007 vstoupil Peugeot s dvěma programy – oficiálním, založený na vytrvalosti a motoru HDI FAP a sportovním na podporu prodeje modelu 207.“, říká Michel Barge, ředitel Peugeot Sport.
„Letošním cílem je vylepšování a přizpůsobování modelu 908 různým závodním okruhům tak, aby získal potřebný výkon. Půjde hlavně o dosažení optimálního spojení výkonu a vytrvalosti. V každém ze šesti závodů Le Mans Series (LMS) i v závodě 24 hodin v Le Mans se představí dva vozy. Pro čtyři závody LMS jsme vybrali tyto jezdce - Francouz Nicolas Minassian a Stéphane Sarrazin, Portugalec Pedro Lamy a Španěl Marc Gené. Závod 24h Le Mans posílí Sébastien Bourdais a Jacques Villeneuve, zkušebním a záložním jezdcem bude Eric Hélary (na snímku).
Propagace sportovních produktů, které podtrhují technická řešení použitá u sériově vyráběných vozů, je záležitostí modelu 207s benzinovým motorem THP. Model 207LW je určen pro okruhové závody Poháru 207 Sprint. Jeho vítěz obdrží vůz Spider 207, který je druhou novinkou na okruzích. Evropská formule Spider Cup se představí mj. v různých závodech LMS.
Pro rallye byl vyvinut 207 Super 2000, který odpovídá předpisům Super 2000. Tento vůz bude zapojen do národních i mezinárodních šampionátů jako je například Intercontinental Rally Challenge a Production WRC 2007, a to našimi filiálkami, dovozci a soukromými zákazníky.

Pět otázek pro pana Bruno Famina, technického ředitele
Kolik času jste měli na spuštění projektu 908?
V červnu roku 2005 byla oznámena snaha Peugeotu vrátit se do vytrvalostních závodů s motorem Diesel HDI FAP. Ještě v listopadu celá skupina Peugeot Sport vyvíjela modely 307 WRC pro rallye. Do Vélizy jsem nastoupil v řínu 2005 a od prázdného stolu až do dneška, po roce a třech měsících, jsme představili hotový vůz a jeho piloty.

Jaké byly hlavní etapy projektu?
Až do konce roku 2005 jsme se zaměřovali na definici hlavních technických orientací a přizpůsobení složení technického týmu novému programu. Začátkem března jsme se shodli na konceptu zavřeného vozu a zahájili první testování jednoválcového motoru. V dubnu podstoupila maketa první testy v aerodynamickém tunelu, v červenci jsme stanovili tvar kostry a v září začali sestrojovat první motor, který poprvé vyjel den po prezentaci modelu 908 na autosalonu v Paříži.

Uvažovalo se také o použití biopaliva.
Provedené testy dopadly velmi přesvědčivě. Proto jsme navrhli již od roku 2007 používání biopaliva, ale podle stávajících předpisů autoklubu ACO zůstal zachován princip jednotného paliva pro všechny závodní vozy.

Jaký je v současné době program modelu 908.
Pro rok 2007 je na programu asi 15 tréninků, z nichž tři budou simulovat závod 24h v Le Mans. Počítáme zhruba s 20 až 30 000 zkušebními kilometry. Zavítáme také do Sebringu, nikoliv však na závod, ale testovat. Pro účast na závodech je velmi brzy, zato je zajímavé mít možnost srovnání s konkurencí za srovnatelných podmínek. Prvních závodů se zúčastníme při LMS v Monze 15. dubna a poté ve Valencii 6. května. Tyto dva závody budou pro model 908 především velkou zkouškou, která nám poslouží k získání maxima informací před závodem v Le Mans.

Za výběr jezdců byl zodpovědný Serge Saulnier, manažer týmu.

Jaký typ pilotů jste hledali?
Nehledali jsme žádný určitý typ,spíše jezdce určitých kvalit. Samozřejmě je důležitá rychlost, ale musí být spojena s vytrvalostí. Hledali jsme pilota, který by uměl využít vůz za všech podmínek a přizpůsobit jízdu okruhu. Zprvu jsem spoléhal na aktivní nebo mladé bývalé piloty F1. Ale zjistili jsme, že naším požadavkům jich vyhovuje jen málo.

Byly určité tlaky ohledně národnosti pilotů?
Je samozřejmé, že firma jako Peugeot nemůže mít v programu těchto rozměrů tým složený ze samých Francouzů. Nicméně jsem nedostal žádné konkrétní pokyny. Zpočátku jsem se zaměřil na piloty z Německa a Anglie. Hodně z nich však usilovalo o pilotování monopostů F1.

Jak jste postupoval při výběru pilotů?
Do týmu Peugeot Sport jsem se začlenil vloni a hned začal svoje představy spojit s představami Jean-Pierre Nicolase a Michel Barge. Dokonce mě kontaktovali jezdci GP Masters, kteří mě udivili svou motivací a mladostí ducha. Tito hoši netouží po ničem jiném, než zkusit své štěstí ve Formuli 1. Chápu je, ale být ve 20-25 letech členem továrního týmu je přeci také krásná příležitost. Touto cestou se vydali kdysi např. Schumacher, Wendlinger nebo Frentzen. Domnívám se, že vytrvalostní závody jsou výbornou přípravou pro F1. Nakonec jsem přijal klasičtější plán se zkušenými piloty, kterým je v průměru kolem 30 let.

Villeneuve ani Marc Géné nemají však zkušenosti s vytrvalostními závody.
Jacques je člověk, který vystřídal a vyhrál všechny závody, do nichž se pustil. Mám na mysli zejména Champcar, 500 mil v Indianapolis nebo Mistrovství světa F1. Mám rád jeho sportovního ducha a věděl jsem, že touží po možnosti utkat se v závodě 24h Le Mans. Když jsem ho kontaktoval, přesvědčil mě. Mohl by se stát prvním pilotem, který by byl ověnčený ve Formuli 1, Champcar, Indianapolis i v závodě 24h Le Mans. Marc Géné zaujímá klíčovou pozici u týmu Ferrari, je výborný pilot, který navíc uměl úspěšně nahradit piloty F1.

Jak budou sestaveny posádky?
Posádky nejsou zatím pevně stanoveny, je třeba nejprve odjet několik testů. Jedním z důležitých faktorů hraje výška, ale také podobnost v reflexích na vůz. Nicolas, Stéphane, Pedro a Marc si rozdělí program roku 2007. Sébastien a Jacques je doplní v Le Mans. Prozatím všichni musí najezdit potřebné kilometry. Všech šest jezdců se zúčastní simulací závodu 24h Le Mans. Souběžně s tím bude Eric Hélary naší posilou při vývoji vozu a zároveň i kvalitním rezervním pilotem.

(Pokračování o projektu zítra)

JL, 30.1.2007


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar