Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Petr Nikodém - nejtěžší sezona

„Sezonu 2021 bych hodnotil zatím jako vůbec nejtěžší. V závěru roku jsme absolvovali jedenáct závodů doma a v zahraničí během jedenácti týdnů. Na nic nebyl čas a z časových důvodů jsme přišli také o mechanika, zhodnotil jednou větou sezonu Petr Nikodém.

Vzhledem k situaci, která letos ovlivňovala náš život, začala sezona vlastně až na konci června, kdy se jel první evropský závod v Bausce, u nás se začínalo až v polovině července. Než se dostaneme k rozhovoru s Petrem Nikodémem, tak trocha rekapitulace: Mistrovství republiky – šest závodů, titul vicemistra v superbuggy, jedno vítězství, 1.místo Setkání v Humpolci a 1.místo Setkání mistrů v Sosnové, ME – osm závodů, čtvrté místo v superbuggy, dvě vítězství.



V roce 2020 se odjelo jen pár závodů doma, Evropa se nejela vůbec. Poprvé jste nasadili nový vůz kategorie superbuggy. Letos jsi absolvoval patnáct závodů. Jak s odstupem času zhodnotíš sezonu.


Byla to určitě nejtěžší sezona, jakou jsme zažili. Jedenáct závodů za jedenáct týdnů. To už nechci absolvovat. Netrpělivě vyhlížíme k domácímu kalendáři, Evropa by měla začít v polovině května v německém Seelowě a skončila by v říjnu ve Španělsku (11 závodů). Tahle trať se mi vůbec nelíbí, dobrá tak na malé karty. Pro turbo motory absolutně nevhodná, pro ně jsou ideální tratě jako Paka nebo Přerov.

Rok 2020 byl jen takový testovací, ale přesto můžeme srovnávat. Určitě jsme auto posunuli technicky dál, jak dokazují dvě vítězství v Evropě a 95 procent vyhraných měřených tréninků, často až o jednu sekundu. Dokonce jsme bojovali o tituly, nakonec dopadla, jak dopadla.



Vím, že o výsledcích většinou rozhodovaly kuriozní závady.


To je pravda. Hned v prvním měřeném tréninku nás opustilo čidlo otáček turba, motor si mohl "čuchnout" k neomezené síle a nás málem poslal zpět domů. V druhém měřeném tréninku, k našemu údivu, bylo vše v pořádku. Ale pak se v předstartovním prostoru začaly hromadit komplikace. Začalo to divným kopáním do sedačky z oblasti vodních chladičů a už jsem věděl, že něco není v pořádku. Při nájezdu na start a zkušebním startu praskla ruční brzda. Zkusil jsem poprosit o založení na startu, ale marně. V druhém závodě jsem hned v první zatáčce dostal ránu z boku a praskla těhlice, mj. také šestkrát odešel alternátor a nakonec mě do finále nepustili pro nesvítící světlo a nenechali nás to opravit. V Nové Pace jsme spíš bojovali s dírami v trati než se soupeři. Ve druhé Francii se na startu se dostala voda do tištěného spoje hlavního odpojovače a naše bestie řekla že už nikam nechce. Výrobce zapomněl dát těsnění, za což se nám omluvil, ale ztratili jsme hodě bodů. Poté se nám v Maggiore u klepala pacicka kontaktu na hlavním plusu. Nebo Bousov. Tam jsme všechno vyhráli, ale do semifinále postoupilo jen jedenáct jezdců, to znamená, že jeden nepostoupil. A to jsem byl já, když praskla spojovačka.



Jak jsi se vyrovnal se změnou přepisů, mám na mysli stejné pneumatiky nebo jednotný benzin.

Je vidět, že FIA dělá překotná rozhodnutí a asi zkouší, co vydržíme. Gumy jsme měli všichni stejné, ale byly hodně tvrdé. Vem si, že gumy z prvního závodu jsme jeli ještě v posledním ve Španělsku. Potřebovali bychom třeba trochu měkčí směs, ale všichni se obáváme, aby nebyla zase moc měkká. FIA jde z extrému do extrému. Podobné je to s benzinem. Ten dnešní předepsaný je vhodný pro atmosférické motory, ale ne pro turba. Hodně mě štve, jak se vyvíjejí technické předpisy. Současné by měly snad vydržet do roku 2026, ale kdo ví. Je tady záměr, aby buggy vyráběl jeden výrobce. Tím by autokros ztratil vůbec smyl. Autokros byl od samého začátku vždy založen na konstrukčních schopnostech. FIA chce, aby auta měla mít rovné podvozky, motor oddělen od řidiče jako ve formuli.



Jak vidíte konkurenci v roce 2022.


Těžko ještě teď odhadovat. Určitě se má vrátit Bernd Stubbe, na souboje s ním se těším. Letošní mistr Tafani získal titul, a to mu prý stačí a na další sezonu je prý starý, dodal v legraci. Evropu by neměli jet ani Jordák ani Hrubý. Grencis všechny buggy prodal a čekáme s čím vyrukuje. Pro nás je důležité, že náš turbo motor dokáže konkurovat atmosférickým, jak jsem řekl na kolo až o sekundy. Takže auto je konkurenceschopné. Přes zimu, nás čeká hodně práce, vše rozebrat, motor zrepasovat, udělat novou elektriku, zvýšit tuhost rámu. Víme, co je třeba vylepšit. Hlavně, aby nebyl každý týden jeden závod. Pak není čas na nějaké úpravy.




JL 8.12.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar