Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Něco shnilého ve státě…FAS (?)

Na redakční stůl dorazil dopis pana Tomáše Drásty, adresovaný Disciplinární komise Federace automobilového sportu při Autoklubu AČR za to, že si dovolil startovat v závodě do vrchu, který nepořádá FAS. Chceme i Vás s tímto dopisem seznámit a na závěr si dovolíme malou poznámku.

K rukám disciplinární komise.

Vážení soudruzi,

ve čtvrtek 13. květně se má za mé přítomnosti projednávat moje účast na závodech nezapsaných v kalendáři FAS.Pro Vaši informaci, i když nepochybuji že máte své zprávy, zúčastnil jsem se minulý víkend závodu stejného seriálu. Nechápu proč Vás tolik trápí to, co dělám za své peníze ve svém volném čase. Ale prosím, osobujete si na to právo.Vzhledem k tomu, že Vám jistě nejde o automobilový sport, ale pravděpodobně o finanční zájmy FAS, pak jsem nucen tuto situaci akceptovat a ve čtvrtek se dostavit. Jistě velmi dobře víte, že jsem přihlášen jako spolujezdec na sprintrally o tomto víkendu, kam bych měl odjíždět již ve čtvrtek kolem dvanácté hodiny. Musel jsem informovat své sponzory a jezdce, že musíme zvážit moji účast na sprintu.
Prosíme Vás tedy o informaci, jakým způsobem si máme počínat. Zdali odvolat moji účast kvůli případnému pozastavení moji činnosti, nebo je možné najít jiné řešení? Pro Vaši informaci ještě dodávám, že nemám v úmyslu vzdát se účasti na zmíněném „nepovoleném“ seriálu. Zároveň mám také smluvní závazky na seriál sprintrally.V době konání podniku zaštítěném FAS se dobrovolně podrobuji příslušným řádům. Rozhodovat o tom, co dělám ve svém volném čase, je moje výsostné právo a řády jakékoliv organizace nemohou být nadřazeny zákonům a listině základních práv. Autoritativní jednání monopolní organizace AČR koliduje s volnou konkurenční soutěží.Vymezovat své právo a omezovat jiné konkurenty jistě nemá podporu v zákoně. A závodění, pořádání závodů a reklamní činnosti v tomto odvětví motorismu je podnikání jako každé jiné.

Se soudružským pozdravem
Tomáš Drásta
10.5.2010


Poznámka
Ačkoliv je už dvacet let u nás demokracie, nebo si to aspoň myslíme, tak FAS v AČR si to stále vysvětluje po svém. Jakmile vlastní totiž někdo licenci FAS, aby mohl jezdit závody a za ně pořádně zaplatit, tak si nárokuje, že se nesmí zúčastnit žádných jiných motoristických podniků, které nejsou zapsány v kalendáři FAS. Ovšem přeci není možné, aby FAS určoval lidem co mohou dělat ve volném čase a co ne. Všude v zahraničí je každý pořadatel, i té nejmenší akce rád, když se přihlásí někdo, kdo má jméno. Tím hned mnohonásobně vzroste prestiž jeho závodu. Na Ennstal Classic jezdí i piloti formule jedna a nikomu to nevadí.
Ještě na vysvětlenou. Tomáš Drásta závodí déle než čtvrt století, za vlastní peníze a pro radost jako ryzí amatér. S historickým vozem Lada VFTS ukazuje v závodech do vrchu nebo i při rallye, jak vypadaly závodní automobily v 80. letech. Jezdí seriál nazvaný České mistrovství ZAV, který pořádá Eda Patera, jenž se před třemi roky nemohl už více dívat nato, jak se FAS staví k této disciplíně. Právě tento seriál je FASu trnem v oku, a nejradši by ho zakázal – ale nemůže. Hlavním důvodem, proč mu vadí, je počet startujících. U Patery se schází minimálně stovka na každý závod, zatímco podniky pořádaném FAS stojí před „bankrotem“ a jeden pořadatel za druhým ruší závod kvůli nedostatku startujících. Přitom jde společně s rallycrossem o jednu z relativně nejméně finančně náročných disciplín. Právě v rallycrossu je situace podobná, na zónový závod přijede 60 jezdců, přičemž více než polovina zahraničních, kteří vlastně závod zachrání. O nedostatek jezdců si naproti tomu nemůže stěžovat hobby-rallycross nebo volné rallye, které by FAS také nejradši zrušil a zakázal. To nemůže, a tak se snaží aspoň licencovaným jezdcům zakázat účast.
Jsme zvědavi, jak případ Drásta dopadne, ale neděláme si iluze, že by se něco změnilo. Určitě vás budeme informovat.

JL, 12.5.2010


Jeden ze čtenářů serveru www.ewrc. si dál práci a zjistil:
Protože mi to nedalo, tak jsem zapátral ve stanovách a v zákoně. Autoklub ČR je občanské sdružení zájemnců o motorismus .... dle zák. 83/1990 sb. Tento zákon v § 3 říká
(1)Nikdo nesmí být nucen ke sdružování, k členství ve sdruženích ani k účasti na jejich činnosti. Ze sdružení může každý svobodně vystoupit.
(2) Nikomu nesmí být občansky na újmu, že se sdružuje, že je členem sdružení, že se účastní jeho činnosti nebo jej podporuje, anebo že stojí mimo ně.
(Pozn.Pánové z FASu porušují jakoukoli perzekucí za účast na volných závodech).
Tento zákon § 5 dále praví že Sdružení nesmějí vykonávat funkci státních orgánů, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Nesmějí řídit státní orgány a ukládat povinnosti občanům, kteří nejsou jejich členy.
(Proč bych tedy nemohl pořádat sportovní podnik a být za to pokutován?? pořadatelé nebo časoměřiči??? Pánové z FASu považují občanské sdružení za všemocné. Osobně si myslím, že jakýkoliv spor by FAS musel prohrát i bez dobrého pravníka na straně Tomáše. Doporučuji plné zněné zák. 83/1990 prpostudovat aby jste pochopili jaká práva má fas jako občanské sdružení.)

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar