Peugeot Sport - cíl: vítězství v Le Mans
Ačkoliv do slavného závodu 24 hodin le Mans zbývají ještě tři měsíce, tak obhájce vítězství Peugeot finišuje v přípravě na plné obrátky. Podívejme se, jak vidí přípravu Olivier Quesnel (ředitel Peugeot Sport) a Bruno Famin (technický ředitel).
Vozy Peugeot 908 HDi FAP nastupují do čtvrté a poslední sezóny. Jaká nová technická vylepšení bylo nutné provést?
Bruno Famin: Bylo jich hodně. Nejprve jsme se soustředili na karoserii a motor, abychom vyhověli předpisům pro rok 2010. Pokud jde o karoserii, tak jsme zesílili zadní hrany na prodloužené části předního difuzoru, dále upravili zadní kapotu, odkud zmizely mřížky chránící a byly nahrazeny rovnou plochou.
Na motoru jsme podle nových pravidel pro rok 2010 museli zmenšit průměr příruby přívodu vzduchu: 37,8 mm v roce 2010 oproti 38,3 mm v roce 2009. Také bylo nutné snížit maximální tlak turbokompresoru z 2750 mbar v roce 2009 na 2590 mbar. Tyto dva zásahy měly za důsledek snížení výkonnosti o přibližně 40 koní. Zaměřili jsem se také na snížení ztrát, kdy jsme se společně s firmou Total soustředili na vylepšení používaných maziv, zlepšení propustnosti na přívodním a výfukovém potrubí a zlepšení spalování, na čemž úzce spolupracujeme s firmou Bosch.
Ve všech oblastech jsme se snažili dosáhnout snížení hmotnosti. Cílem bylo nezvyšovat ji oproti roku 2009, a to i přes úpravy, provedené za účelem zajištění vyšší spolehlivosti a splnění požadavků nových předpisů pro rok 2010.
Spolehlivost hraje v rozvoji a modernizaci klíčovou roli, i když z osmi vozů 908 HDi FAP, které se od roku 2007 zúčastnily závodu 24 hodin Le Mans, odstoupil jen jediný. Jinými slovy, dokončili jsme 191 z možných 192 hodin závodu. Musíme tuto tradici udržet, a tak se zaměříme na prvky, které nám v roce 2009 dělaly problémy: převodovku, spojku a převodní systém, opotřebení brzd, montáž kol a klimatizaci.
Jaké má vůz 908 HDi FAP naděje na vítězství?
Bruno Famin: Je zřejmé, že je to jeho 4. sezóna, ale stále má velký potenciál. V loňském roce jsme se domnívali, že za svým hlavním konkurentem nepatrně zaostáváme, pokud jde o výkonnost, ale ve skutečnosti to bylo naopak. 908 měla ještě lepší úroveň než její soupeř. Je však jasné, že konkurenti zareagovali a víme, že na svém voze, který je jen dva roky starý, udělali hodně práce. Z hlediska čisté výkonnosti by mě nepřekvapilo, kdybychom byli nepatrně pod úrovní soupeře, takže nás čeká v Le Mans skutečně 24 hodinový sprint.
Na startu 24 hodin Le Mans se objeví čtyři vozy 908 HDi FAP?
Olivier Quesnel: Budou zde tři oficiální vozy a s jedním pojede v celé sezóně série Le Mans i v závodě 24 hodin Le Mans tým Oreca - Hugues de Chaunac. Bude to výjimečný ročník a musíme udělat vše proto, abychom se dokázali postavit silnému protivníkovi, který touží po odvetě. 908, kterou dostane Oreca, bude v konfiguraci 2010 a je nedílnou součástí naší strategie pro závod 24 hodin Le Mans.
Jak jste dávali dohromady složení tří oficiálních posádek pro 24 hodin Le Mans?
Olivier Quesnel: Neudělal jsem nic revolučního, protože základy jsou jasně dané. Letošní závod 24 hodin Le Mans bude nesmírně náročný a za sebemenší chybu, problém nebo zpoždění v boxech nebo na dráze se draze zaplatí. Všechny vozy jsou o něco kvalitnější a rozdíly mezi nimi jsou o něco menší, takže boj bude těžký. Vypadá to, že závod bude ještě tvrdší než v Sebringu 2009, kdy vítězné vozy dělilo po 12 hodinách jen 22 sekund. Potřebovali jsme proto dvě posádky sprinterů a jednu sprintersko-vytrvalostní, a současně jsme museli při jejich sestavování přihlížet k tomu, jak jsou spolu jezdci sehraní. Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud spolu závodili ve Spojených státech a Pedro Lamy je pilíř týmu Peugeot. Franck Montagny, Nicolas Minassian a Stéphane Sarrazin si dokonale rozumí a pracují s velkým nadšením. A konečně pokud jde o vítěznou posádku z Le Mans – Marca Gené a Alexandera Wurze, které doplňuje Anthony Davidson, pro tento vůz jsme měli několik možností, mezi nimiž byl i Sébastien Loeb. Ten dosáhl požadované úrovně, aby mohl být do týmu začleněn a s rozhodnutím jsme čekali na švédskou rally. Každý závodník se musí zapojit na 100 procent, ale ukázalo se, že jeho program je příliš napjatý. Naopak Anthony Davidson byl k dispozici – je rychlý, nadšený a velmi šťastný, že může být součástí týmu Peugeot Total. Domnívám se proto, že máme 3 posádky schopné Le Mans vyhrát.
Co můžete říct o voze pro rok 2011?
Olivier Quesnel: Prozatímně jsme jej označili jako 90X a zatím nemůžeme říct nic konkrétnějšího. Naší prioritou je Le Mans, na který zaměříme veškeré úsilí.
Bruno Famin: Po technické stránce jsme v řadě věcí pokročili, ale podrobnosti si necháme zatím pro sebe. Technická pravidla se stále dokončují a ještě se musí vyjasnit mnoho věcí. Doufáme, že se to podaří rychle, protože v ideálním případě by měl vůz vyjet do konce roku. Mezitím nás čeká s přípravou Le Mans 2010 a vývojem vozu pro rok 2011 spousta práce.
Přehled závodů v roce 2010
Posádky:
12 hodin v Sebringu
908 HDi FAP č. 7: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz
908 HDi FAP č. 8: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Nicolas Minassian
24 hodin Le Mans:
908 HDi FAP č.1: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz
908 HDi FAP č. 2: Nicolas Minassian – Franck Montagny – Stéphane Sarrazin
908 HDi FAP č. 3: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Simon Pagenaud
Bruno Famin: Bylo jich hodně. Nejprve jsme se soustředili na karoserii a motor, abychom vyhověli předpisům pro rok 2010. Pokud jde o karoserii, tak jsme zesílili zadní hrany na prodloužené části předního difuzoru, dále upravili zadní kapotu, odkud zmizely mřížky chránící a byly nahrazeny rovnou plochou.
Na motoru jsme podle nových pravidel pro rok 2010 museli zmenšit průměr příruby přívodu vzduchu: 37,8 mm v roce 2010 oproti 38,3 mm v roce 2009. Také bylo nutné snížit maximální tlak turbokompresoru z 2750 mbar v roce 2009 na 2590 mbar. Tyto dva zásahy měly za důsledek snížení výkonnosti o přibližně 40 koní. Zaměřili jsem se také na snížení ztrát, kdy jsme se společně s firmou Total soustředili na vylepšení používaných maziv, zlepšení propustnosti na přívodním a výfukovém potrubí a zlepšení spalování, na čemž úzce spolupracujeme s firmou Bosch.
Ve všech oblastech jsme se snažili dosáhnout snížení hmotnosti. Cílem bylo nezvyšovat ji oproti roku 2009, a to i přes úpravy, provedené za účelem zajištění vyšší spolehlivosti a splnění požadavků nových předpisů pro rok 2010.
Spolehlivost hraje v rozvoji a modernizaci klíčovou roli, i když z osmi vozů 908 HDi FAP, které se od roku 2007 zúčastnily závodu 24 hodin Le Mans, odstoupil jen jediný. Jinými slovy, dokončili jsme 191 z možných 192 hodin závodu. Musíme tuto tradici udržet, a tak se zaměříme na prvky, které nám v roce 2009 dělaly problémy: převodovku, spojku a převodní systém, opotřebení brzd, montáž kol a klimatizaci.
Jaké má vůz 908 HDi FAP naděje na vítězství?
Bruno Famin: Je zřejmé, že je to jeho 4. sezóna, ale stále má velký potenciál. V loňském roce jsme se domnívali, že za svým hlavním konkurentem nepatrně zaostáváme, pokud jde o výkonnost, ale ve skutečnosti to bylo naopak. 908 měla ještě lepší úroveň než její soupeř. Je však jasné, že konkurenti zareagovali a víme, že na svém voze, který je jen dva roky starý, udělali hodně práce. Z hlediska čisté výkonnosti by mě nepřekvapilo, kdybychom byli nepatrně pod úrovní soupeře, takže nás čeká v Le Mans skutečně 24 hodinový sprint.
Na startu 24 hodin Le Mans se objeví čtyři vozy 908 HDi FAP?
Olivier Quesnel: Budou zde tři oficiální vozy a s jedním pojede v celé sezóně série Le Mans i v závodě 24 hodin Le Mans tým Oreca - Hugues de Chaunac. Bude to výjimečný ročník a musíme udělat vše proto, abychom se dokázali postavit silnému protivníkovi, který touží po odvetě. 908, kterou dostane Oreca, bude v konfiguraci 2010 a je nedílnou součástí naší strategie pro závod 24 hodin Le Mans.
Jak jste dávali dohromady složení tří oficiálních posádek pro 24 hodin Le Mans?
Olivier Quesnel: Neudělal jsem nic revolučního, protože základy jsou jasně dané. Letošní závod 24 hodin Le Mans bude nesmírně náročný a za sebemenší chybu, problém nebo zpoždění v boxech nebo na dráze se draze zaplatí. Všechny vozy jsou o něco kvalitnější a rozdíly mezi nimi jsou o něco menší, takže boj bude těžký. Vypadá to, že závod bude ještě tvrdší než v Sebringu 2009, kdy vítězné vozy dělilo po 12 hodinách jen 22 sekund. Potřebovali jsme proto dvě posádky sprinterů a jednu sprintersko-vytrvalostní, a současně jsme museli při jejich sestavování přihlížet k tomu, jak jsou spolu jezdci sehraní. Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud spolu závodili ve Spojených státech a Pedro Lamy je pilíř týmu Peugeot. Franck Montagny, Nicolas Minassian a Stéphane Sarrazin si dokonale rozumí a pracují s velkým nadšením. A konečně pokud jde o vítěznou posádku z Le Mans – Marca Gené a Alexandera Wurze, které doplňuje Anthony Davidson, pro tento vůz jsme měli několik možností, mezi nimiž byl i Sébastien Loeb. Ten dosáhl požadované úrovně, aby mohl být do týmu začleněn a s rozhodnutím jsme čekali na švédskou rally. Každý závodník se musí zapojit na 100 procent, ale ukázalo se, že jeho program je příliš napjatý. Naopak Anthony Davidson byl k dispozici – je rychlý, nadšený a velmi šťastný, že může být součástí týmu Peugeot Total. Domnívám se proto, že máme 3 posádky schopné Le Mans vyhrát.
Co můžete říct o voze pro rok 2011?
Olivier Quesnel: Prozatímně jsme jej označili jako 90X a zatím nemůžeme říct nic konkrétnějšího. Naší prioritou je Le Mans, na který zaměříme veškeré úsilí.
Bruno Famin: Po technické stránce jsme v řadě věcí pokročili, ale podrobnosti si necháme zatím pro sebe. Technická pravidla se stále dokončují a ještě se musí vyjasnit mnoho věcí. Doufáme, že se to podaří rychle, protože v ideálním případě by měl vůz vyjet do konce roku. Mezitím nás čeká s přípravou Le Mans 2010 a vývojem vozu pro rok 2011 spousta práce.
Přehled závodů v roce 2010
| 18. – 20. 3. | 12 hodin v Sebringu (americká Le Mans Series) |
| 7. – 9.5. | 1000 km Spa- Francorchamps (Le Mans Series) |
| 12. – 13.6. | 24 hodin Le Mans |
| 10. – 12. 9. | 1000 km Silverstone (Le Mans Series) |
| 12. – 14. 11. | Šanghaj (Int.) |
Posádky:
12 hodin v Sebringu
908 HDi FAP č. 7: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz
908 HDi FAP č. 8: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Nicolas Minassian
24 hodin Le Mans:
908 HDi FAP č.1: Anthony Davidson - Marc Gené – Alexander Wurz
908 HDi FAP č. 2: Nicolas Minassian – Franck Montagny – Stéphane Sarrazin
908 HDi FAP č. 3: Sébastien Bourdais – Pedro Lamy - Simon Pagenaud
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












