Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Norská rallye - Fordy deklasovaly konkurenci

Norská rallye byla poprvé zařazena mezi světové rallye a hned přinesla jeden z největších úspěchů značce Ford, která obsadila první tři místa. Naopak zklamaný odjíždí ze severu Citroën, jenž po dlouhé době vyšel naprázdno. Světový bod vytěžila z problémů soupeřů také dvojice Kopecký a Schovánek.

Hirvonen - Lehtinen

Hirvonen - Lehtinen

Sollberg H.-Menkerud

Sollberg H.-Menkerud

Kopecký - Schovánek

Kopecký - Schovánek

Galli - Bernacchini

Galli - Bernacchini

Latvala - Attila

Latvala - Attila

Sordo - Marti

Sordo - Marti

Solberg P.-Mills

Solberg P.-Mills

Očekávaný souboj Grönholm versus Loeb, anebo Ford proti Citroënu trval tentokrát jen do poloviny soutěže. Do té doby si Loeb držel třetí příčku s nepatrnou ztrátou na Grönholma, přičemž od vedoucího Hirvonena jej dělilo kolem půl minuty. Pak však ve 12. zkoušce vyjel mimo trať, a než vůz vydoloval ze závějí, uplynulo 8 minut, znamenající propad na 11. místo. V následující zkoušce Francouz zariskoval a byl z toho druhý výlet do sněhu. Tentokrát se ztrátou devíti minut a pokles až na 18. příčku. V soutěži sice pokračoval dál, ale už se soustředil na testování nového modelu C4 WRC, neboť vidina mistrovských bodů byla v nedohlednu. Cílem projel čtrnáctý. Ještě hůře dopadl jeho kolega Sordo (25.místo) se stejným vozem. Čest značky Citroën zachránil nakonec alespoň Galli se soukromou Xsarou WRC na šestém místě.
Norská rallye byla především soutěží Miky Hirvonena, který vyhrál hned první zkoušku, když na týmového kolegu Grönholma najel 11 sekund a na Loeba 17 sekund.Ve výborném a hlavně vyrovnaném výkonu pokračoval i dále, a přestože vyhrál jen 4 zkoušky, tak si dojel pro druhý životní úspěch. Nejvíce se mu ulevilo už před startem třetí etapy, kdy byl ujištěn, že druhý Grönholm na něj nebude již v závěru útočit a soustředí se na zisk jistých bodů za druhé místo. Tím se dostal do vedení průběžné klasifikace. Trumf Fordů korunoval třetím místem Hennig Solberg, který se na třetí místo dostal teprve po 14. zkoušce z 18, když předstihl mladšího bratra Pettera se Subaru.
Pořadím pořádně zamíchala ještě závěrečná rychlostní zkouška, svými 44 kilometry nejdelší z celé rallye. V ní se dostali mimo trať šestý Stohl s Citroënem (v cíli 12.) a také osmý Pons s Mitsubishi (v cíli 16.). Z jejich chyby nejvíce vytěžili Carlsson s Xsarou WRC a také Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC, který po takřka beznadějném úvodu bral body za osmé místo.
„Páteční etapa se nevyvíjela podle našich představ. V úvodní zkoušce ztrácel motor výkon kvůli nevyhovujícímu sání motoru. Jan před druhou zkouškou dokázal upravit sání tak, aby se minimalizovaly ztráty výkonu motoru. Ve třetí zkoušce Jan narazil do bariéry, ale bez výraznější ztráty pokračoval dále. Bohužel nalepený sníh nedovoloval přísun vzduchu do motoru a rychle začala stoupat teplota motoru. Jan musel zastavit a s Filipem očistit sníh z chladiče. Ztráta z této zkoušky byla větší než tři minuty,“ řekl v cíli páteční etapy Josef Kopecký.
„Podmínky na rychlostních zkouškách byly pro nás náročné. Hluboký tající sníh charakteristice našeho vozu nevyhovuje. Vzhledem k jeho konstrukci je složitější udržet Fabii WRC ve vyjetých kolejích v přímém směru. Potýkám se i s problémem neustále se protáčejících kol, kdy se nedokáže přenést síla motoru přes kola na nezpevněný podklad, abychom mohli rychleji odjet ze zatáčky. Ve Švédsku nebyl tento nedostatek tak znatelný, neboť tamní rychlostní testy jsou podstatně rychlejší a plynulejší“, přiznal Jan Kopecký.
„Zakončit třítýdenní turné po Skandinávii ziskem jednoho světového bodu je pro nás fantazii. Švédská i Norská rallye nebyly náročné svými obtížnými zkouškami pouze pro posádku, ale také složité vzhledem ke klimatickým podmínkám i pro přípravu vozu. Do poslední etapy nastupovala posádka s taktikou, přivézt vůz do cíle“ doplnil otec Jan.
Norská rallye byla výjimečná náročnými povětrnostními podmínkami s velkým množstvím napadaného sněhu, ale naprosto minimálním množstvím servisních přestávek. Pokud se nepodařilo v servisní zóně zvolit ideální nastavení vozu, pak nezbývalo než absolvovat několik rychlostních testů s tímto nastavením. Norská rallye byla mimořádně náročná i vzhledem k extrémní délce některých zkoušek,“ doplnil Jan Kopecký.


1.Hirvonen – LehtinenFord FocusWRC3:28.17,0
2.Grönholm – RautiainenFord Focus WRC+09,5
3.Solberg H. – MenkerudFord Focus WRC+3.44,6
4.Solberg P. – MillsSubaru ImprezaWRC+4.01,1
5.Latvala – AttilaFord Focus WRC+5.30,7
6.Galli – BernacchiniCitroën Xsara WRC+7.05,2
7.Carlsson – GiraudetCitroën Xsara WRC+9.23,7
8.Kopecký – SchovánekŠkoda Fabia WRC+11.49,2
9.Dalsjø – LøvhøidenSubaru Impreza WRC+13.31,8
10.Mikkelson – FlöneFord Focus WRC+14.28,7


Průběžné pořadí – jezdci: 1. Grönholm (24), 2. Hirvonen (20), 3. Loeb (18), 4. H.Solberg (11), 5. Sordo (8)
Průběžné pořadí – značky: 1. Ford BP (44), 2. Citroën (28), 3. Ford Stobbart (16)

Jindřich Lasík, 19.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar