Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 908 HDi FAP s titulem ILMC

Tým Peugeot Total nezaváhal a s velkým odhodláním úspěšně završil „kariéru“ vozu 908 HDi FAP. Oba zúčastněné vozy ovládly závod a díky Sarrazinovi a Montagnymu oslavil Peugeot páté vítězství v sezóně a současně získal titul v úvodním ročníku ILMC (Intercontinental Le Mans Cup).

Peugeotu se v průběhu necelých dvou měsíců podařilo získat dvakrát první dvě místa (Silverstone a Road Atlanta) a jednou zvítězit – ve Zhuhai (Čína) a zajistit si tak v tomto prvním ročníku ILMC titul v Poháru konstruktérů i týmů. Vítězství připadlo vozu 908 HDi FAP pilotovaným Stéphanem Sarrazinem a Franckem Montagny, který vyhrál o 4,826 s před Audi s posádkou Kristensen/McNish. Druhý vůz, za jehož volantem se střídali Sébastien Bourdais a Simon Pagenaud, skončil na čtvrtém místě, neboť závodě zvolil poněkud jinou strategii a navíc se dostal do kolize s jiným vozem.
Soupeři pilotů Peugeot vyvinuli na začátku závodu velký tlak a Capellovi (Audi č. 8) se na okamžik podařilo vmísit se mezi oba Peugeoty, ale hned po prvním tankování se obnovilo původní pořadí. Odpoledne se však postupně strojům německého týmu podařilo dotáhnout a McNish se od 150. kola dostal do čela. V té chvíli začala velmi napjatá, nervy drásající část, kde se oba týmy střídaly ve vedení podle toho, jak tankovaly. V táboře Peugeotu se objevily známky nejistoty...
„Od začátku závodu jsme jeli vždy dvě série na stejných pneumatikách, zatímco
přezouvali při každém zastavení,“ poznamenal Simon Pagenaud. „Naše zadní pneumatiky měly však tendenci ztrácet na konci účinnost. Takže jsme sami přešli na přezouvání při každém zastavení, ovšem aniž bychom snížili tempo, to ukazuje, jak dobrá byla naše základní strategie. Pak nás čekal strhující sprint do cíle…“
Poslední fáze závodu byla pro všechny opravdu emotivní. Montagny se vrhnul do boje ze všech sil, ale poněkud ztratil, když ve 162. kole vyjel na štěrk. Chvilku poté musel Bourdais nečekaně zastavit kvůli opravě karoserie poškozené po střetu s vozem GT, což ho stálo „stop&go“.
Vše se tak muselo odehrát během posledního Sarrazinova tankování, který při posledním zastavení Kristensena (Audi) převzal vedení. Peugeot Sport si dokonale promyslel tah a naplánoval bleskové tankování ve 219. kole, takže se Sarrazinovi podařilo najet na trať přímo před svého dánského rivala. Pak šlo o to udržet, nebo dokonce zvětšit, rozdíl v posledních kolech a získat 19. vítězství pro vůz 908 HDi FAP, který tak končí svou kariéru s úžasným výkonem celého týmu. Piloti a členové týmu Peugeot Total tak mohli po 232 kolech ujetých za 5 h 36 min slavit jak konstruktérů i týmů.

1. Peugeot 908 HDi FAPSarrazin/Montagny232 kol5:35:39,053 s
2. Audi R15 TDIKristensen/McNish +4,826s
3. Audi R15 TDICapello/Dumas+49,302s
4. Peugeot 908 HDi FAPPagenaud/Bourdais +3 kola
5. Pescarolo-JuddNicolet/Da Rocha/Lafargue+26 kol




Peugeot 908 HDi FAP-legendární vůz

A 19 vítězstvími ve 28 závodech vstoupil mezi elitu legendárních závodních vozů Peugeot. Od prvního závodu 15. dubna 2007 v Monze po poslední závod 7. listopadu 2010 ve Zhuhai vyhrál postupně všechny největší klasické vytrvalostní závody: 24 hodin Le Mans, 12 hodin v Sebringu, 1000 mil Petit Le Mans/Road Atlanta, 1000 km v Silverstone, Spa, Interagos, atd.
Bruno Famin (technický ředitel): „908 vznikla v rekordně krátkém čase. Měla se původně objevit až na startu 24 hodin Le Mans v červnu 2008, ale generální ředitelství rozhodlo, aby se projekt nakonec spustil už v červnu 2007. Bylo proto nutné zkrátit všechny fáze projektování vozu. Nebylo to jednoduché, protože jsme začali na zelené louce jak z hlediska projektu, tak celého týmu. Rozhodnutí týkající se základní specifikace vozu padla na podzim roku 2005 (výběr architektury motoru a vozu) . Pracovali jsme na jednoválcovém motoru, s dřevěnou maketou v životní velikosti pro testy v aerodynamickém tunelu, abychom každý krok zoptimalizovali. 30. září 2006 ve 2 hodiny ráno jsme poprvé nastartovali ve Vélizy motor V12 HDi FAP, což byl jeden z nejdůležitějších momentů vývoje 908. Montáž začala 11. prosince 2006 a k prvnímu nastartování hotového vozu (na podpěrách) došlo 22. prosince. První testovací jízda proběhla 31. prosince! Byla to pro nás ohromná výzva a uspěli jsme!“


Statistiky o voze 908 HDi FAP

28 závodů (Monza 2007-Zhuhaï 2010)
24 pole position
19 vítězství
9 x double
25 nejrychlejších kol v závodě


Vítězství
Le Mans, Monza, Valencia, Nüburgring, Spa, Silverstone, Portimao, Interlagos, Sebring, Road Atlanta, Zhuhai


Tituly
Le Mans Series 2007, 2010
Intercontinental Le Mans Cup 2010



JL, 19.11.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar