Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Pavel Dresler - Korsika je nejtěžší

Pavel Dresler se narodil v roce 1986 ve Studénce, brzy se stal velkým fanouškem motoristického sportu a v počátcích zejména jezdce Romana Kresty. Právě díky Krestovi se Pavel Dresler poprvé svezl v soutěžním voze na horkém sedadle spolujezdce.

Pak už začal pracovat na tom, aby se stal regulérním spolujezdcem a v letech 2005 až 2011 spolupracoval s řadou českých soutěžních jezdců. V roce 2011 začal působit jako spolujezdec po boku Jana Kopeckého v týmu Škoda Motorsport. První společnou soutěž, Kyperskou rally, dokončila nově vytvořená posádka na druhém místě. V sezóně 2012 Dresler společně s Kopeckým poprvé vyhráli český šampionát a rok nato riumfovali ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC).

Roku 2014 česká posádka Kopecký / Dresler zvítězila ve FIA Asijsko-pacifickém mistrovství. Poté přesedli do vozu Fabia R5 a vybojovali společně další tři tituly v českém šampionátu (2015-17) a také tři vítězství na podnicích šampionátu WRC2 . V letošním roce vyhráli jak domácí šampionát, tak se stali mistry světa kategorie WRC2. Prostě rok z říše snů.



Všimli jsme si, že máš ve dveřích držák na mobilní telefon. K čemu je to vůbec při rallye dobré?

Je to naše jediná možnost, jak komunikovat s týmem. Vysílačky – kvůli finanční náročnosti – využívají jen týmy WRC, takže na nás by, nebýt telefonů, zbyli jen holubi nebo kouřové signály. I tak samozřejmě nesmíme komunikovat v průběhu samotné rychlostní zkoušky, v tom jsou omezené i týmy WRC, které mohou nahlásit třeba závadu, ale nesmí sdílet informace se svými týmovými kolegy.


Jak moc podobné je Polo R5 vašemu vozu FABIA R5?

Pokud jde o podobnost s naším vozem, je skutečně jen minimální. Volkswagen sice používá i pro Polo R5 víceméně stejný motor jako my, ale zbytek auta je úplně nový, postavený na moderní platformě MQB.


Slyšeli jsme, že jsi stále ještě na škole. Co studuješ a jak se to dá sladit s rallye kariérou?


Dodělávám doktorát z aplikované mechaniky na Vysoké škole Báňské. Skloubit s rallye se to dá vcelku bez větších problémů. Jsem na škole i zaměstnaný, přednáším tam a zároveň učím. Hodí se, že máme 40 dnů dovolené, takže se to dá s rallye vždycky nějak sladit. Když musím na rallye, kolegové si za mě vezmou nějaké hodiny a já to potom odučím po návratu ze soutěže.


Jak dlouho už spolu jezdíte?

Od poslední soutěže roku 2011, což byla kyperská rallye, ale už dříve jsme spolu testovali.

Stalo se ti už někdy, že by ses s Honzou v autě bál?

Ne. Jakmile se člověk v rallyovém autě začne bát, musí skončit. Hned se to začne projevovat na čtení a na přesnosti. Začnete neustále kontrolovat jezdce a už to nikdy není dobré. Musíte k tomu ale mít respekt. Jakmile ho ztratíte, začnete si o sobě myslet příliš, získáte moc sebevědomí a začnete také dělat chyby.
Občas se člověk může leknout. Když máte hlavu skloněnou k poznámkám a zjistíte, že něco není, jak má být, můžete na chvilku znervóznět.


Která rallye letošní sezóny byla nejtěžší pro tebe jako navigátora?

Rozhodně Korsika. To je podle mě vysoká škola spolujezdectví. Nejtěžší na ní je střídání rytmu. V jednu chvíli se jedou rychlé série zatáček, kde člověk nestíhá ani zvednout hlavu, a najednou začnou volnější pasáže, kdy je potřeba zpomalit tempo čtení. Informace nesmí nikdy přijít moc brzy, protože začátky na Korsice jsou všechny stejné a jakmile se jednou ztratíte, už nemáte šanci se „najít“. Jsou tam úseky dlouhé i 15 kilometrů s téměř identickými zatáčkami.


Řídíš někdy R5? Někteří navigátoři jsou i schopní jezdci, jak to máš ty?

Vůbec. Nedosáhnu na pedály. Jak víte, FABIA R5, nemá posuvné sedačky a my jsme s Honzou výškově tak rozdílní, že abych mohl řídit po něm, musel bych mít dvaceticentimetrové dřeváky a nebo sedět tak, že bych z auta téměř neviděl ven. Zvládnu auto odřídit na přejezdu, ale ostrou rychlostní zkoušku bych jet nemohl.


Přemýšlel jsi někdy nad tím, že bys byl radši jezdcem než navigátorem?

Nikdy. Zastávám názor, že je lepší být výborným navigátorem než průměrným pilotem.
Jan Kopecký: On řídí auto dobře, ale ne zas tak dobře (smích).
Pavel Dresler: Někdy ale Honzu porazím na motokárách.
Jan Kopecký: To je ale tím, že jsi o tolik menší a lehčí!


Je nějaký trik, jak se naučit číst za jízdy, aniž by se člověku udělalo špatně?

Nemyslím si. To podle mě člověk musí mít vrozené, natrénovat se to nedá.


Představme si, že by FABIA R5 měla rádio a vy ho mohli na rallye poslouchat. Co by vám hrálo?

My si na přejezdech pouštíme hudbu ze Spotify do sluchátek. Většinou posloucháme klasický rock – AC/DC, Iron Maiden a podobně.

Hrál jsi závodní počítačové hry?


Já ano, Richard Burns Rally jsem svého času hrál na docela vysoké úrovni.

Mohou takové hry být rallye jezdci k něčemu užitečné? Okruhoví jezdci na nich často trénují…

Možná to může pomoct úplnému začátečníkovi vytvořit si správné reakce, ale nikdy se to skutečně nepřiblíží realitě.

Na rallye za vámi jezdí spousta českých fanoušků. Stíháte si vůbec v ostrém tempu všímat například českých vlajek u trati?


Já můžu zvednout hlavu jen občas na delší rovince nebo ve vracečce, ale jinak okolí moc nevnímám. I když za jízdy toho moc nevidím, všímám si, že někteří fanoušci s námi jezdí opravdu poctivě. Jedna skupinka se s námi třeba fotila na každé rallye před shakedownem a byli vždycky na vyhlášení. Někteří za námi opravdu jezdí na každý závod a snaží se s námi prožít celou sezónu.



Škoda 27.12.2018


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar