Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot pro Le Mans 2007

Slavný automobilový závod 24 hodin Le Mans nedává spát značce Peugeot, která by k dvěma vítězstvím z let 1992 a 93 ráda přidala další, a to už v příštím roce. Za tím účelem představil studii nebo spíše zatím jen maketu sportovního prototypu.

 

Přestože nemůže být prvním, kdo vyhraje závod s dieselem, tak chce vyrukovat do boje s nejsilnějším vznětovým motorem všech dob - vidlicovým dvanáctiválcem o výkonu 700 k. Prvenství však patří Audi, které letošní vytrvalostní závod poprvé v historii pokořilo s „naftou".

Na začátku roku 2006 založené oddělení aerodynamiky stálo před těžkým úkolem. Během několika týdnů vyvinout karosérii, která bude originální i účinná. Po třech měsících byl už model vozidla testován ve vzduchovém tunelu. Hned od samého začátku pracovali konstruktéři na uzavřené verzi s pevnou střechou, tak jak ukládají technické předpisy FIA platné od letošního června.

Výsledkem je Peugeot 908 V12 HCi DPFS, s nímž by francouzská značka měla navázat na úspěchy modelu 905.

Podle předpisů skupiny LMP1 (prototypy Le Mans) postavený prototyp váží pouhých 925 kilogramů. Stejně jako největší konkurent Audi vsadil Peugeot při výběru pohonné jednotky z marketingových důvodů na vznětový přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 5,5 litru, tedy s maximálním objemem přípustným pro přeplňované motory. S restriktorem dosahuje výkonu 700 k a točivého momentu 1200 N.m. Dvanáctiválec zároveň slibuje dobré rozložení hmotnosti a nízké vibrace.

Oproti klasickému úhlu rozevření válců 90º se rozhodl Peugeot pro 100º. Větší rozevření nemá prakticky vliv na torzní tuhost, ale snižuje těžiště. Sílu na zadní kola má přenášet šestistupňová sekvenční převodovka. Ovšem technici Peugeotu jsou pověstní tím, že u motorů s velkým točivým momentem, často z důvodu úspory místa a hmotnosti, oželí jeden nebo dokonce dva rychlostní stupně. Takže na konečnou verzi si musíme ještě počkat. V každém případě bude řazení elektrohydraulické.

K podvozku z karbonu jsou na dvojitých trojúhelníkových ramenech s pružinami pushrod upevněna 19" kola. Zvláště hrdi jsou inženýři Peugeotu na elektroniku. Z rallye získané zkušenosti s počítačem řízenými diferenciály pomohly při vývoji hnacího ústrojí.

Nový speciál se má objevit v příštím roce na závodě 24 hodin Le Mans, k němuž směřuje celý jeho vývoj. O jezdeckém obsazení zatím výrobce mlčí.

 

Jindřich Lasík, 4.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar