Monza zahajuje WTCC
Letošní světový šampionát cestovních automobilů začíná o tomto víkendu v italské Monze, tedy ještě týden před německým DTM. Díky jezdeckému obsazení, vozovému parku a způsobu závodění je atraktivní jak pro samotné jezdce, tak i diváky. Čeští příznivci se mohou těšit na 3. září, kdy seriál WTCC zavítá do Brna.
Nejpočetnější zastoupení bude mít opět značka BMW, především pak s dvojicí továrních jezdců Jörga Müllera a Dirka Müllera. Největším favoritem zůstává však obhájce prvenství Andy Priaulx, který se stal mistrem světa ačkoliv vyhrál pouze jeden závod, stejně jako ex-pilot Alessandro Zanardi, jenž po havárii ve F1 přišel o obě nohy. Ale závodit rozhodně nezapomněl. Nesmíme zapomenou ani na Emanuela Naspettiho.
Druhé největší zastoupení a také po jezdecké stránce hodně silné bude mít Seat. S novými Leony vyrazí do bojů Rickard Rydell, Jordi Gené, Peter Terting, Yvan Muller a James Thompson - co jméno to v cestovních vozech pojem. Na startu se objeví ještě dva vozy Toledo Cupra.
Alfa Romeo sice z WTCC oficiálně odstoupila, ale vozy Alfa 156 se na startu objeví v režii soukromých týmů, šanci na úspěch mají hlavně Gianni Morbidelli a Augusto Farfus.
Po zkušebním roce se bude chtít letos už prosadit trio jezdců s vozy Chevrolet Lacetti připravené britskou firmou Ray Mallock Limited. Vedle zkušených jezdců Nicoly Lariniho a Alaina Menu je doplní mladíček Robert Huff.
Se zájmem se očekává start dánského týmu Peugeot, který do závodů nasadí model 407 se Švédem Jensem Edmanem. Ve výčtu značek chybí už jen Honda Accord italského týmu JAS Motorsport, otazník zatím visí nad Ladou, která měla původně o šampionát značný zájem. Celkem čítá předběžná startovní listina 35 jezdců, včetně českého Jiřího Janáka s Alfou Romeo.
Pořadí z roku 2005: 1. Priaulx, 2. D.Müller (oba BMW), 3. Giovanardi, 4. Farfus (oba Alfa Romeo), 5. J.Müller (BMW), 6. Rydell (Seat), 7. Tarquni, 8. Thompson (oba Alfa Romeo), 9.Garcia, 10. Zanardi (oba BMW). Nejvíce vítězství získal Giovanardi (4), po třech pak D.Müller, J. Müller, a p dvou Tarquini.
Historie MS
Závody cestovních vozů se pořádají zhruba od konce 50.let, přičemž teprve v roce 1963 se uskutečnil první Evropský pohár. V roce 1968 byl povýšen na ME, pořádané do roku 1987. V posledním roce došlo k zajímavé situaci. Poprvé a naposledy bylo vypsáno zároveň s prvním MS. Tím jedna éra „cesťáků" bohužel skončila. Zásluhou Italů a Alfy Romeo se v roce 2001 začalo blýskat na lepší časy. Nejdříve se podařilo vzkřísit ME, ale pak už nestálo nic v cestě, aby se v roce 2005 přeměnilo na MS. Až na pár výjimek hostil brněnský okruh, ať již ten starý mezi domy nebo nový autodrom, nejlepší piloty cestovních vozů. A nejinak tomu i letos. Součástí desetidílného seriálu, který se odehraje v Itálii, Francii, Anglii, Německu, Španělsku je také Brno (3.září), ale také závody v Mexiku, Brazílii, Turecku a Číně.
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout