Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ove Andersson odešel do závodnického nebe

Jen málokterá automobilová značka může říci, že je pyšná na takového člověka, který ji svou nesmírnou pracovitostí, entuziasmem a loajálností postavil na vrchol automobilového sportu. Toyota takového člověka měla.

Bohužel dne 11.června obletěla svět velmi smutná zpráva o tragické smrti – Ove Anderssona, bývalého šéfa sportovních aktivit této japonské automobilky.
Tragicky zahynul ve věku 70 let při dopravní nehodě na Milligan Vintage Trial v jižní Africe, kde se srazil s protijedoucím vozem.
Ove Andersson se narodil v roce 1938 ve švédské Uppsale a jako správný Skandinávec miloval od dětství automobilové soutěže. Proto ve svých 24 letech poprvé usedl za volant závodního vozu, svého vlastního Saabu.
Neustále na sobě pracoval, aby mohl pracovat se zkušeným týmem Lancia. Soutěžní vůz Lancia Fulvia vedl k vítězství při Španělské rally v roce 1967. A protože měl nesmírný zájem o závodění, zúčastňoval se příležitostně i jiných motoristických podniků. Příkladem je závod Targa Florio nebo Daytona 24 Hours v roce 1968.
První velké vítězství přišlo na Rallye Monte Carlo v roce 1971. Tehdy zazářila jeho hvězda v týmu Alpine Renault, když vyhrál ještě další tři těžké soutěže, včetně Akropolis. Kdyby se v té době již uděloval titul mistra světa, potom by jej získal právě Ove Andersson. O dva roky později jej v Monte Carlu porazil pouze Andruet o 26 sekund.
Zlomovým okamžikem se stal rok 1972, kdy založil vlastní tým Andersson Motorsport a začal připravovat soutěžní vůz Toyota 1600GT pro mezinárodní soutěže. První start s Toyotou 1600GT se uskutečnil na RAC Rally, kde dojel na 9.místě.
Poté startoval za další týmy, v roce 1975 vyhrál slavnou Safari Rally s Peugeotem 504. Ve stejném roce vyhrál Fin Hannu Mikkola poprvé na voze Toyota finskou Rallye 1000 jezer a Andersson, jako příznivec značky Toyota, se přestěhoval z Uppsaly do Bruselu, kde vznikl Toyota Team Europe (TTE). Tady končí jezdecká kariéra Ove Anderssona. Rozhodl se ve správnou chvíli opustit horké sedadlo soutěžního jezdce a začal se věnovat budování špičkového týmu, který v roce 1979 přestěhoval do německého Kolína nad Rýnem. V posledním roce aktivní kariéry dojel ještě třetí v Portugalsku a pátý v Rallye Bandama. Úplně poslední dvě rallye jel v roce 1982, jak jinak než s Toyotou Celica 200GT, v portugalsku a na Akropils skončil šestý, v Rallye Bandama desátý. Na horké sedadlo vedle něj usedali zpravidla slavní a úspěšní spolujezdci jako John Davenport, Henry Liddon, Arne Hertz, Jean Todt, Gunnar Palm nebo novinář Martin Holmes.
Přišlo tak na prestižní vítězství v roce 1980, kdy se Toyota zaměřila na Safari Rally. Obrovské nadšení zavládlo v Toyotě v devadesátých letech, kdy se stal Španěl Carlos Sainz na voze Toyota Celica mistrem světa (1990 a 1992). Právě za tímto úspěchem byla skvělá manažerská práce Ove Anderssona.
V roce 1993 prodal svůj podíl v týmu TTE japonské automobilce Toyota, ale i nadále vedl úspěšný tým. Významným okamžikem za jeho působení týmu bylo představení soutěžního vozu Toyota Corolla WRC v roce 1997.
Dva roky před ukončením působnosti továrního týmu Toyoty v rallyovém mistrovství světa v roce 1999, kdy měl tým na kontě 43 vítězství a 3 tituly ve značkách, stál před další výzvou. Bylo nutné připravit nový vůz na závody 24 hodin Le Mans. I zde nakonec slavil úspěch v podobě druhého místa v roce 1999.
Přelom století je u Toyoty ve znamení přechodu do Formule 1. V roce 2001 zkonstruovali inženýři a technici společnosti Toyota Motorsport GmbH pod vedením Anderssona první prototyp F1 a o rok později vstoupil tým Panasonic Toyota Racing do F1. Od roku 2003 byl Andersson oficiálním týmovým poradcem.
Toyota byla prostě jeho životem. Bohužel automobilový sport, ve kterém se tolik angažoval, se mu stal v jeho 70 letech osudným. Tragickou nehodou v historických závodech tak odešla významná legenda světového automobilového sportu.

UmístěníRallyeAutomobil
1Rallye Monte Carlo 71Renault Alpine
1Rallye San Remo 71Renault Alpine
1Rallye Alpenfahrt 71Renault Alpine
1Rallye Akropolis 71Renault Alpine
1Safari 75Peugeot 504
2Rallye Monte Carlo 67Lancia Fulvia
2Rallye Akropolis 67Lancia Fulvia
2Rallye Monte Carlo 73Renault Alpine
2Rallye Portugal 76Toyota Celica
3Rallye Monte Carlo 66Lancia Flavia
3Rallye San Remo 68Ford Escort
3Rallye Akropolis 70Ford Escort
3Safari 73Peugeot 504
3Rallye Portugal 75Toyota Corolla
3Rallye Portugal 77Toyota Celica
3Rallye Portugal 78Toyota Celica


JL, 16.6.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar