Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Petr Semerád - sedmnáctiletý talent

V automobilovém sportu máme hned několik důkazů, že jablko nepadá daleko od stromu. Ať je to například Václav Pech, Tomáš Enge, Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Karel Trojan, Lukáš Vojáček..ale v případě rodiny Semerádů „spadlo hned dvakrát“.

Už v roce 1984 se ve startovních listinách objevilo jméno Josefa Semeráda, a s menšími přestávkami vydrželo prakticky až do loňského roku. V roce 2007 se na scéně objevil syn Martin, který nakoukl i do mistrovství světa v rallye a nyní přichází nejmladší, teprve sedmnáctiletý syn Petr. Ačkoliv má za sebou pouhé čtyři starty v rally, tak už na sebe dokázal výrazně upozornit.



Jak jste se dostal k automobilovým závodům, se ani ptát nebudeme, jste ze závodnické rodiny, ale zajímaly by nás vaše první zkušenosti s motorismem.

Ve dvanácti letech jsem začal s motokárami, v letech 1012/13 až 2017/18 jsem jezdil Mogul Cup na okruhu v Sosnové. První rok se sériovým Mitsubishi Lancer, druhý už s produkčním „enkem“, s nímž jsem seriál vyhrál dvakrát absolutně.



Mogul Cup, který se jezdí od podzimu do jara, byl asi dobrou školou.

To určitě. Sice se závodí na jedné trati, ale na různém povrchu, od suchého asfaltu, přes mokrý, šotolinu až k ledu a sněhu. Přitom získáte úžasný cit pro grip. Můžu každému doporučit.


Mezitím jste se ale ještě zúčastnil talentové soutěž Junior Star, kterou vypsal Josef Křenek a objevil jste se na okruzích.

To je pravda, ve čtrnácti jsem Junior Star vyhrál asi ze tří desítek uchazečů, jako vůbec nejmladší účastník. Měl jsem startovat v Octavia Cupu, ale z toho bohužel kvůli věku sešlo. Může se totiž až od patnácti. Proto mě pan Křenek vyjednal starty s formulí Gloria v německém týmu. V roce 2017 jsem přesedl ještě do formule Tatuus Abarth italského týmu a s ní získal celkové prvenství v šampionátu střední Evropy. Jednalo se o formuli 4 s motorem o objemu 1,4 litru a výkonu ca 140 k.


Ale tatínek Josef i bratr Martin jezdili výborně automobilové soutěže. Nechtěl jste jít v jejich šlépějích?

Samozřejmě, že ano. K rally mě to stále táhlo. Vloni jsem na výjimku zkusil rallysprinty v Mostě a v Pačejově, kde jsem dojel s Peugeotem, 208 třetí ve třídě.


Pak ale nastal zlom ve vaší zatím krátké kariéře, který se ukazuje jako hodně zásadní a může mít velký vliv na váš další růst.

Máte pravdu. Před rallysprintem v Kopné se Martin bavil s pány Ctiradem Hájkem a Jirkou Hlávkou, kteří nejsou naší veřejnosti neznámí. (Pozn.red S jejich podporou získal Mirek Janota s vozem Opel Kadet titul mistra a vicemistra Evropy v historických automobilech). Slovo dalo slovo a v Kopné jsem už startoval pod jejich dohledem. Sice jsme ve čtvrté zkoušce s Petrem Těšínským byli mimo trať, ale pak vyhráli všechny tři zbývající zkoušky a skončili šestí.


Rallysprint ve Vyškově se už ale jel plně v „režii Hájků“, vedle vás usedl Jirka Hlávka a hned jste vyhráli třídu i dvoukolky a absolutně skončili desátí. To byl pro mnohé šok. Co bude dál?

Zatím můžu startovat na výjimku jen v českých rallysprintech, a tak se připravuji na start v Pačejově, ale už ne s Peugeotem, ale s Opelem Adam. S pomocí bratra, otce a už zmíněného Jirky Hlávky a dalších se učím psát rozpisy, pod dohledem Josefa Kališe jsem trénoval rychlost na motokáře stopětadvacítce s řadičkou.


Slyšeli jsme, že jste uvažovali také o startu v Itálii, ale nakonec z toho kvůli věku sešlo. Jak je to vůbec s věkovou hranicí pro rallye?

V Čechách můžu jet pouze rallysprinty, dvoudenní soutěže velkého mistráku bohužel ne. Ani v zahraničí to není o mnoho lepší, protože od letoška byla věková hranice posunuta na osmnáct let. Tak nám nezbyde nic jiného než čekat do května příštího roku, kdy mě bude osmnáct. Do té doby musím vzít za vděk každou příležitost. Jako třeba roli předjezdce při Edda Cupu do vrchu na Zbraslavi.


Proč přecházíte od Peugeotu na Opel?

Jednak jsou úspěchy Hájek Rally Teamu spjaty s Opelem, ale hlavně Opel Adam má podle mě lepší jízdní vlastnosti, je tvrdší, skoro jako by šlo o „áčko“. Peugeot je spíš komfortnější a nevypadá moc závodně, proto jsme se po úvahách rozhodli pro Opel Adam.


Na závěr jsme se zeptali také Ctirada Hájka, co jej přimělo pro návrat do automobilového sportu.

Po nemoci jsem hodně přemýšlel a taky od doby, kdy jsme skončili s historiky, uplynulo už šest let. Najednou se objevil Petr Semerád, který se ukázal a ukazuje jako veliký talent, jaký u nás už dlouho nebyl a je třeba mu pomoci v rozvoji dál. Beru to jako výzvu a chceme se mu věnovat systematicky. A to je moje parketa, pomáhat. Všechno má svůj vývoj a nic se nesmí přepálit. Náš cíl je nejdřív ale mistrovství Evropy a kategorie R5… a poté mistrovství světa WRC.



Při Rally Invelt Pačejov se tedy na scénu vrací Hájek Rally Team a jak známe Ctirada Hájka, ten když se pustí do práce, tak jde krok za krokem za svým cílem. A Petr Semerád? Asi největší český talent posledních dob, který dostává nyní šanci posunout se hodně vysoko.



JL 10.7.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar