Peugeot 908 HY -s hybridem na okruhy
U příležitosti posledního závodu série Le Mans Series 2008 v Silverstone představil Peugeot Sport demonstrační vůz 908 HDI FAP vybavený hybridním pohonem. Koncept naznačuje, jakou podobu by mohl mít budoucí reprezentant značky Peugeot na vytrvalostních okruzích.
Jeho případný další vývoj závisí na pravidlech pro vozy kategorie LMP1, která mají platit pro závody Le Mans od roku 2009. Vůz disponuje hybridní technologií, kterou tvoří elektromotor a vznětový vidlicový dvanáctiválec HDi FAP. Právě touto kombinací se odlišuje od ostatních hybridních pohonů a Francouzi ji poprvé představil už před několika roky. Dost možná, že se s tímto systémem setkáme jednou i na běžných silnicích.
S technologií označenou jako HY se může část kinetické energie při brzdění rekuperovat (u klasického pohonu se ztrácí ve formě tepla) a poté ji využít třeba pro krátkodobé navýšení výkonu až o 80 k při zachování stejné spotřeby. Nebo využít výhradně elektrický pohon, například při jízdě v boxech, čímž se šetří palivo.
Hybridní pohon se skládá jednak z motoru/generátoru o výkonu 60 kW použitého místo startér. Dále ze 600 lithium-iontových článků (místo těžších niklmetalhybridových), které jsou rozděleny do deseti sad, přičemž šest je uloženo v kokpitu na místě klasické baterie, čtyři pak v levé části podvozku. Třetí složkou je výkonná řídicí jednotka, umožňující regulovat tok energie mezi akumulátory a generátorem. Je umístěna v zadní části levého blatníku.
Sportovní Peugeot 908 HY tak může jet buď na elektrický pohon nebo klasický spalovací, případně využít kombinaci obou pohonných jednotek
Podle výrobce se během jednoho okruhu v Le Mans akumuluje energie po dobu 20 až 30 sekund, a po stejnou dobu lze nárazově zvýšit výkon během zrychlení nebo tlačítkem „push to pass“, nebo naopak ušetřit tři až pět procent paliva při použití elektromotoru.
Michel Barge, ředitel Peugeot Sport: „Představení demonstračního vozu 908 HDI FAP s hybridním pohonem je v souladu s celkovým zaměřením našeho programu vytrvalostních závodů, který nezahrnuje pouze závodění. Peugeot využívá automobilového sportu i jako výzkumného a testovacího nástroje pro vývoj značky samotné. Po inovativním uvedení technologie HDI FAP na závodní okruhy bude použití hybridního pohonu ve vytrvalostních závodech pro Peugeot vynikající příležitostí, jak získat nenahraditelné zkušenosti pro vývoj sériových vozů. Nicméně to, zda budeme moci tuto technologii v sezóně 2009 skutečně zavést, závisí na pravidlech.
Na závěr si nemůžeme odpustit malou poznámku. Pokrok v žádném případě nelze zastavit, ale závodní automobily mají dělat pořádný rámus a také „vonět“ spáleným benzinem a olejem. Nějak si neumíme představit, že by se po závodních tratích proháněly jednou dokonce elektromobily. Všechno vlastně začalo v roce 1998, kdy BMW zvítězilo v závodě 24 hodin Nürburgringu s dieselovým modelem 320d. K dieselu upřelo potom pozornost Audi ve vytrvalostních závodech, jeho příkladu následovaly pak ještě SEAT ve světovém šampionátu cestovních vozů WTCC a také Peugeot v sérii Le Mans. Mezitím na Nürburgringu dvakrát nebo třikrát závodil tým Audi Abt s modelem A4 upraveným na pohon zemním plynem. A teď přichází Peugeot, jako první s hybridní technologií. Nic proti tomu, ale ještě, že existují závody historických automobilů, které nikdy už nemohou jezdit na nic jiného než benzin. Tam si můžeme vychutnat tu pravou nefalšovanou vůni.
JL, 25.9.2008
S technologií označenou jako HY se může část kinetické energie při brzdění rekuperovat (u klasického pohonu se ztrácí ve formě tepla) a poté ji využít třeba pro krátkodobé navýšení výkonu až o 80 k při zachování stejné spotřeby. Nebo využít výhradně elektrický pohon, například při jízdě v boxech, čímž se šetří palivo.
Hybridní pohon se skládá jednak z motoru/generátoru o výkonu 60 kW použitého místo startér. Dále ze 600 lithium-iontových článků (místo těžších niklmetalhybridových), které jsou rozděleny do deseti sad, přičemž šest je uloženo v kokpitu na místě klasické baterie, čtyři pak v levé části podvozku. Třetí složkou je výkonná řídicí jednotka, umožňující regulovat tok energie mezi akumulátory a generátorem. Je umístěna v zadní části levého blatníku.
Sportovní Peugeot 908 HY tak může jet buď na elektrický pohon nebo klasický spalovací, případně využít kombinaci obou pohonných jednotek
Podle výrobce se během jednoho okruhu v Le Mans akumuluje energie po dobu 20 až 30 sekund, a po stejnou dobu lze nárazově zvýšit výkon během zrychlení nebo tlačítkem „push to pass“, nebo naopak ušetřit tři až pět procent paliva při použití elektromotoru.
Michel Barge, ředitel Peugeot Sport: „Představení demonstračního vozu 908 HDI FAP s hybridním pohonem je v souladu s celkovým zaměřením našeho programu vytrvalostních závodů, který nezahrnuje pouze závodění. Peugeot využívá automobilového sportu i jako výzkumného a testovacího nástroje pro vývoj značky samotné. Po inovativním uvedení technologie HDI FAP na závodní okruhy bude použití hybridního pohonu ve vytrvalostních závodech pro Peugeot vynikající příležitostí, jak získat nenahraditelné zkušenosti pro vývoj sériových vozů. Nicméně to, zda budeme moci tuto technologii v sezóně 2009 skutečně zavést, závisí na pravidlech.
Na závěr si nemůžeme odpustit malou poznámku. Pokrok v žádném případě nelze zastavit, ale závodní automobily mají dělat pořádný rámus a také „vonět“ spáleným benzinem a olejem. Nějak si neumíme představit, že by se po závodních tratích proháněly jednou dokonce elektromobily. Všechno vlastně začalo v roce 1998, kdy BMW zvítězilo v závodě 24 hodin Nürburgringu s dieselovým modelem 320d. K dieselu upřelo potom pozornost Audi ve vytrvalostních závodech, jeho příkladu následovaly pak ještě SEAT ve světovém šampionátu cestovních vozů WTCC a také Peugeot v sérii Le Mans. Mezitím na Nürburgringu dvakrát nebo třikrát závodil tým Audi Abt s modelem A4 upraveným na pohon zemním plynem. A teď přichází Peugeot, jako první s hybridní technologií. Nic proti tomu, ale ještě, že existují závody historických automobilů, které nikdy už nemohou jezdit na nic jiného než benzin. Tam si můžeme vychutnat tu pravou nefalšovanou vůni.
JL, 25.9.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout